غربی ها از حمله تیم مذاکره کننده چه می خواهند؟/ عصبانیت برجامیون از اصرار دولت بر حفظ حقوق مردم ایران


ساعت: 09:38
تاریخ انتشار: 1401/04/15
کد خبر: 1881152

تقسیم ناجوانمردانه حامیان برجام با دشمن شماره یک مردم ایران؛

گرایش غربی داخلی که عملکرد فاجعه بار آن در هشت سال اخیر هزینه های زیادی را به مردم ایران تحمیل کرد، امروز طمع عجیبی برای تحمیل پول به مردم ایران دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از یزدرسا ، نگاهی به عملکرد ده ماهه دولت سیزدهم در حوزه های مختلف نشان می دهد که دولت اگرچه از میز مذاکره بیرون نرفته است، اما هیچ گاه اقتصاد کشور و معیشت مردم را گره نزده است. مسائل برای مذاکره

تفاوت رویکرد دولت جدید و قبلی در مدیریت کشور به قدری مشهود است که کمتر کسی می تواند این مدیریت را با گذشته مقایسه کند. نه تنها سیاست خارجی تنها عرصه مانور دولت نیست، بلکه در عرصه دیپلماسی نیز مذاکره با کشورهای غربی در موضوع برجام هیچگاه در اولویت سیاست خارجی دولت نبوده است، بنابراین روابط گسترده با همسایگان سفرهای متعدد سران کشورهای مختلف به ایران یکی از اولویت های اصلی دولت جدید در عرصه بین المللی است.


تقویت روابط با همسایگان؛ رویکرد دولت سیزدهم به سیاست خارجی

علیرضا کریمی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: یکی از اقدامات خوب و قابل تقدیر دولت سیزدهم در حوزه خارجی توجه جدی به ظرفیت کشورهای همسایه در عرصه های مختلف سیاسی و اقتصادی است. “

وی افزود: در چند ماه گذشته شاهد حضور سران کشورهای همسایه در تهران بوده ایم که این اتفاق مثبتی تلقی می شود که قطعا نتایج مطلوبی برای کشور به همراه خواهد داشت.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تاکید کرد: ارتباط با کشورهای همسایه برای کشورمان منافع اقتصادی زیادی دارد، بنابراین در این چند ماه آمارهای مختلف حکایت از افزایش چشمگیر صادرات ایران به کشورهای همسایه دارد.

وی گفت: بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، کشورمان با صادراتی نزدیک به 50 میلیارد دلار در سال 1400 رکورد صادرات غیرنفتی را شکست که اتفاق بسیار مهم و قابل توجهی است.


92c283be a06d 443d a3c7 a0007a2b597d خبر خاکستری


برتری تیم مذاکره کننده ایرانی در مذاکرات

این موضوع باعث شد تا دولت در جریان مذاکرات رفع تحریم ها با گروه 1+4 دست برتر را پیدا کند و شرایط به جایی رسید که خود غربی ها برای مذاکره دست به دامان ایران شدند.

در این خصوص جعفر قنادباشی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: امروز دولت اقتصاد و معیشت مردم را به مذاکرات گره نزده است، بنابراین تیم فعلی با مانع محکم وارد مذاکره شد دست پر.» چون نتیجه مذاکرات به معیشت مردم گره نمی خورد، دست دشمن در این موضوع کوتاه شده و دیگر نمی تواند با اهرم های اقتصادی به کشور فشار بیاورد.

وی گفت: تیم مذاکره کننده به خوبی فهمیده است که طرف مقابل دارای نقاط ضعفی است و باید با دست بالا و از موضع بالا وارد مذاکره شود.

گنادباشی تصریح کرد: برخلاف گذشته که به ظرفیت داخلی توجه نمی شد، در رویکرد جدید مذاکره تلاش شد تا توان و ظرفیت ایران به کمک دیپلماسی کشیده شود تا دیپلماسی بدون پشتوانه در صحنه مذاکره ظاهر نشود. .


