غرور قطب نماي اقتصاد و تورم است!

غرور قطب نماي اقتصاد و تورم است!

روز جدید : در آستانه آغاز فصل زمستان که معمولا با افزایش تقاضا در بازار خودرو همراه است، رکود تورمی در بازار خودرو ممکن است شرایط این قشر از بازار را بدتر کند.

بررسی ها نشان می دهد که بازار خودروی کشور همچنان راکد است و قیمت برخی خودروهای پرتقاضا همچنان در حال افزایش است. امروز دوباره قیمت پراید مدل 111 افزایش یافت تا مشخص شود یکی از نشانه ها و عوامل بحران در اقتصاد ایران همین جانباز شرکت سایپا است.

جالب اینجاست که به گفته برخی فعالان بازار خودرو، با وجود افزایش قیمت، بازار همچنان رونق ندارد و افزایش قیمت قطعات باعث افزایش قیمت در بازار خودروهای فرسوده نیز شده است. گران شدن خودروها در بازار ایران و حتی تناسبی با افزایش قیمت ارز هم قطعا دلایل مختلفی دارد و به نظر می رسد عده ای از این وضعیت نهایت استفاده را می کنند.

اما عجیب است که تلاش های وزارت صمت برای کنترل تولید و بازار هنوز محقق نشده است و به نظر می رسد وعده های وزیر جوان برای کاهش قیمت ها تا پایان سال نه تنها محقق خواهد شد. محدودیت های گران قیمت!

چند روز پیش اعلام شد که مجلس تشکیل جلسه می دهد و یا حتی وزیر صمت را استیضاح می کند، اما به نظر می رسد این موضوع تاثیری در روند بازار خودرو نداشته باشد. صنعت خودروسازی ایران مدت هاست که مسیر درست خود را برای توسعه و تولید گم کرده است و بیشتر برنامه های تولیدی به صورت مسکونی و فرابخشی دیده می شود.

از سوی دیگر، موضوع خودروهای وارداتی مشمول صادرات همچنان حول محور بروکراسی اداری مجلس، هیات نگهبان و شورای تطبیق می چرخد ​​و حتی دولت نیز از این اتفاق ناامید است. اگرچه واردات خودرو به صادرات خودرو و قطعات آن بستگی دارد، اما به هر حال می تواند بر آشفتگی بازار این محصول استراتژیک تاثیرگذار باشد، اما انتشار اخباری حاکی از شکست واردات خودرو قطعا بر کنترل بازار تاثیر منفی خواهد گذاشت.

بروز رکود تورمی در بازار خودرو یکی دیگر از معضلاتی است که همچنان این صنعت را در تنگنا قرار خواهد داد و احتمالا موج جدیدی از تورم را ایجاد خواهد کرد. افزایش حجم تولید یکی از راه های کاهش قیمت است، اما در صورت کاهش تقاضا، افزایش تیراژ کارساز نخواهد بود و بدهی شرکت ها را افزایش می دهد.

بازار خودرو چه در حوزه خودرو و چه در حوزه خودروهای کار و اقتصادی در حال حاضر به یک سیستم بحرانی برای کل اقتصاد تبدیل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید