غنا؛ رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل در ماه نوامبر


ساعت: 03:24
تاریخ انتشار: 1301/08/10
کد خبر: 1907446

ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل پس از گابن به غنا آمد تا در ماه نوامبر (از فردا به وقت محلی) ریاست را بر عهده بگیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ریاست دوره ای شورای امنیت توسط گابن در ماه اکتبر و توسط فرانسه در سپتامبر و هنگام برگزاری هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل به عهده گرفت.

در دوره ریاست گابن بر شورای امنیت، جلسات این شورا در خصوص جنگ اوکراین ادامه یافت و در یکی از جلسات، ادعاهای ضدایرانی غرب به ویژه آمریکا مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در این جنگ مطرح شد. که تهران و مسکو قاطعانه آن را رد کردند

در دوران ریاست جمهوری فرانسه، مسکو قطعنامه شورای امنیت علیه الحاق مناطق اوکراین به روسیه را وتو کرد.

شورای امنیت در ماه اوت به ریاست چین و در ماه ژوئیه توسط برزیل برگزار شد و جلسات آن در مورد موضوعاتی از اوکراین گرفته تا غرب آسیا و آفریقا برگزار و بررسی شده است.
در ژوئن شورای امنیت به ریاست آلبانی تشکیل شد که در آن جلسه دوره ای شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه 2231 و برجام برگزار شد و سیزدهمین گزارش آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت.


ریاست شورای امنیت در ماه مه بر عهده ایالات متحده بود که تلاش های آن برای اعمال تحریم های سازمان ملل علیه کره شمالی به دلیل آزمایش های موشکی توسط چین و روسیه وتو شد.


همچنین در دوران ریاست جمهوری وی علاوه بر نشست های شورای امنیت درباره جنگ اوکراین، در نشست مشترک با سازمان ملل در خصوص امنیت غذایی جهانی پس از وقوع این جنگ، واشنگتن همچنان روسیه را عامل این بحران جهانی می دانست.


در ماه آوریل، بریتانیا، متحد واشنگتن، ریاست دوره این شورا را بر عهده داشت که همزمان با جنگ اوکراین، با رهبری و رهبری آمریکا و سایر متحدانش، دو قطعنامه علیه روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل صادر کرد.


مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سومین نشست اضطراری خود درباره جنگ اوکراین در 19 آوریل سال جاری با 93 رأی موافق، 24 رأی مخالف و 58 رأی ممتنع عضویت روسیه در شورای حقوق بشر را به حالت تعلیق درآورد.


مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز قطعنامه پیشنهادی لیختن اشتاین را در 18 اردیبهشت سال جاری تصویب کرد که بر اساس آن هر بار که یکی از اعضای دائم شورای امنیت از حق وتو استفاده می کند، این نهاد موظف به برگزاری جلسه است.


این قطعنامه بدون رای گیری و با اجماع به تصویب رسید. این قطعنامه توسط کشور لیختن اشتاین ارائه شد و از حمایت ۸۳ کشور از جمله آمریکا برخوردار شد.


بر اساس قطعنامه 76/262 مصوب 26 آوریل 2022 (با توجه به ماده 10 منشور و البته مطابق با مفاد ماده 12)، در صورت وتوی هر قطعنامه ای در شورای امنیت توسط هر یک از طرفین. عضو دائمی باشید، مجمع عمومی جلسه ای را تشکیل می دهد تا به همه اعضا اجازه دهد. سازمان ملل باید درباره وتوی قطعنامه مورد بحث بحث کند.


به گزارش ایرنا، در ژانویه سال جاری (2022) به ترتیب نروژ، روسیه در فوریه و امارات متحده عربی در ماه مارس ریاست شورای امنیت را بر عهده داشتند.


ریاست شورای امنیت مقطعی و یک ماهه است و رئیس هیئت هر کشور به عنوان رئیس شورای امنیت سازمان ملل شناخته می شود.


پنج عضو دائمی شورای امنیت شامل روسیه، چین، آمریکا، انگلیس و فرانسه هستند که در این شورا حق وتو دارند.


وظیفه اصلی این شورا حفظ صلح و امنیت بین المللی است که با یکجانبه گرایی برخی از این اعضا از رسالت اصلی خود دور شده و در بسیاری از موارد ناکارآمد بوده است.


10 عضو غیر دائم شورای امنیت با توجه به مشارکت اعضای این سازمان در حفظ صلح و امنیت بین المللی و سایر اهداف سازمان و همچنین بر اساس توزیع عادلانه جغرافیایی


در واقع، 10 عضو منتخب شورای امنیت توسط مجمع عمومی برای یک دوره دو ساله از اول ژانویه انتخاب می شوند. عضوی که انصراف می دهد نمی تواند بلافاصله دوباره انتخاب شود.
هر سال، مجمع عمومی پنج عضو جدید را انتخاب می کند و اعضای قدیمی تر را جایگزین می کند که دوره آنها در 31 دسامبر به پایان می رسد.
کشورهای ژاپن، سوئیس، مالت، موزامبیک و اکوادور اعضای جدید غیردائم شورای امنیت سازمان ملل هستند که دوره عضویت دو ساله آنها از اول ژانویه 2023 آغاز می شود و جایگزین کشورهای هند، نروژ، ایرلند، کنیا می شود. و مکزیک

دیدگاهتان را بنویسید