فرمانده SWAT: ما عملیات پنهانی برای پنهان شدن در آمبولانس نداریم / اگر کسی ثابت کند که فردی بر اثر اشتباه افسران ما کشته شده است، به او پاداش می دهم.

فرمانده SWAT: ما عملیات پنهانی برای پنهان شدن در آمبولانس نداریم / اگر کسی ثابت کند که فردی بر اثر اشتباه افسران ما کشته شده است، به او پاداش می دهم.

سردار حسن کرمان من آنقدر به توانایی یگان ویژه ایمان دارم که بارها گفته ام اگر کسی ثابت کند که یک نفر بر اثر اشتباه پرسنل ما کشته شده است به او پاداش می دهم. واحدهای ویژه ما از حرفه ای ترین واحدهای کنترل اغتشاشات اجتماعی در منطقه هستند.

سردار حسن کرمی فرمانده یگان ویژه فرجه می گوید من آنقدر به توانمندی یگان ویژه اطمینان دارم که بارها گفته ام اگر کسی ثابت کند که فردی بر اثر اشتباه پرسنل ما کشته شده است، می دهم. آنها یک پاداش . یگان های ویژه ما در سطح منطقه از حرفه ای ترین واحدهای کنترل شورش هستند که از تخصص، مهارت و دانش بالایی برخوردار بوده و در روش های کاری خود انعطاف پذیر هستند.

وی در گفتگو با همشهری به سوالاتی پاسخ داده است.

یکی از ابهاماتی که رسانه های مغرض در اذهان عمومی ایجاد می کنند این است که کنترلی بر نحوه کار گروه ضربت وجود ندارد و در صورت اشتباه، نه تنها مجازات نمی شوند، بلکه می توان آنها را تشویق کرد. ماموریت یگان ویژه در پایین خیابان و در جریان ناآرامی های اخیر چه بود و آیا نیروهایی را که ممکن است مرتکب اشتباه شده باشند یا نکرده اند شناسایی و با آنها برخورد کردید؟

من آنقدر به توانایی های یگان ویژه ایمان دارم که بارها گفته ام به هرکسی که بتواند ثابت کند فردی در اثر اشتباه پرسنل ما کشته شده است، جایزه می دهم. یگان های ویژه ما در سطح منطقه از حرفه ای ترین یگان های کنترل شورش هستند که از تخصص، مهارت و دانش بالایی برخوردار بوده و در روش های کاری خود انعطاف پذیر هستند. این نیروها همه کاره هستند و توانایی عمل در موقعیت های مختلف را دارند. مثلاً در کنترل مجالس ورزشی از روش های خاصی برای کنترل جوانان استفاده می کنند و در مراسم مذهبی اربعین حسینی(ع) و… با روش های مناسب این قشر اوضاع را کنترل می کنند. علاوه بر این، آموزش های لازم را برای کنترل جمعیت ها و اقشار مختلف دیده اند. وقتی این نیروها برای کنترل تجمعات و اغتشاشاتی که بر اساس نارضایتی شکل می‌گیرد به ته جامعه می‌رسند، در مقابل جمعیتی قرار می‌گیرند که ممکن است از یک موقعیت خاص نارضایتی مشترک داشته باشند، اما در درون آنها چند نوع تفکر وجود دارد که در بسیاری از موارد آنها با یکدیگر موافق نیستند. یعنی جمعیتی که طیف ها، جنسیت ها و سنین مختلف را شامل می شود، همه به قصد آشوب به خیابان ها نیامده اند. در چنین شرایطی یگان ویژه این توانایی و تخصص را دارد که با کمترین هزینه و خسارت، آرامش را به محل تجمع برساند. کار گروه ضربت نشان داد که قصد آنها رفتار غیرحرفه ای با مردم نبوده است.

فکر می کنید در اعتراضات اخیر از معترضان دلجویی کرده اید؟

گروه های مختلفی از مردم در اعتراضات شرکت می کنند. مردم عادی هستند که در محل مورد نظر کسب و کار دارند، عده ای رهگذر، عده ای تماشاگر، عده ای ممکن است ناراضی باشند و بخواهند خواسته های خود را به گوش مسئولان برسانند و برخی نیز تحت تاثیر شبکه های مجازی تحریک شوند. چند نفر با انگیزه و قصد خرابکاری و سوء استفاده از اوضاع در میان جمعیت ظاهر می شوند. اولین اقدام بخش ویژه جداسازی جمعیت است. البته با وجود اینکه کار مأموران بسیار سخت است، اما برای جلوگیری از آسیب رساندن به مردم، با حوصله جدایی را انجام می دهند تا به تعداد کمی از محرک ها برسند. کار اصلی ما روی این رهبران است و برخورد سنگین و رقت انگیزی نسبت به این گروه کوچک داریم. برای اینکه یگان های ما با کمترین هزینه های مادی و معنوی صحنه های آشوب را جمع آوری کنند، مردم باید همکاری کنند و به محض رسیدن نیروهای ویژه صحنه را ترک کنند. زیرا معنا و مفهوم ورودی واحد پایانی است. اگر کسی علی‌رغم هشدارهای نیروهای ویژه که از طریق سیستم‌های نشانی عمومی با صدای بلند پخش می‌شود در جای خود بماند، ممکن است آسیب ببیند. بنابراین مردم باید سریعا از منطقه عملیاتی یگان ویژه دور شوند و بدون مهلت با عوامل اصلی دشمن و جنایتکاران و تخریب کنندگان اموال عمومی برخورد جدی خواهیم کرد.

در حالی که شما در کنار مردم هستید و برای تامین امنیت آنها تلاش می کنید، برخی رسانه ها مدعی هستند که نیروهای دولتی علیه مردم هستند. به نظر شما هدف از ایجاد این تضاد و دوگانگی بین نیروهای مردمی و دولت و پلیس به عنوان دولت چیست؟

من هرگز به تحلیل احساسی و غیرمنطقی رسانه های تبلیغاتی اهمیت نمی دهم. دلار می گیرند تا به کشورشان خیانت کنند، پس تکلیفشان روشن است و ما نباید در حفاظت از انقلاب و مردم تحت تأثیر عملیات روانی آنها دریغ کنیم، بلکه باید مثل همیشه با فریادها و فریادهای آنها که از جانب آنها تحریک می شود. ناامیدی در برابر قدرت بازدارندگی یگان ها این پلیس است، اجازه دهید با اتحاد و همبستگی به مبارزه با هر منافق و خائنی ادامه دهیم. نیروهای ما برای آسایش مردم جان خود را فدا می کنند و همیشه در کنار مردم هستند. ما پیشگامان مردان در مواقع خطر هستیم. به همین دلیل است که ما همیشه در سخت ترین شرایط از حمایت آنها برخورداریم. قدردانی گروه های مختلف مردم حتی در شرایط عملیاتی در کف خیابان ها از ماموران یگان ویژه با گل و نبات برای اثبات اظهارات نادرست مزدوران آمریکایی کافی است. البته شاید به گفته آنها میلیون ها نفری که به صحنه می روند و از دستاوردهای انقلاب دفاع می کنند، مردم نیستند، بلکه منظورشان از مردم، خارجی های متمول، پیر و مرد، منافق و ضد فراری است. -انقلابیون

برخی می گویند پلیس ایران عمدا به نقاط حساسی مانند چشم ها و سر معترضان شلیک می کند. آیا واقعا این رفتار یگان های ویژه است؟

مهارت و حرفه ای بودن نیروهای ویژه در آسیب نرساندن به جمعیت معترض قابل توجه است. عملیات آرام سازی و مقابله یگان در قالب آموزش های تخصصی و حرفه ای که در آن ستاد و فرماندهان نیروهای ویژه در طول سال تحت آموزش های فشرده قرار می گیرند، بر رویکرد تجمع اعتراضی بدون هزینه تاکید می کند. حتی تجهیزات موجود از جمله سلاح های غیر کشنده نیز بر اساس این سیاست تولید می شود. البته می دانیم که افکار عمومی در کشور ما تحت تأثیر چنین تبلیغات و تلقین هایی قرار نمی گیرد.

ماجرای پوشش در قالب آمبولانس و کامیون مواد غذایی و… چه بود؟

یگان های ما مأموریت های سری و سری ندارند، همه عملیات های ما علنی و در معرض افکار عمومی جامعه است. اساساً ما می خواهیم دیده شویم، تشکیل و جابجایی منظم واحدها و حتی استقرار آنها در شهرها همه برای ایجاد امید در مردم است و نیازی به حرکت یواشکی نداریم. این هم می تواند یکی از تاکتیک های تبلیغاتی دشمن باشد یا شاید بخواهند از این روش درآمد کسب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید