غوطه ور شدن در باتلاق آسیب های اجتماعی؛ نتیجه رها شدن فضای مجازی / مشکلات ناشی از سوء استفاده از شبکه های اجتماعی است


ساعت: 09:16
تاریخ انتشار: 1390/01/28
کد خبر: 1822472

ناتوانی والدین در مدیریت، کنترل و نظارت بر رفتار فرزندشان و نیز بی توجهی به ارتقای سواد رسانه ای طی سالیان گذشته، بسیاری از جوانان و نوجوانان را در باتلاق آسیب های فضای مجازی غرق کرده است.

فضای مجازی جزء لاینفک زندگی بشر است، اما با شیوع ویروس منحوس کرونا، استفاده از این ابزار در بین مردم به‌ویژه دانش‌آموزان دو چندان شده است.

شیوع این ویروس که تجارت، مبادلات اقتصادی، روابط بین فردی و غیره را تحت الشعاع قرار داد، دانش آموزان را با فراز و نشیب هایی مواجه کرده است که عدم دسترسی همه به تلفن همراه، زیرساخت های ضعیف، ناتوانی والدین در مدیریت، کنترل و نظارت است. رفتار فرزندشان و بی توجهی به ارتقای سواد رسانه ای از مشکلات اوست.

از سوی دیگر آموزش مدارس مجازی امروزه مشکلات زیادی را برای دانش آموزان و والدین به وجود آورده است که یکی از آنها استفاده شدید کودکان و نوجوانان از فضای مجازی به بهانه آموزش است. نتیجه چیزی جز خستگی شدید روحی، بلوغ زودرس، کاهش مهارت های حرکتی، به خطر انداختن سلامت بدن نیست.

در بحث دانش آموزان مهم ترین مسئله این است که ابتدا سطح آگاهی والدین را بالا ببرند تا بتوانند فضای ایجاد شده را به درستی مدیریت کنند، قدم بعدی کسب آموزش ها و مهارت های لازم برای دانش آموزان از معلمان و والدین مجرب است.

مدرسه به عنوان نهادی برای جامعه پذیری دانش آموزان پس از خانواده، نقش مهمی در فرآیند آموزشی دارد. بنابراین با فرهنگ سازی مناسب به ویژه در زمینه آموزش رسانه و سواد رسانه ای می توان سطح آگاهی والدین را بالا برد. این فضای شبکه را به درستی مدیریت کنید.


هادی قاسمی کارشناس فضای مجازی در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد»، گفت: فضای مجازی جزء لاینفک زندگی انسان است.

وی با اشاره به اینکه در صورت عدم استفاده اصولی و برنامه ریزی شده از تجهیزات و ابزارهای موجود، فرصت بهره مندی از آن از بین می رود، افزود: فضای مجازی فرصتی است که در صورت عدم استفاده صحیح به تهدید تبدیل می شود. استفاده از فضای مجازی و سوء استفاده از آن عواقب بسیاری دارد.

این کارشناس فضای مجازی بیان کرد: وابستگی بیش از حد به این فضا باعث جدایی عاطفی اعضای خانواده از یکدیگر، کمتر شدن محبت و صمیمیت بین افراد، اتلاف وقت و دور شدن از کارهای اساسی می شود، علاوه بر این که می تواند شوک های جبران ناپذیری مانند به دنبال آن مشکلات بینایی، سر و گردن، تنبلی فیزیکی، عدم تحرک کافی.

وی با بیان اینکه ورود به سایت های غیراخلاقی، غیرقانونی و مخرب از آثار منفی این فضا است، اضافه کرد: اگر آموزش و مدیریت صحیح والدین بر فرزندان و راه گشایی و مقابله با تهدیدات و آسیب های فضای مجازی قابل پیشگیری و دامنگیر اعتیاد و اعتیاد است. این فضا

قاسمی بهترین راه برای ارتقای سطح آگاهی های علمی را استفاده از منویات مقام معظم رهبری دانست و گفت: یکی از الزامات مهم رهبری در سال های اخیر ایجاد شبکه ملی اطلاعات است که نیازمند تهیه، تولید و انتشار است. محتوای آموزشی استاندارد و تنوع محصول.

وی گفت: امروزه ارزش ها و باورهای خانواده تحت تاثیر فضای مجازی است و این امر تاثیر خانواده بر فرزندان را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. با توجه به اینکه جامعه و ساختارها نمی توانند محتوای ارزشمند متناسب با فرهنگ جامعه تولید و حفظ کنند، جوانان و نوجوانان ارزش های خود را در خارج از کشور کسب می کنند. این ارزش خارج از نظام فرهنگی و ساختاری به دست می آید.

این کارشناس فضای مجازی خاطرنشان کرد: خانواده‌ها باید به دو موضوع بپردازند که یکی استفاده از شبکه‌های اجتماعی و تعاملات خارج از آن و دیگری نظام اعتقادی برای «فرایند جامعه‌پذیری» از طریق یادگیری دانش‌آموز است که باید تسریع شود. دادن.

قاسمی گفت: نظام آموزش و پرورش و نظام ساختاری باید از طریق فضای عینی و اجتماعی متناسب با اهداف از نظام ارزشی با عنصر جذابیت و فعالیت های هدفمند استفاده کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید