فایننشال تایمز مدعی شد: شورای وزیران اتحادیه اروپا در حال بررسی گزینه های قانونی برای شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی است.

فایننشال تایمز مدعی شد: شورای وزیران اتحادیه اروپا در حال بررسی گزینه های قانونی برای شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی است.

روزنامه فایننشال تایمز لندن روز دوشنبه در گزارشی مدعی شد که افزودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به آنچه که در فهرست سازمان های تروریستی خارجی اتحادیه اروپا نامیده می شود، «از حمایت فرانسه و آلمان که اعضای توافق هسته ای ایران هستند، برخوردار است».

چهار مقام آگاه در مصاحبه با این نشریه انگلیسی گفتند پاریس و برلین حمایت خود را از شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی در نشست شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا در هفته گذشته اعلام کردند.

بر این اساس، بر اساس گزارش ادعایی فایننشال تایمز، «سرویس حقوقی اتحادیه اروپا تا سه هفته آینده نظر خود را در مورد جنبه های حقوقی این اقدام به 27 کشور اروپایی ارائه خواهد کرد».

این نشریه انگلیسی با بیان اینکه غیرعادی است که دولت های دیگر نهاد نظامی یک کشور مستقل را به عنوان سازمان تروریستی به رسمیت بشناسند، انگلیس نیز در نظر دارد نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان “قدرتمندترین سازمان امنیتی دولتی ایران” به لیست تروریستی اضافه کند. سازمان ها . مواضع آلمان و فرانسه نیز از این جهت حائز اهمیت است که این دو کشور – به همراه انگلیس، روسیه و چین – امضاکنندگان توافق هسته ای 2015 بین تهران و قدرت های جهانی هستند.

بر اساس این گزارش، فرانسه در تلاش است تا تعدادی از پایگاه‌های سپاه را به فهرست سازمان‌های تروریستی، به کل سازمان اضافه کند. وزارت امور خارجه آلمان همچنین اعلام کرد که «بر سر راه افزودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان های تروریستی نه تنها موانع سیاسی، بلکه موانع قانونی بسیاری نیز وجود دارد».

این تا زمانی است که طبق مقررات اتحادیه اروپا، این بلوک نمی تواند سازمانی را بدون حکم دادگاه کشور عضو در فهرست تروریستی قرار دهد. رجوع به تصمیمات احتمالی دادگاه های کشورهای غیر اتحادیه اروپا از جمله انگلیس برای اتحادیه اروپا چندان آسان نیست.

جمهوری اسلامی ایران پیش از این نسبت به تحرکات ضد ایرانی در اروپا به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هشدار داده بود. مقامات کشور به ما هشدار داده اند که هرگونه اقدام علیه آن غیرقانونی و نقض آشکار منشور سازمان ملل است و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نهاد رسمی نظامی کشور می دانند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیروی بزرگی برای حفظ امنیت ملی و تمامیت ارضی و نیروی پشتیبان ملت ایران است. سپاه پاسداران از مرزها و امنیت ملت ایران بوده و در حوزه امنیت منطقه نیز اقدامات سپاه بسیار بزرگ است و این یکی از خدمات بزرگ سپاه به کشورها و ملت های منطقه است. و حتی خود اروپا هم مدیون مبارزه قاطع سپاه در کشورهای منطقه در سوریه و عراق با جریان سیاه تروریست است این داعش و تکفیری است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هرگونه تعرض به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حمله به امنیت ملی ایران است و نتایج آن قطعا متوجه متجاوز خواهد بود. البته سپاه یک نیروی بسیار بزرگ و قدرتمند است و هیچکس نمی تواند از این قدرت و توانایی ها چشم پوشی کند، اما اقدامات ناشیانه اتحادیه اروپا به گونه ای است که انگار اتحادیه اروپا می خواهد دست یک نیروی بزرگ ضد تروریستی را محدود کند.

وی تاکید کرد: دولتمردان فهیم اروپایی غیر از دولتمردان ناپخته و عاطفی که متاسفانه در برخی کشورهای اروپایی در مناصب عالی قدرت و حکمرانی قرار دارند، باید بدانند که اگر در اروپا که قبلا قربانی گروهک تروریستی داعش شده است، امنیت وجود داشته باشد. ، اما امنیت کنونی مرهون مبارزه قاطع سپاه با نیروهای تروریستی است.

کنعانی تصریح کرد: اروپایی ها قطعا می دانند که ایران چشم خود را به روی اقدامات بی تدبیر کشورهای اروپایی نمی بندد و اراده لازم را برای مقابله به مثل در این زمینه دارد و بهتر است به پای خود شلیک نکنند. البته پاسخ ما در راستای رفتار اروپا خواهد بود و متناسب با نوع عملکرد آنها اقدامات جدی و پشیمانانه انجام خواهیم داد.

دیدگاهتان را بنویسید