غذا خوردن برای صنعت نفت و گاز مضر است


ساعت: 19:07
تاریخ انتشار: 1401/03/31
کد خبر: 1877635

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب؛

محمد گلستان باغ با بیان اینکه در استراتژی باید الگوی برتری رشد پایدار را با توجه به ظرفیت های عملیاتی موجود و برنامه های متناسب با عمل اعمال کنیم، گفت: انبار مواد اولیه نیز داریم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش رهیاب، محمد گلستان باغ رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در همایش فرصت ها و چالش های استان خوزستان در راستای تحقق شعار سال که امروز (31 خرداد) در دانشکده فنی و مهندسی برگزار شد، گفت: علوم طبیعی دانشگاه شهید چمران اهواز ما انتخاب می کنیم، این باید با انتخاب چالش همراه باشد. مجموعه ای از چالش ها در حال شکل دادن به بحران است.

وی افزود: نمی توان به سمت توسعه و رشد حرکت کرد و با بحران و چالش مواجه نشد. بحران فرزند اصلی توسعه و رشد است. بزرگ‌ترین رویداد انسانی رشد است و وقتی رشد انتخاب می‌شود، چالش نیز وجود دارد، اما بحران و چالش نقاط عطفی هستند که باید بر آن غلبه کرد.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: از نظر استراتژی می دانیم در کجا هستیم. استراتژی دارای دو بخش است، تفکر و برنامه ریزی، و یک بخش، اجرا یا عمل، اما نه هر عمل. ما دانش و ظرفیت پایینی در کشور نداریم، اما اقدامات مطابق با تفکر و برنامه متأسفانه کم است. ما برنامه را تولید می کنیم، اما آن را بد انجام می دهیم.

گلستان باغ ادامه داد: بنابراین در استراتژی باید الگوی برتری رشد پایدار را با توجه به ظرفیت های عملیاتی موجود و برنامه های متناسب با اقدام اعمال کنیم. آنچه را که نمی توان گرفت، به عمل نیرو می بخشد. جغرافیا باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا این امکان پذیر نیست، به شرطی که برنامه ریزی برای عمل مناسب باشد. اگر درست برنامه ریزی نکنیم برای منابع، جغرافیا و ظرفیت ما در جای دیگری تئوریزه و برنامه ریزی می کنند و اتفاقاً قدرت ما را می گیرند.

وی با اشاره به ظرفیت نفتی استان خوزستان گفت: 85 درصد منابع نفت و گاز کشور مدیریت می شود و 95 درصد پالایشگاه های کشور در استان خوزستان است، بنابراین با منبع عظیمی مواجه هستیم.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: قبلاً جنگ و استعمار منطقه ای وجود داشت اما رهبری هم گفتند که امروز استعمار یک نظریه است. ما نظریه هایی را می بینیم که وقتی برای آنها اعمال می شود، منابع ما تئوریزه می شوند.

وی با اشاره به ظرفیت منابع هیدروکربوری گفت: نفت خام نفتی است که از مخازن استخراج می شود و هنوز از آن بهره برداری نشده است. در ساختار زنجیره ای جزایر منابع نفتی، صادراتی، پالایشگاهی و پتروشیمی داریم و از سوی دیگر مواد خام می خوریم، مواد خام می سوزانیم و خام فروشی می کنیم.

گلستان بگ افزود: بر اساس آمار سال 98، کل تولید گاز و نفت 7 میلیون و 730 هزار بشکه در روز است که حدود 18 درصد آن صادر، 43 درصد تبدیل به سوخت و 10 درصد خوراک پتروشیمی و مابقی بوده است. شامل 16% زباله، 8% تزریق و 5% مشعل. ما 64 درصد از منابع هیدروکربنی خود را مصرف کردیم که بدتر از خام فروشی است. 18 درصد نیز خام فروخته شد. نگرش ما نسبت به منابع چه بود؟ عامل یا مانع توسعه؟ آیا خام فروشی و مصرف مواد ما را سود محور کرد یا سوخت؟ ما انرژی دادیم یا گاز؟

وی ادامه داد: وضعیت ما در پالایشگاه ها 48 درصد منابع نفتی خاورمیانه است و از طرفی کمترین تعداد پالایشگاه ها را در خاورمیانه داریم. 10 پالایشگاه در حال فعالیت در کشور داریم که هفت پالایشگاه آن قبل از پیروزی انقلاب است و در این 40 سال فقط سه پالایشگاه ساخته ایم.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در پایان گفت: پتروشیمی ها نیز به دو دسته تقسیم می شوند. گاز یا نفت دارند. زنجیره ارزش پتروشیمی ها حدود 3.17 و ارزش جهانی 15 است. یعنی ما در پتروشیمی ها هم خام فروش هستیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید