فرانسه: تحریم های جدید علیه ایران در راه است

فرانسه: تحریم های جدید علیه ایران در راه است

وزیر امور خارجه فرانسه گفت: شرایط ایجاب می کند که در حمایت از مردم ایران رفتاری مسئولانه داشته باشیم.

به گزارش شبکه شرق، فرانسه از اجرای تحریم های جدید علیه ایران خبر داده است.

کاترین کولونا گفت: تحریم های جدید علیه ایران در راه است و باید در نشست آتی وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در 12 دسامبر (21 دسامبر) به تصویب برسد.

تحریم های جدید آمریکا علیه سه ایرانی

وزارت خزانه داری آمریکا با اعلام اینکه فرماندار سنندج، فرمانده انتظامی شهرستان سنندج و فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهداء(ع) را به فهرست تحریم های خود اضافه کرده است، به بهانه برخورد با اغتشاشات اخیر تحریم های جدیدی را علیه سه ایرانی اعمال کرده است.

چرا تحریم پتروشیمی مهم است؟

برای درک اهمیت تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، بهتر است نگاهی آماری به شرایط صادرات ایران در سال های اخیر بیندازیم. یعنی دوره ای که ایران وارد دوره جدید تحریم های آمریکا شد و برجام توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا پاره شد.

آخرین گزارش رسمی گمرک از تجارت خارجی ایران مربوط به پنج ماهه نخست سال جاری است. این گزارش نشان می دهد که چین، امارات و هند رتبه های اول، سوم و پنجم را در بین کشورهای اصلی صادرکننده در مدت مذکور به خود اختصاص داده اند.

اگرچه آمار دقیقی از صادرات محصولات پتروشیمی در سال جاری وجود ندارد، اما آخرین گزارش رسمی به اطلاعات سازمان توسعه تجارت استناد می‌کند که نشان می‌دهد در سال گذشته گروه «پتروشیمی و پایه نفتی» با ارزش صادرات حدود 12 میلیارد دلار در صدر کالاهای صادراتی ایران قرار دارد. بر اساس برنامه ریزی ها، صادرات این محصولات در سال جاری باید به 15 میلیارد دلار برسد.

اکنون با کنار هم قرار دادن این داده ها و پیشنهادها می توان به اهمیت تحریم های جدید آمریکا پی برد. به نظر می رسد کاخ سفید پازل تحریم های خود را با آگاهی از این داده ها پر کرده است. ایالات متحده با شناسایی شرکت هایی که در سال های اخیر در دور زدن تحریم های نفتی و پتروشیمی ایران نقش داشته اند، صادرات ایران را هدف قرار داده است.

به عنوان مثال، چهار شرکت تحریم شده در چین، دو شرکت در امارات و یک شرکت در هند فعال هستند. همچنین دو شرکت در ایران و یک شرکت با پرچم پاناما در حال دور زدن تحریم ها بودند.

آیا تحریم های جدید نمایشی است؟

اگرچه مقامات ایرانی تحریم های جدید آمریکا را نمایشی و بهانه ای جدید برای آمریکا می دانند، اما مشخص نیست ایران با تحریم این 10 شرکت چه جایگزینی برای دور زدن تحریم ها دارد.

شاید حتی در سال 2017، زمانی که ترامپ برجام را پاره کرد، برخی از مقامات توجهی نکردند. با این حال، صادرات نفت ایران که حدود 2.8 میلیون بشکه در روز بود، گاهی اوقات به صفر می رسید. الان هم صادرات نفت کشور به یک میلیون بشکه در روز هم نمی رسد. در همین حال، علی مجدی و مرتضی بهروزی فرد، تحلیلگران بازار انرژی در گفتگو با تجارت نیوز، پیشنهاد ایران برای تخفیف 40 دلاری در هر بشکه را تایید کردند.

از سوی دیگر، پس از همین تحریم ها در سال 2017، بسیاری از کشورها روابط تجاری خود را قطع یا به حداقل رساندند. کره جنوبی نمونه بارز این کشورهاست. حالا با تحریم های جدید پتروشیمی بعید نیست چین، امارات و هند از کره جنوبی پیروی کنند. شاید آخرین تحقیقات معاونت اقتصادی اتاق بازرگانی ایران نشان دهد که ایران تنها 0.08 درصد از واردات هند را به خود اختصاص داده است.

علاوه بر این، تحرکات روسیه در بازار شرکای تجاری ایران نیز تهدید دیگری برای تجارت خارجی ایران است. در آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین نیز شاهد کاهش شدید صادرات نفت ایران به چین بودیم.

همچنین در سال گذشته که صادرات محصولات پتروشیمی به 12 میلیارد دلار نرسید، دولت آن را یک رکورد و یک دستاورد برای خود دانست. در حالی که قبل از تحریم ها یعنی در سال 1395 به گفته مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی وزارت امنیت، صادرات این محصولات به ترتیب 18.5 میلیارد دلار بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید