غرب تلاشی برای میانجیگری در جنگ بین اوکراین و روسیه نکرد


ساعت: 08:52
تاریخ ارسال: 1401/10/05
کد خبر: 1919906

رئیس جمهور ترکیه گفت: متأسفانه غرب فقط در اوکراین اقدامات تحریک آمیز انجام داد و تلاشی برای میانجیگری در جنگ اوکراین و روسیه نکرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با تاکید بر نقش کشورش در توافقنامه انتقال غلات بین روسیه و اوکراین، اعلام کرد که بر خلاف آنکارا، کشورهای غربی هیچ تلاش دیپلماتیک مشخصی برای حل مناقشه در اوکراین انجام نداده اند.

اردوغان در یک مراسم جوانان در استان ارزروم در شرق ترکیه گفت: متأسفانه غرب فقط اقدامات تحریک آمیز در اوکراین انجام داد و سعی نکرد میانجیگری جنگ بین اوکراین و روسیه را انجام دهد.

اردوغان گفت که ترکیه “این نقش میانجیگری را در سال 2022 بر عهده گرفته است” و آماده است تا سال آینده تلاش های دیپلماتیک خود را با تکیه بر موفقیت کریدور دریای سیاه که به عنوان بخشی از قرارداد غلات استانبول در جولای ایجاد شده است، ادامه دهد. ادامه دارد

کریدور غلات به عنوان راهی برای رساندن غذا به کشورهای نیازمند اولویت بندی شده بود، اما اردوغان نگرانی های قبلی روسیه را تایید کرد و گفت که حدود 44 درصد از صادرات غلات اوکراین به جای کشورهای نیازمند به اروپا می رود.

آنکارا در آغاز درگیری بین روسیه و اوکراین موضع بی طرفی گرفت و از مشارکت در تحریم های غرب علیه مسکو خودداری کرد. در همین حال، ترکیه به همکاری نظامی خود با کیف از جمله فروش تعدادی پهپاد تهاجمی با پرچم ادامه داد.

قرارداد غلات، که به عنوان یک پیروزی نادر برای دیپلماسی مورد ستایش قرار گرفت، در ماه ژوئیه توسط نمایندگان روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل متحد و با یک مرکز هماهنگی مشترک در استانبول برای نظارت بر عرضه غلات امضا شد.

دیدگاهتان را بنویسید