موضع استکباری آمریکا دلیل توقف مذاکرات دوحه است

غربی هایی که مذاکرات را در وین به بن بست زدند ابتدا سعی کردند با صدور قطعنامه ای به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران را تحت فشار قرار دهند تا بتوانند ایران را از موضع ضعف پای میز مذاکره خارج کنند، اما وقتی بی تفاوتی شد. ایران به این موضوع پرداختند، به عبارت دیگر حتی با دیدن اقدامات متقابل ایران، رویکرد خود را تغییر دادند و با سفر جوزپ بورل، نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران، نشان دادند که در این مقطع باید با ایران مذاکره کنند.

اما در مذاکرات دو روزه دوحه، آمریکایی ها زیاده روی های خود را تکرار کردند و تلاش کردند مطالبات نامشروع خود را به مردم ایران تحمیل کنند که باز هم با عزم تیم مذاکره کننده ایران برای حمایت از حقوق ملت ایران مواجه شدند.

در همین راستا سید رضا صدرالحسینی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: حضور رئیس هماهنگ کننده سیاست خارجی اروپا در تهران و میانجیگری وی برای بازگشت ایران به مذاکرات نشان می دهد. که آمریکایی ها فکر می کنند که نیاز به مذاکره دارد. با این حال، توقف مذاکرات دوحه پس از دو روز نشان داد که آمریکا همچنان بر رویکرد قبلی خود پافشاری می کند.

وی افزود: روحیه یک جانبه گرایی، خودپسندی و استکبارستیزی که سال هاست آمریکایی ها از آن رنج می برند باعث شده تا طرف های توافق با آمریکا نتوانند از مزایای این توافق بهره مند شوند.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: چند روز پیش رویترز گزارش داد که یکی از مقامات ارشد آمریکایی گفته است که واشنگتن به صراحت اعلام کرده است که نمی تواند تضمین حقوقی برای پایبندی دولت آینده آمریکا به توافق به ایران بدهد.

صدرالحسینی افزود: این نوع اظهارات این مقام آمریکایی علاوه بر افشای دلیل اصلی توقف مذاکرات، موید هوشمندی تیم مذاکره کننده ایرانی برای دستیابی به حقوق کامل مردم ایران در این زمینه است.


35cd2000 b869 43f9 b7cf e5f09aa06d7b خبر خاکستری


جدایی غربی های محلی با آمریکایی ها برای حمله به تیم مذاکره کننده ایران

اما اصرار تیم مذاکره کننده کشورمان برای حفظ حقوق مردم ایران نه تنها باعث ناراحتی آمریکایی ها شد، زیرا این موضوع خشم عده ای در داخل کشور را نیز برانگیخت و آنها را مجبور به حمله به تیم مذاکره کننده ایرانی در تقسیم کار نانوشته با آمریکایی ها کرد. .

در همین رابطه حسن رضایی، تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: موضع تیم مذاکره کننده کشورمان در برابر زیاده خواهی های آمریکا و پافشاری بر اصول و حقوق ملت ایران در راستای سیاست های کلان کشور است. نظام و مطالبات مردم».

وی افزود: متأسفانه کسانی که در هشت سال گذشته کارنامه فاجعه‌باری در مذاکرات برجای گذاشتند و امروز هزینه‌های هنگفتی را به مردم تحمیل کردند، همچنان تلاش می‌کنند تا از گستاخی‌های آمریکا چشم پوشی کنند و به نادانی تیم مذاکره‌کننده ایران القا کنند.

این تحلیلگر سیاسی تاکید کرد: در شرایطی که آمریکا به دنبال اسراف در مذاکرات است تا خواسته های نامشروع خود را به مردم ایران تحمیل کند. برخی در داخل ایران تلاش می کنند با بازی های رسانه ای و عملیات روانی به تیم مذاکره کننده و دولت فشار بیاورند تا راه را برای رسیدن آمریکا به جاه طلبی های خود هموار کنند.

گرایش غربی داخلی که عملکرد فاجعه بار آن در هشت سال گذشته هزینه های زیادی را به مردم ایران تحمیل کرده است، امروز نیز طمع عجیبی برای تحمیل بار مالی بر دوش مردم ایران دارد و در این راستا سعی در تقویت جایگاه ایران دارد. آمریکایی ها پای میز مذاکره با حملات ناجوانمردانه به تیم مذاکره کننده کشورمان با عملیات روانی و رسانه ای و فشار بر دولت، سرعت خود را کاهش داده و راه آمریکا را هموار می کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید