فرشاد مومنی: بیش از 75 درصد مردم بدون کمک نمی توانند زندگی کنند/ تحمل نجیب مردم ایران در برابر فقر تا کی می تواند ادامه داشته باشد؟ / ایران احساس می کند آینده ای ندارد. مرحله بعدی فروپاشی است

فرشاد مومنی: بیش از 75 درصد مردم بدون کمک نمی توانند زندگی کنند/ تحمل نجیب مردم ایران در برابر فقر تا کی می تواند ادامه داشته باشد؟  / ایران احساس می کند آینده ای ندارد.  مرحله بعدی فروپاشی است

تلخ ترین قسمت ماجرا این بود که رئیس جمهور که خود را وکیل می دانست، گفت ما این بحران را هنرمندانه حل کرده ایم و توانسته ایم مشکلات مربوط به موسسات غیرمجاز را سامان دهیم.

گزارش ها حاکی از آن است که بیش از 75 درصد جمعیت ایران بدون یارانه نمی توانند زنده بمانند. سوال اصلی این است که تحمل شرافتمندانه مردم ایران در برابر فقر تا کی می تواند ادامه داشته باشد. بیایید روند توسعه برخی کالاهای اساسی را بررسی کنیم و ببینیم چه انسان های نجیبی داریم.

به گزارش ایلنا، فرشاد مومنی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در نشست اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه همه می دانند وضعیت کشور ناپایدار است، گفت: اقتصاد سیاسی ایران رانتی است. و فرصت فوق العاده ای را به افرادی می دهد که می توانند بایستند و از این اجاره بهترین بهره را ببرند. راه نجات این است که علم را سرلوحه گفتمان قرار دهیم و از منظر علم به مشکلات توسعه نگاه کنیم. در چنین شرایطی اگر پنجره توسعه به رسمیت شناخته شود باید برای انطباق ظرفیت دانش در دولت کاری کرد.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه هیچ عنصری تعیین کننده تر از پویایی رابطه مردم و دولت وجود ندارد، افزود: در این شرایط اختلال قابل توجهی بین رابطه مردم و دولت و شکنندگی آن ایجاد شده است. هر روز در حال افزایش است و بی توجهی در دولت وجود دارد. این امر ناشی از بحران سود و دانش است. بنابراین باید به جای حضور در جهت ارتقای اطلاعات دولت و وسعت بخشیدن به افق تلاش کرد. این روند نمی تواند ادامه یابد. بسیاری از تحلیلگران دهه 40 را دهه طلایی ایران می دانند تا اینکه در سال 49 گزارش ها حاکی از آن بود که این نظام به سمت فروپاشی پیش می رود.

وی با بیان اینکه مفهوم سقوط اعتماد اجتماعی باید برای وضعیت اجتماعی کشور ذکر شود، تصریح کرد: در اندیشه توسعه کمتر از این عبارات استفاده می شود، اگر دولت با بحران مواجه است در واقع با بحران فکری و فکری مواجه است. این بحران به مناطق دیگر نیز سرایت کرد.

مومنی با بیان اینکه باید رابطه مردم و دولت را کالبدشکافی کرد، افزود: از منشور اندیشه توسعه و سوابق نظری و عملی می توان بر هفت حوزه تمرکز کرد و این هفت حوزه می توانند ریشه های اصلی بحران را شناسایی کنند. . این هفت حوزه عبارتند از: فقر، نابرابری، عقب ماندگی فزاینده نسبت به دنیای خارج، مشارکت، وضعیت پایه تولید، فساد، وابستگی تحقیرآمیز به خارج.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ایران احساس می کند بی آینده است، افزود: خطرناک ترین پدیده در اندیشه توسعه بی آینده بودن است که برای هشدار جدی در این زمینه باید بگویم مرحله بعدی بدون آینده بودن. آینده یک فروپاشی است نمی توانید تصور کنید چرا ساختار قدرت فعلی در ایران از ارائه گزارش صادقانه از وضعیت فعلی اجتناب می کند بزرگترین ادعای دولت حرکت به سمت استقلال از دولت های شرقی و غربی است در حالی که اقتصاد رانتی با مشکل مواجه است. بحران داده ها و داده ها ممکن است به دلایل مختلف کافی نباشد.

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی ایران در سه سال منتهی به 1400 گفت: برای اولین بار جمعیت کم درآمد در ایران دو برابر شده است و گزارش ها نشان می دهد بیش از 75 درصد جمعیت ایران بدون یارانه نمی توانند زندگی کنند. سوال اصلی این است که تحمل شرافتمندانه مردم ایران در برابر فقر تا کی می تواند ادامه داشته باشد. بیایید روند توسعه برخی کالاهای اساسی را بررسی کنیم و ببینیم چه انسان های نجیبی داریم.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: نجابت خانواده های ایرانی در مواجهه با فقر ممکن است تا زمانی که چاقو به استخوان برسد ادامه یابد و بعد از آن زمان تغییر کند. در سال 1996 موج اعتراضات را از منظر اقتصادی تحلیل کردم و به تفصیل نشان دادم که چگونه حاکمان مردم را نادیده گرفته و متحدان استراتژیک خود را تغییر داده و مردم را با وام‌دهندگان و دلالان جایگزین کرده‌اند.

در سال 1375 دو گروه به خیابان ها آمدند، گروه اول کارگران کارخانه های متوسط ​​و بالا که حدود 6 تا 25 ماه دستمزد دریافت نکرده بودند، اعلام کردند که با این شرایط دیگر نمی توانند ادامه دهند. زمان، گروهی، سپرده گذاران در موسسات غیرمجاز نیز به خیابان آمدند. دولت این گروه را با تهدید به خانه هایشان فرستاد و به آنها گفت که این شرایط را تحمل کنید، اما برای جبران خسارت وارده به گروه دوم، یکسری جلسات برگزار کردند و حدود 35 هزار میلیارد تومان در اختیارشان گذاشتند.

وی تصریح کرد: تلخ ترین قسمت ماجرا این بود که رئیس جمهور که خود را وکیل می دانست، گفت ما این بحران را هنرمندانه حل کرده ایم و مشکلات مربوط به موسسات غیرمجاز را برطرف کرده ایم.

مومنی با بیان اینکه باید از مقام توصیف بلند شویم و وارد جایگاه تحلیل شویم، افزود: این تفکر ایجاد شده که اگر دولت شکست بخورد فرو می ریزد. بارها گفته شده رژیم پهلوی به دلیل شکست سقوط کرد، اما ما که آن روزها را فهمیدیم، به خوبی می‌دانیم که شاه راه سرکوب را تا اعلام حکومت نظامی ادامه داد و وقتی سرکوب نتیجه نداد، اعلام کرد. ، که من انقلاب شما را شنیدم.

به گفته این استاد دانشگاه، علم روشن خواهد کرد که چگونه باید از این شرایط خارج شویم و چگونه به این مراحل رسیدیم. بی کفایتی و رانت های ایجاد شده در کشور موجب شد تا مبالغ قابل توجهی ارز و ریال از بین برود و برخلاف وعده هایی که داده شده بود عمل نکردند، در اینجا باید گفت که شکستن آینه اشتباه است و گاهی اوقات ما دچار مشکل شده ایم. برای پیگیری عملکرد شما

وی در پایان با بیان اینکه راه نجات ایران دموکراسی و شرکت در جلسات با کارشناسان و حرکت به سمت برنامه های میان مدت است، افزود: برنامه توسعه ایران در پاورپوینت ساخته شده است، این طرح در راستای روابط رانتی مردم بوده و می تواند جذب مردم شود. نظر این افراد در عین حال راه نجات ایران تدوین برنامه توسعه ملی دقیق است و همه باید مشارکت داشته باشند و به اجرای آن کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید