غرب نباید مانع فعالیت های آژانس بین المللی انرژی اتمی شود


ساعت: 03:50
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۲
کد خبر: 1889477

روسیه از غرب خواسته است که در ماموریت آژانس بین المللی انرژی اتمی در نیروگاه زاپوریژژیا در اوکراین دخالت نکند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش تاس، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه از کشورهای غربی خواسته است که مانعی برای ماموریت آژانس بین المللی انرژی اتمی در نیروگاه اتمی زاپوریژژیا اوکراین ایجاد نکنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در این خصوص گفت: اگر واقعاً علاقه مند به ارائه مأموریت در آن سوی اقیانوس و در پایتخت های اروپایی هستند، اکنون فرصتی است تا کارآمدی خود را ثابت کنند. حقیقت پیروز خواهد شد. متخصصان آژانس به نیروگاه هسته ای Zaporozhye می آیند و همه چیز را با چشمان خود می بینند. از طرف اوکراین و کشورهای غربی از حامیان آن می خواهیم که در کار مهم و مسئولانه آژانس دخالت نکنند.

این دیپلمات روس گفت: ما از رفتار نمایندگان کشورهای غربی در نشست شورای امنیت در مورد نیروگاه زاپوریژژیا ناراحت هستیم، زیرا آنها بلافاصله شروع به انکار واقعیت های آشکار در مورد گلوله باران این نیروگاه از اوکراین کردند. به دلیل روس هراسی آنها باورها هیچ توجیهی برای این واقعیت وجود ندارد و نمی تواند وجود داشته باشد. کشورهایی که مسئولیت ویژه ای برای تضمین صلح و امنیت بین المللی دارند، این قدرت را پیدا نکرده اند که به طور واضح و صریح از کیف بخواهند این جنایت را انجام دهد.

به گفته زاخارووا، رفتار هیأت های آمریکایی و اروپایی در شورای امنیت نشان داد که آنها قصدی برای تحلیل جدی وضعیت کنونی ندارند. زاخارووا در این رابطه گفت: ماهیت همه رویکردهای سیاست خارجی غرب این است که روسیه را مسئول همه مشکلات و تهدیدها می دانند. این موضع همیشه در اخبار غرب جایگاهی پیدا می کند. بنابراین شورای امنیت مجبور شد زنگ خطر را به صدا درآورد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود: غربی ها در قطع ماموریت آژانس بین المللی انرژی اتمی مقصر هستند. ضمن اینکه موضع دبیرکل سازمان ملل همچنان سوالات و ابهاماتی را ایجاد می کند. او هیچ علامتی به رهبری اوکراین برای توقف اقدامات ارتش اوکراین ارسال نکرده است. او یا نمی تواند یا نمی تواند واقعیت را بپذیرد.

نیروگاه اتمی Zaporizhia بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا است. این نیروگاه قبلاً یک چهارم کل برق اوکراین را تولید می کرد. مجموع توان آن حدود 6000 مگاوات است و شامل شش راکتور است. این نیروگاه در حال حاضر تحت کنترل نیروهای روسیه است و با ۷۰ درصد ظرفیت کامل خود برق تولید می کند. در روزهای گزارش، سربازان روسیه و اوکراین یکدیگر را به حمله به این نیروگاه متهم کردند.

دیدگاهتان را بنویسید