فائزه هاشمی: پخش چندهمسری از صدا و سیما مکروه است/ برخورد اجباری زنان پزشک با زنان «نگاه طالبانی به زنان» است.

فائزه هاشمی: تبلیغ چندهمسری در صدا و سیما مکروه است/ درمان اجباری زنان توسط پزشکان

روز جدید فائزه هاشمی رفسنجانی در واکنش به اظهارات ائمه جمعه و برنامه های مجلس برای اجباری شدن درمان زنان توسط پزشکان زن به دیده بان ایران گفت: سیاست های نادرست تولد زیادی وجود دارد که بر آن تاکید دارند. او می گوید: «همه نتیجه عکس می دهند و اینطور نیست که نتیجه واقعی بدهد یا مثلاً خانم ها در تلویزیون می آیند و حرف های عجیب و غریب می زنند. یکی از مواردی که زایمان و ازدواج را کاهش می دهد، آزادی مرد برای ازدواج مجدد و صیغه است. در هر صورت به همسرشان خیانت کنند. این واقعاً یک فاجعه است. او در رادیو و تلویزیون برنامه های زننده می سازد، چند همسری را ترویج می کند و خودشان مانع ازدواج می شوند و وقتی ازدواج کم می شود، زاد و ولد کم می شود.

آیت الله سیدمحمدمهدی حسینی همدانی، امام جمعه کرج در خطبه های نماز جمعه، برخورد با زنان توسط پزشکان مرد را مفسده دانست.

آیت الله سیدمحمدمهدی حسینی همدانی روز گذشته گفت: پزشکان زن در خدماتی مانند سونوگرافی و معاینات مربوط به سایر بیماری ها به بانوان خدمات ارائه دهند.

وی افزود: «حداقل در بیمارستان های دولتی، خدمات برای زنان نباید توسط پزشکان مرد ارائه شود.

دیروز نیز خطیب نماز جمعه رفسنجان گفت: زن را ناآگاه به دوچرخه سواری تشویق می کنند. ما نباید اجازه دهیم یک دختر جوان دوچرخه سواری کند. چرا مجلس این را به عنوان قانون تصویب نکرد؟ وقت خود را برای کارهای حاشیه ای تلف نکنید.”

فائزه هاشمی رفسنجانی در واکنش به اظهارات ائمه جمعه و برنامه های مجلس مبنی بر اجباری شدن درمان زنان توسط پزشکان زن به سایت دیده بان ایران گفت: ادامه این کار اشتباه است. اولا بله، خیلی از خانم ها هستند که برای زایمان یا سایر مواردی که مراجعه می کنند، دکتر خانم را ترجیح می دهند، نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا با پزشک خانم احساس راحتی بیشتری می کنند. اما از سوی دیگر باید توجه داشت که باور عمومی جامعه پذیرش کمتر پزشکان زن به خصوص در مورد مسائل جدی است.

فائزه هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: من خودم اعتقادی به این موضوع ندارم چون یک زن هستم و همیشه از زنان حمایت کرده ام اما هنوز یک باور مشترک وجود دارد. مثلاً می گویند بهترین سرآشپز معمولاً مرد است، یعنی حتی زنان را سرآشپز بزرگی نمی دانند. پس وقتی این اتفاق می‌افتد و می‌آیند پزشک را محدود می‌کنند و خانم‌ها فقط سراغ خانم‌ها می‌روند، ما دوباره از کشور فرار می‌کنیم، مثلا من کسی هستم که دکتر قبول نمی‌کنم، ترجیح می‌دهم بلند شوم و به کشور دیگری بروم و زایمان کنم. و دکتری که مورد قبول من است این کار را برای من انجام دهد. اینها مسائل فرهنگی اجتماعی است.

این فعال حقوق زنان گفت: ما باید هر دو را آزاد کنیم. من به عنوان یک زن دوست ندارم دکتر داشته باشم، دکتر می روم و این 23000 نفر می توانند دکتر بروند و کار خود را انجام دهند و اگر بیشتر باشد مشکلی ندارند. از طرفی کسانی که اعتقادی به زن ندارند یا ترجیح می دهند به پزشک مرد مراجعه کنند، اگر پزشک دارند، این پزشک دیگری است، زیرا اگر این کار را نکنیم، چون پزشک از نظر شرعی مشکلی ندارد. ، محرم محسوب می شود. اگر این کار را نکنیم، باز هم گروهی داریم که فرار می کنند تا بروند و کارشان را به جای دیگری انجام دهند، پس باید به این موضوع هم فکر کنند. آن وقت هر کاری که باید جواب بدهد، نمی شود، سیاست ها باید سیاست های درست باشد، بگذار انتخاب آزاد باشد، آن هایی که ناراحت هستند به سراغ زن بروند و آن هایی که مشکلی ندارند و ترجیح می دهند پزشک مرد باشند، به دکتر مرد مراجعه کنند.

فائزه هاشمی رفسنجانی در ادامه از وضعیت پذیرش دانشجویان پزشکی انتقاد کرد و گفت: ما در نقل قول از دانشجویان پزشکی هم محدودیت داریم زیرا آمده اند و در برخی زمینه ها محدودیت ایجاد کرده اند که این هم اشتباه است، یعنی باید آنها را هم آزاد کنند. ما مانند طالبان رفتار نخواهیم کرد. این دقیقاً همان چیزی است که یکی از سیاست های طالبان در حال حاضر یادآور آن است. مدام زن ها را محدود می کنند و زن ها را در جای خاصی رها می کنند و نظامشان را مردانه می کنند. به نظر من اینها نظرات طالبانی است.

این فعال حقوق زنان در پاسخ به این سوال که چرا دولت و مجلس بر لغو اکران تاکید دارند، گفت:

اتفاقا فکر خوبی کردید چون این سیاست هایی که برای افزایش جمعیت دنبال می کنند اشتباه است و بالعکس. چرا؟ چون وقتی این اتفاق می افتد، ترجیح می دهم بچه دار نشم. در یک هفته که گفته شد تاج تحت کنترل است، شهر وان ترکیه پر از ایرانی شد، یعنی مردم ما دیگر برای کار در ایران نمی مانند و هر جا احساس کردند مشکل دارند، برخیز و برو. به کشور همسایه

دو سه ماه پیش شنیدم که امارات پزشکان ایرانی را با حقوق بسیار بالا و پتانسیل اقتصادی بسیار بالا جذب می کند. خوب، وقتی آن قوانین را وضع کردید بلند می شوند و می روند. آنهایی که می خواهند بمانند و بچه دار شوند هم وحشت می کنند و می روند. اگر بخواهم بچه دار شوم ترجیح می دهم در نهایت مراحل علمی، تخصصی، تجربی و کاری او را طی کنم و مطمئن هستم که فرزندی سالم به دنیا خواهم آورد. و اوضاع را بدتر می کند، مردم را وحشت زده می کند، از بچه ها فرار می کند و باردار می شود. نه اینکه واقعاً غربالگری نمی‌کنند، به کشورهای دیگر نمی‌روند یا وقتی ما می‌آییم، سقط جنین را سخت نمی‌کنند، وسایل پیشگیری از بارداری را جمع‌آوری نمی‌کنند، مردم تهیه می‌کنند.

ما کشور بسته ای مثل کره شمالی نیستیم و ایران شرایط خاص خودش را دارد. افراد زیرزمینی، غیرقانونی و قاچاق، به کشورهای دیگر می روند و دوباره مشکل پشت سر هم مشکل دارند.

از زمانی که عقلانیت از سیاست ما فاصله گرفت و انقلابی شد، وضعیت کشور خراب شده است، چون من انقلابی گری را نمایش می دانم، انقلابی گری ما نمایشی است، چون ما هم از اهداف انقلاب دور شدیم و اهداف انقلابی را جایگزین اهداف انقلابی کردیم. امکان ندارد و با هم تناقض دارند. از آنجایی که عقلانیت دور شده و انقلابی گری تشویق شده است، متأسفانه سیاست های ما همه به اشتباه رفته است. ما نتیجه را می بینیم، اما همچنان اصرار داریم که مرغ یک پا داشته باشد و ما هم باید همین کار را انجام دهیم.

اگر به خاطر داشته باشید، بسیاری از سیاست های تولد اشتباه دیگری نیز وجود دارد که آنها بر آنها تاکید دارند. همه آنها نتیجه عکس می دهند و اینطور نیست که نتایج واقعی بدهد. یا مثلا خانم ها می آیند تلویزیون حرف های عجیب و غریب می زنند. یکی از مواردی که زایمان و ازدواج را کاهش می دهد، آزادی مرد در ازدواج مجدد و صیغه بودن و در هر صورت خیانت به همسر است. این واقعاً یک تراژدی است. در رادیو و تلویزیون برنامه های زننده می سازد، تعدد زوجات را ترویج می کند و خودشان در ازدواج دخالت می کنند و وقتی ازدواج کم می شود، زاد و ولد کم می شود.

فائزه هاشمی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر خیانت زنان افزایش یافته است. من به آنها حق می دهم. من نمی گویم کار خوبی است، اما وقتی می بینم به همسرم خیانت شده و قانون از او حمایت می کند، من هم می گویم چرا نروم و این کار بد را انجام ندهم. پس متأسفانه توجه نمی کنیم که چگونه سیاست های غلط ما و این قوانین غلط در حوزه زنان ریشه همه چیز را بریده است و فقط در شعارها و صحبت هایمان خیلی خوب هستیم. حال ما خوب است، اما در عمل هیچ اقدامی را متأسفانه نمی دانیم.

دیدگاهتان را بنویسید