فرسایش خاک در ایران 7 برابر جهان است/ مدیریت کل حوزه های آبخیز بر عهده فرمانداران گذاشته شده است.


ساعت: 10:17
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۵
کد خبر: 1915968

مدیرکل دفتر آبخیزداری سازمان منابع طبیعی کشور اعلام کرد؛

هوشنگ جزی با بیان اینکه سالانه به طور متوسط ​​16.4 تن در هکتار فرسایش خاک کشور رخ می دهد، این در حالی است که میانگین فرسایش خاک در جهان به طور طبیعی 2.5 تن در هکتار است، گفت: در این راستا وزارت کشور اجرای طرح برنامه راهبردی مدیریت جامع آبخیزداری به فرمانداران ابلاغ شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ هوشنگ جزی مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفظ خاک سازمان آبخیزداری و منابع طبیعی کشور در گفت و گو با عصرترک به مناسبت روز جهانی خاک، اظهار کرد: شعار امسال اهمیت خاک، خاک نامیده شده است. ، آغاز غذا.

جزی با بیان اینکه منابع آب و خاک ضامن امنیت غذایی است گفت: در کشور اهمیت آب، مدیریت آن و همچنین بحران کم آبی در کشور مدام مطرح می شود اما خاکی که بستر را نگه می دارد. در مورد اهمیت آن کمتر صحبت شده است.

وی افزود: این در حالی است که بیش از 25 درصد تنوع زیستی و ژنتیکی کره زمین در خاک یافت می شود.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان آبخیزداری و منابع طبیعی کشور در ادامه با بیان وضعیت منابع خاک در جهان و ایران گفت: در حال حاضر دنیا یک سوم مواد آلی خاک خود را از دست داده است. فعالیت های انسانی و عملکرد نادرست از بین می رود

وی همچنین به وقوع فرونشست زمین اشاره کرد و گفت: در ایران وقوع فرونشست منابع خاک کشور را تهدید می کند.

جزی گفت: بهره برداری بی رویه از آب سفره های دشتی باعث فرونشست دشت های کشور شده است.

وی افزود: این مشکل در زمین های کشاورزی و منابع طبیعی به وجود آمده است.

مدیرکل خدمات حفاظت از آبخیزداری و خاک سازمان آبخیزداری و منابع طبیعی کشور گفت: با توجه به وجود 646 دشت در کشور، در حال حاضر بهره برداری بی رویه از سفره های زیرزمینی دشت ها باعث شده است که 470 دشت در کشور در سطح کشور قرار گیرند. وضعیت ممنوعه و بحرانی برای استخراج.آب های سطحی

وی در ادامه افزود: در حال حاضر سالانه حدود 30 سانتی متر فرونشست خاک در این دشت ها رخ می دهد.

جزی اعلام کرد: هم اکنون فرونشست زمین در استان همدان به وضعیت وخیمی رسیده و این وضعیت در استان اصفهان و شهرستان میناب در استان هرمزگان به تهدیدی جدی تبدیل شده است.

وی افزود: وضعیت خراسان شمالی نیز مناسب نیست.

مدیرکل خدمات حفاظت از آبخیزداری و خاک سازمان آبخیزداری و منابع طبیعی کشور خاطرنشان کرد: در سطوحی که فرونشست رخ داده و فروچاله ایجاد شده نمی توان کشاورزی و تولید مواد غذایی انجام داد.

وی در ادامه بیان کرد: به طور متوسط ​​سالانه 16.4 تن در هکتار فرسایش خاک در کشور رخ می دهد، این در حالی است که میانگین فرسایش خاک در دنیا به طور طبیعی 2.5 تن در هکتار است.

یزی با یادآوری این نکته که آب در خاک فرسوده نفوذ نمی کند بلکه جریان دارد، گفت: مقداری از خاک فرسوده متاثر از سیل وارد مخزن سدها می شود.


149eb013 a7ad 40c5 8544 554a5b971731 خبر خاکستری

وی افزود: سالانه 350 میلیون مترمکعب خاک وارد مخزن سدهای کشور می شود و این در حالی است که ایران کشوری کم آب است و هزینه های زیادی صرف سدسازی می شود.

مدیرکل خدمات حفاظت از آبخیزداری و خاک سازمان آبخیزداری و منابع طبیعی کشور یادآور شد: عدم انجام عملیات برداشت آب در بالادست سدها عامل اصلی ورود خاک فرسوده به مخزن سدها است.

وی همچنین شوری آب را عامل دیگری در به خطر انداختن منبع خاک می داند.

جسی گفت: وقتی آب شور می شود، آب شیرین از بین می رود و خاک تحت تأثیر شوری آب قرار می گیرد و مشکلاتی به وجود می آید.

وی خاطرنشان کرد: از سال 57 تاکنون واحد شوری آب کشور به چهار هزار میکروخزه رسیده است.

مدیرعامل سازمان آبخیزداری و منابع طبیعی کشور همچنین وجود پساب های صنعتی، استفاده بی رویه از سموم و کودهای شیمیایی برای کشاورزی و استفاده نامناسب از برخی مواد معدنی را از دیگر دلایل برشمرد. در مورد تهدیدات خاک

وی گفت: در کشور نیز این عوامل باعث آلودگی خاک شده است.

جزی در ادامه با اذعان به اینکه تولید یک سانتی متر خاک در ایران 600 تا 700 سال زمان می برد، تاکید کرد: آنچه موجب حفظ منابع آب و خاک کشور می شود بهره برداری از حوزه های آبخیز و سفره های آب است.

وی یادآور شد: تاکنون مطالعات و اقداماتی در این زمینه به صورت موردی انجام شده که نتیجه مورد انتظار را به همراه نداشته است.

مدیرکل خدمات حفاظت از آبخیزداری و خاک سازمان آبخیزداری و منابع طبیعی کشور اعلام کرد: در حال حاضر حفظ منابع آب و خاک کشور در راستای تامین امنیت غذایی و اجتماعی نیازمند اجرای مدیریت یکپارچه آبخیزداری است.

وی با بیان اینکه شش حوزه آبخیز درجه یک و 30 حوزه درجه دو در کشور وجود دارد، تصریح کرد: یکپارچگی در مدیریت این حوضه ها مستلزم همگرایی بین نهادی و مشارکت مردمی است و تاکنون نیز این گونه بوده است. ، همگرایی بین نهادی بسیار ضعیف است.

جزی دلیل ضعف هماهنگی بین دستگاهی در حوزه آبخیزداری را در جابجایی های پی در پی مدیران در حوزه آبخیزداری و سازمان منابع طبیعی در سطح کشور و نیز در سطح استان ها بیان کرد.

وی بیان کرد: در سال های اخیر تغییرات پی در پی در مدیریت دولتی، ادغام مطالعات و اقدامات آبخیزداری در کشور را زمان بر و دشوار کرده است.

مدیرکل خدمات حفاظت از آبخیزداری و خاک سازمان آبخیزداری و منابع طبیعی کشور خاطرنشان کرد: تاکنون بررسی های دقیق و عملیاتی حوضه های آبخیزداری برای 38 میلیون هکتار در کشور انجام شده است.

وی افزود: تاکنون عملیات برداشت آب در 21 میلیون هکتار از سطح منطقه مورد مطالعه انجام شده و باید در 18 میلیون هکتار دیگر از این منطقه این عملیات انجام شود.

یزی یادآور شد: عملیات آبخیزداری در سدهای کشور باید در سطح 48 میلیون هکتار به اتمام برسد که تاکنون در سطح 12 میلیون هکتار به اتمام رسیده است.

وی با اعلام اینکه در نهایت اجرای برنامه جامع آبخیزداری کشور به عنوان راهبرد اصلی حفظ منابع آب و خاک کشور به تصویب رسیده است، اظهار داشت: مسئولیت و نظارت بر اجرای این برنامه راهبردی به عهده سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گذاشته شده است. وزارت کشور .

مدیرکل خدمات حفاظت از آبخیزداری و خاک سازمان آبخیزداری و منابع طبیعی کشور گفت: اخیراً وزارت کشور این برنامه راهبردی را به عنوان تکلیف به همه استانداران ابلاغ کرد.

وی بیان کرد: در این برنامه راهبردی کشور به 9 حوزه اداری تقسیم شده و برای هر منطقه یک آبخیزدار انتخاب می شود.

جزی بیان کرد: در این برنامه راهبردی استان ها باید سند راهبردی در حوضه های آبریز تعیین شده تهیه کنند، ادارات مختلف را هماهنگ کرده و مشارکت مردمی را درگیر کنند.

وی همچنین افزود: باید از شرکت های دانش بنیان، واحدهای فناور و مراکز تحقیقاتی دعوت به کار شود.

همچنین مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان آبخیزداری و منابع طبیعی کشور گفت: در هر استان کارگروه جامع آبخیزداری به منظور هماهنگی بین دستگاهی و آشنایی با روش کار تشکیل شود. . .

وی افزود: استان ها باید سند راهبردی را بر اساس تلفیق تمام مطالعات قبلی که با هم در زمینه مطالعات آب و خاک حوزه های آبخیز انجام شده است تهیه کنند.

جسی در پایان یادآور شد: با توجه به اینکه وزارت کشور ناظر اصلی در اجرای این برنامه راهبردی است، در سطح ملی، کارگروه ملی با حضور اعضای وزارتخانه های ذیربط و اساتید برجسته دانشگاه برای اجرا و پیشبرد اهداف این طرح در حوزه های آبخیز صحرایی کشور شکل می گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید