فرمول سوم قیمت روز جدید خودرو

فرمول سوم قیمت روز جدید خودرو

در فاصله اندکی از صدور بخشنامه شورای رقابت برای تنظیم بازار خودرو با محوریت حذف «خودروهای بورسی»، کمیسیون تلفیق بودجه شورای اسلامی روز گذشته در اقدامی کم سابقه فروش کلیه خودروهای بورسی را با قاطعیت به تصویب رساند. قیمت پایه توسط شورای رقابت به این ترتیب پس از تقابل شورای رقابت و بورس بر سر نحوه فروش خودرو، اکنون کمیته تلفیق به حضور هر دو رای داده است. بورس نیز به این خبر واکنش مثبت نشان داد و با لیدر گروه خودرو سبز شد.

کمیسیون تلفیق بودجه شورای اسلامی در فاصله اندکی از ابلاغ بخشنامه شورای رقابت برای تنظیم بازار خودرو با محوریت حذف «بورس» در اقدامی بی سابقه مصوب کرد که خودروسازان از آینده همه محصولات خود را در بورس عرضه کنند. سال

بر اساس اعلام سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه، شرکت های خودروسازی داخلی موظفند از ابتدای سال آینده خودروهای تولیدی خود را از طریق بورس کالا و بر اساس ضوابط مربوطه به فروش برسانند. به گفته رحیم زارع، شورای رقابت نیز موظف است به استناد بند «۵» ماده «۵۸» قانون اجرای سیاست‌های مشترک ماده ۴۴، بر اساس تحلیل یک قانون تا پایان فروردین ماه سال آینده قیمت مشترک و با در نظر گرفتن هزینه های تحقیق و توسعه و هزینه های مالی در رابطه با فعالیت های تولیدی مورد تایید حسابرس حداکثر ظرف مدت سه ماه مجددا محاسبه و به روز رسانی شود.

وی همچنین گفت: بورس کالا موظف است 85 درصد مابه التفاوت بهای موجود در بورس کالا و قیمت مصوب شورای رقابت را به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور و سازمان واریز کند. شهرداری ها و دهیاری ها برای توسعه حمل و نقل عمومی در شهر استفاده می شود. همچنین سخنگوی کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی در خصوص مصوبه کمیسیون تلفیق گفت: بر اساس آنچه در کمیسیون تلفیق تصویب شد، خودروسازان موظفند تمامی محصولات خود را در بورس عرضه کنند و قیمت پایه آن خواهد بود. توسط شورای رقابت بر اساس روش Cast Plus تعیین می شود. به گفته مهدی تقیانی، تعیین قیمت پایه خودرو همچنان بر عهده شورای رقابت خواهد بود.

مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در چارچوب دستورالعمل شورای رقابت برای تنظیم بازار خودروهای سواری است که چند روز پیش منتشر شد. بر اساس این بخشنامه، بازار تمامی خودروها اعم از داخلی، مونتاژی و وارداتی انحصاری شناخته شده و همه مشمول این بخشنامه هستند. در بحث انحصاری بودن خودرو، شورای رقابت اعلام کرده است که خودروهای وارداتی، مونتاژی و داخلی دیگر در بورس کالا عرضه نمی شوند و فروش از طریق سامانه یکپارچه انجام می شود. این بخش از دستورالعمل هیئت مسابقه بسیار بحث برانگیز بود و واکنش های زیادی را به همراه داشت که بیشتر آنها منفی بود.

ابتدا موجی از انتقادات از سوی اهالی بورس (از مدیر عامل سازمان بورس تا کارشناسان این حوزه) نسبت به دستورالعمل هیئت رقابت به راه افتاد. این در حالی است که وزارت حریم خصوصی به دستورات شورای رقابت واکنش خاصی نشان نداد و به نوعی سعی در عدم دخالت و بی طرفی داشت. این اتفاق در حالی رخ داد که برخلاف گذشته، خودروسازان نسبت به بخشنامه های شورای رقابت واکنش منفی و حتی تند نشان دادند و برخی آشکارا و برخی دیگر در خفا اعلام کردند که بار سنگین این تصمیم را متحمل نخواهند شد. به عنوان مثال گروه بهمن اعلام کرده است که از مصوبه شورای رقابت تبعیت نخواهد کرد. از سوی دیگر مدیرعامل ایران خودرو از ائتلاف با سایپا و بهمن علیه این بخشنامه خبر داد.

دیروز در حالی که همه منتظر ارسال پرونده «ماشین صرافی» به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا و قوه قضائیه این شورا بودند، ناگهان خبر رسید کمیسیون تلفیق بودجه مجلس لیست تمام خودروهای داخلی را تصویب کرده است. در بورس کالا واکنش ها به مصوبه شورای رقابت از سوی بورس ها، سومات و خودروسازان تا حدودی قابل پیش بینی بود اما اینکه کمیسیون تلفیق بودجه نیز وارد این موضوع شد و به عنوان یک ابر مرجع بر خلاف بخشنامه های شورا رأی داد، افکار عمومی را متعجب کرد. در تعریف «کمیسیون تلفیق بودجه» آمده است که این کمیسیون به منظور تنظیم اصول و احکام برنامه های توسعه و لوایح بودجه کل کشور و ایجاد هماهنگی بین کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی پس از ارائه لایحه مربوطه توسط دولت تشکیل می شود. در مجلس ماموریت این کمیسیون تا تصویب نهایی قانون برنامه توسعه یا لایحه سالانه بودجه کل کشور ادامه دارد.

آنچه باعث تعجب افکار عمومی شد، ورود بی سابقه کمیسیون تلفیق بودجه به امور داخلی خودروسازان بود. تصمیم کمیسیون تلفیق مبنی بر لزوم عرضه تمامی خودروهای داخلی در بورس کالا در واقع مداخله این کمیسیون در امور داخلی خودروسازان است. چه چیزی بستر فروش محصولات آنها را مشخص کرده است. در واقع کمیسیون تلفیق با این مصوبه عملاً قدرت محل فروش را از خودروسازان سلب کرد. اما این اختیار قبلاً توسط وزارت امنیت و اخیراً توسط شورای رقابت سلب شده است. تصویب خودروها در کمیسیون تلفیق نیز تعجب بسیاری را برانگیخت زیرا خودروسازان ردیف بودجه خاصی ندارند و این سوال را مطرح کرد که چرا این کمیسیون باید وارد عرضه یا عدم تحویل خودرو در بورس کالا شود؟

البته شورای اسلامی پیش از این از طریق طرح ساماندهی خودرو در مورد خودروها تصمیماتی گرفته بود و حتی در نسخه اولیه به موضوع عرضه خودرو در بورس کالا نیز اشاره شده بود; اما در قطعنامه نهایی حذف شد. بنابراین دخالت مجلس در بحث خودرو مسبوق به سابقه است اما اینکه کمیسیون تلفیق بودجه به این موضوع ورود کند و محل فروش خودروسازان را مشخص کند، این در نوع خود بدعت محسوب می شود.

به هر حال عرضه تمامی خودروهای بومی در بورس کالا به تصویب کمیسیون تلفیق بودجه رسیده است و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد در قالب لایحه بودجه عمومی ارائه می شود. با توجه به اینکه اعضای شورای اسلامی موافق فروش خودرو در بورس هستند، امکان تصویب عمومی این مصوبه وجود دارد. بعد باید منتظر ماند و دید که آیا شورای نگهبان هم آن را تایید می کند؟

اما با توجه به تمایل خودروسازان به فروش خودرو در بورس، به نظر می رسد تصمیم کمیسیون تلفیق به نفع آنها باشد. اما با در نظر گرفتن تصمیمی که برای ما گرفته شده، تفاوت قیمت پایه و آزاد خودرو در بورس، «خودرو خوب» تا حد زیادی جذابیت خود را برای خودروسازان از دست می دهد. بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه، بورس کالا موظف است 85 درصد مابه التفاوت قیمت تعیین شده توسط بورس و قیمت مصوب شورای رقابت را به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور واریز کند. سازمان شهرداری ها و دهیاری ها برای توسعه حمل و نقل عمومی استفاده شود. این در حالی است که خودروسازان تا به امروز مابه التفاوت قیمت پایه و قیمت گشایش شده در بورس را برای هر کالایی که در بورس عرضه کرده اند در خزانه خود قرار داده و به این ترتیب ثبات نسبی را در نظر داشته اند. وضعیت نقدینگی آنها

در واقع جذابیت اصلی بورس برای خودروسازان مابه التفاوت هنگفتی است که می گیرند و حالا اگر قرار باشد از ۸۵ درصد آن محروم شوند، «ماشین بورسی» در گذشته برایشان جذابیتی نخواهد داشت. با این تصمیم کمیسیون تلفیق، اگر خودرویی مثلا 200 میلیون تومان بین قیمت پایه و بازار آزاد اختلاف داشته باشد، تنها 30 میلیون تومان به خودروساز تعلق می گیرد و 170 میلیون تومان دیگر ضرر می کند. . خودروسازان امیدوار بودند که با فهرست بندی تمامی محصولات خود بتوانند بخشی از زیان انباشته خود را جبران کنند و در عین حال از ضرر و زیان خود جلوگیری کنند و اکنون در صورت تصویب و اجرایی شدن مصوبه کمیسیون تلفیق، این امید از بین خواهد رفت. البته در مقایسه با دوره قیمت گذاری اجباری که خودروسازان می گفتند ضرر می کنند، عرضه عمومی و به جیب زدن 15 درصد از این تفاوت همچنان راه بهتری برای خودروسازان خواهد بود.

به عنوان مثال، در گذشته خودروسازان محصولات خود را با قیمتی که شورای رقابت یا سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده تعیین می‌کرد، می‌فروختند. به عنوان مثال اگر قیمت پژو پارس 200 میلیون تعیین می شد، خودروساز برای هر دستگاه فروخته شده همان 200 میلیون تومان را جذب می کرد. این خودروساز هم اکنون با تصویب و اجرای مصوبه کمیسیون تلفیق، 15 درصد مابه التفاوت قیمت پایه و آزاد در بورس را با عرضه پژو پارس در بورس افزایش می دهد. به عنوان مثال اگر اختلاف قیمت 200 میلیون تومان باشد، خودروساز به جای 200 میلیون (قیمت پایه) 230 میلیون تومان از خروجی پژو پارس جذب می کند. بنابراین نسبت به دوره قبل (قبل از عرضه خودرو به بازار) خودروساز برای هر محصول مثلاً 30 میلیون تومان سود خواهد داشت.
چهار سناریو روی میز

پیش از تصویب کمیسیون تلفیق بودجه، سه سناریو اصلی برای آینده فروش خودرو در کشور وجود داشت: یکی، سهمیه بندی بازار; دیگری حذف بورس و فروش خودرو در سیستم یکپارچه و دیگری ادامه عرضه در بورس اما با درج همه خودروها. . سناریوی چهارم هم اکنون اضافه شده است که تداوم عرضه خودروهای داخلی در بازار و البته با حضور شورای رقابت را برجسته می کند. براساس این سناریو، قیمت پایه خودروهای داخلی توسط شورای رقابت تعیین می‌شود و خودروسازان نیز محصولات خود را با همان قیمت‌ها (قیمت پایه) در بورس عرضه می‌کنند.

با توجه به اینکه هیات رقابت در دستورالعمل خود اعلام کرده است که خودروهای داخلی با سود قیمت گذاری می شوند، طبیعتا خودروسازان نمی توانند ادعای زیان دهی محصولات خود را تکرار کنند زیرا آستانه قیمت خودرو زیان ده و سودآور خواهد بود. از سوی دیگر، با توجه به اینکه خودروسازان نیز می توانند 15 درصد از مابه التفاوت قیمت موجود در بورس و قیمت پایه را در خزانه خود سهیم کنند، آنها نیز از این امر منتفع خواهند شد.

در همین حال، سه سناریو دیگر هنوز امکان پذیر است، یعنی. سهمیه بندی بازار (تحویل بخشی از خودرو در بورس کالا و تحویل قطعه دیگر خارج از این بستر)، تحویل کلیه خودروها در بورس کالا بدون محدودیت مابه التفاوت و توقف کامل عرضه خودرو در بورس کالا وجود دارد. . اتفاقا شورای عالی بورس چندی پیش اعلام کرد که از شورای رقابت در دیوان عدالت اداری شکایت خواهد کرد و شاید با تصمیم دیوان، عرضه خودرو در بورس ادامه پیدا کند. علاوه بر این موضوع، البته روز گذشته شورای عالی بورس نیز جلسه ای برگزار کرد و در زمان نگارش این گزارش، نتیجه نهایی آن منتشر نشده است. بحث بر این است که اگر شورای عالی بورس به این نتیجه برسد که عرضه خودرو در بورس کالا ادامه دارد، شورای رقابت نمی تواند جلوی آن را بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید