غبار فراموشی بر هویت تاریخی «بانوها»/ قلعه تاریخی که در خطر نابودی کامل است.

زمان: 09:42 ساعت
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۶
کد خبر: 1800826

قلعه بانوان، یک اثر تاریخی مهم با قدمت بیش از 1500 سال، مورد بی توجهی و فراموشی مسئولان قرار گرفته و هیچ اقدامی برای حفاظت و مرمت این بنا صورت نگرفته است.

به گزارش راه دانا به نقل از عصر هامون، تخریب و کم توجهی به آثار تاریخی کشور که بسیاری از آنها به ثبت میراث فرهنگی رسیده اند، مشکل جدیدی نیست. شاید برخی از دلایل آن کمبود بودجه برای حفاظت و بی توجهی کارکنان میراث فرهنگی باشد.

شهر میرجاوه دارای چندین بنای تاریخی است که قلعه لادیز یکی از آن بناهای تاریخی مربوط به ما قبل از دوره ساسانی است که اکنون به دلیل عدم رسیدگی و رسیدگی ویرانه ای دیگر باقی نمانده است و شاید تا چند سال آینده جز یک تلی از خاک، می ماند که اگر به او رسیدگی نشود، سرنوشت مدرسه قدیمی میرجاوه تباه می شود.

رودخانه لادیز تنها رودخانه دائمی منطقه است. محدود به کارخانه های بیابانی خودرو است. حاشیه رودخانه دارای پوشش گیاهی متراکم از جمله درختچه ها (نخل وحشی)، درختان بید و علف آبی است و باغات (عمدتاً انار) و نخل از دیگر عناصر گیاهی منطقه است.

این در حالی است که منطقه Ladies دارای آب و هوای خشک و از نظر اقلیم شناسی دارای آب و هوای خشک و نیمه بیابانی بر اساس طبقه بندی «د مارتین» است.

قلعه بانوان در منطقه ای نیمه کوهستانی بر روی تپه ای طبیعی از سنگ آهک و ماسه سنگ در کرانه جنوبی رودخانه بانوان، تپه های کم ارتفاع واقع شده است. عمدتاً از ماسه سنگ و سنگ آهک ساخته شده و در سراسر منطقه پراکنده شده است که ظاهری ناهموار به آن بخشیده است.رودخانه زنان که 12 ماه در سال جاری است و نقش حیاتی در اقتصاد و توسعه منطقه دارد، اثر آن رو به پایان است. .

در تراس ماسه سنگی ویران شده تنها بقایای لادی ها وجود دارد

مصطفی سراوانی کارشناس ارشد آثار باستانی به خبرنگاران گفت: این اثر بقایای قلعه‌ای است که بر روی تپه‌ای ماسه‌سنگ در حاشیه رودخانه لادیز به شکل مستطیل شرقی-غربی ساخته شده و اکنون فقط آثار معماری کوچکی به جای مانده است. این قلعه بر روی یک تراس شنی مخروبه قرار دارد. سازه‌های این قلعه از مصالح سنگی و سفالی ساخته شده است. سنگ‌های پایین دیوارها با محلول گلی استفاده شده و از نوع خرابه‌های بزرگ و تیره هستند. موجود در منطقه.

وی افزود: قلعه لادیس 250 متر طول و 50 متر عرض دارد و بلندترین ارتفاع آن نسبت به زمین های اطراف آن 15 متر است. به نظر می رسد که تمام ارتفاع آن از زمین های اطراف به دلیل معماری آن نیست، بلکه متعلق به تراس است که سازه ها بر روی آن شکل گرفته اند. بنابراین دیوارهای قلعه حدود 5 متر ارتفاع دارند و خود تراس نیز 10 متر ارتفاع دارد. بناهای فعلی قلعه آسیب زیادی دیده است اما از نظر نوع معماری دیگر و تعداد اتاق ها و همچنین موقعیت مکانی آن می توان دریافت که در گذشته از رونق خوبی برخوردار بوده و از اهمیت استراتژیک برخوردار بوده است.

یک کارشناس ارشد باستانی تصریح کرد: قسمت های بالایی دیوارها از خشت بوده و اکنون به دلیل آسیب های عمده نمی توان نوع سقف و شکل کلی فضاها را مشخص کرد. اما با توجه به قسمت‌های دیگر می‌توان فرض کرد که برخی از ورودی‌ها به صورت تنه ایجاد شده‌اند، همچنین با اینکه سطح تراس صاف است، اما تطبیق‌پذیری آن بر توزیع اتاق‌ها در قلعه تأثیر گذاشته است. نکته دیگر در مورد این قلعه وجود چاه (چاله) نسبتا عمیقی به قطر حدود 5 متر در قسمت غربی قلعه است که اکنون فروریخته و با وجود مجاورت با رودخانه کارایی آن مشخص نیست. همچنین به نظر می رسد در اطراف قلعه یک دیوار دفاعی مشابه ساختار خانه ها ساخته شده است، این دیوار در اطراف تراس نیست که بقایای آن درست در لبه صخره یا تراس دیده می شود. تکه تکه شدن تراس ماسه سنگی (آهکی) ممکن است ناشی از طغیان رودخانه و سایر عوامل طبیعی باشد و با توجه به سفال های منقوشی که در اطراف قلعه به دست آمده به نظر می رسد این اثر متعلق به دوره ساسانی یا قبل از آن باشد.

وی اذعان داشت: بناهای کنونی قلعه آسیب زیادی دیده است، اما از نظر نوع معماری دیگر و تعداد اتاق ها و همچنین موقعیت مکانی آن می توان دریافت که در گذشته از رونق خوبی برخوردار بوده است. از نظر استراتژیک برای منطقه مهم است.”

این کارشناس خاطرنشان می کند: راه دسترسی به قلعه از سمت جنوب است که شیب کمی دارد. به نظر می رسد وجود آب کافی و زمین مناسب برای کشاورزی در گذشته در طول عمر و رونق قلعه موثر بوده است. ، ملات خشت و گل از سنگ در قسمت پایین دیوارها با محلول گل استفاده شده و خرابه ای بزرگ و تیره است که در محوطه قرار دارد.

سراوانی خاطرنشان کرد: قسمت های بالایی دیوارها از خشت بوده و اکنون به دلیل آسیب های فراوان نمی توان نوع سقف و شکل کلی فضاها را تشخیص داد. اما با توجه به قسمت‌های دیگر می‌توان فرض کرد که برخی از ورودی‌ها به صورت تنه ایجاد شده‌اند، همچنین با اینکه سطح تراس صاف است، اما تطبیق‌پذیری آن بر توزیع اتاق‌ها در قلعه تأثیر گذاشته است. چاه نسبتا عمیق (چاله) به قطر حدود 5 متر !! در قسمت غربی قلعه که اکنون فروریخته است و با وجود مجاورت با رودخانه اثربخشی آن مشخص نیست، اما می توان حدس و گمان زیادی داشت، مثلاً ممکن است این رودخانه دائمی زمانی دچار خشکسالی شده باشد یا از این چاه رنج برده باشد. برای هر هدفی غیر از برداشت آب مورد استفاده قرار گرفت که در هر صورت به دلیل ریزش دیواره های این چاه و عدم کارشناسی دقیق نمی توان در این خصوص نظر قطعی داشت.

مقامات بر ریزش قلعه خانم ها نظارت می کنند

وی گفت: همچنین به نظر می رسد که در اطراف قلعه یک دیوار دفاعی مشابه ساختار خانه ها ساخته شده است، این دیوار در اطراف تراس مذکور نیست، بلکه بقایای آن درست در لبه صخره یا تراس دیده می شود. . تکه تکه شدن تراس ماسه ای (سنگ آهکی) به دلیل طغیان رودخانه و سایر عوامل طبیعی (شاید زلزله) که قلعه بر روی آن ساخته شده است. این ممکن است یکی از دلایل اصلی رها شدن آن باشد.

وی با اشاره به سفال های کشف شده در این منطقه اذعان داشت: سفال تنها اطلاعات فرهنگی متحرک باقی مانده از سطح اثر است که تنوع و تراکم کمی دارد.

این کارشناس خاطرنشان می کند: سرامیک های سطح و اطراف این اثر را می توان از نظر نوع پوشش به دو گروه سرامیک لعاب دار و بدون لعاب با روکش سفالی، لعاب لاجوردی رنگ آمیزی خمیر آبی و قرمز و سرامیک با لعاب شیشه ای در قهوه ای روشن. این سفال نیز رنگ آمیزی شده و رنگ نقش آن سیاه است.سفال های بدون لعاب متراکم تر و دارای روکش سفالی قرمز رنگ است و از نظر نوع تزئین به دو دسته ساده و منقوش تقسیم می شود.سفال های تزئینی نیز رنگ آمیزی می شود.دو نوع از نقوش رنگی و شیاردار که سرامیک های منقوش به رنگ حنا و به صورت نیم دایره موازی هستند و با توجه به بقایای اثر، نوع معماری و سرامیک های حاصله. دوره تاریخی (اشکانی- ساسانی) و دوره میانی و متاخر اسلامی برای این اثر پیشنهاد شده است.

لازم به ذکر است که در سال 95 مسئولان وقت میراث فرهنگی استان های سیستان و بلوچستان با اعلام عدم توجیه اقتصادی مرمت این بنای تاریخی، مرمت و نگهداری قلعه لادیس، بستری که این قلعه تاریخی در آن قرار دارد را به کلی فراموش کردند. واقع شده است. . واقع در کنار رودخانه بانوانی که بر روی آن یک بستر شنی قرار دارد که در صورت سیلاب و طغیان رودخانه احتمال تخریب آن وجود دارد، قسمت اعظم شالوده قلعه و نگهداری از این قلعه مستلزم هزینه های زیادی است، بنابراین به نظر می رسد مسئولین با خطرات احتمالی که وجود این قلعه را تهدید می کند کاملاً آگاه هستند و فروریختن این اثر تاریخی بسیار ارزشمند را تماشا می کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید