فرهاد مجیدی در دیدار مقابل سپاهان پیروز شد

فرهاد مجیدی در دیدار مقابل سپاهان پیروز شد

گزارشگر مجبور نشد بارها تکرار کند که استقلال با یک امتیاز در سخت ترین دیدار فصل خود در اصفهان گام بلندی برای قهرمانی خواهد برد. هر چند سپاهان در 45 دقیقه ابتدایی تیم برتر میدان بود و با سبک سنتی خود در دو فصل اخیر و با تکیه بر تیم پر ستاره خود حملات زیادی را روی دروازه استقلال ترتیب داد، اما در نیمه دوم محرمی ها موفق به ساختن نشدند. به عنوان موقعیت کند فرهاد هالک در نیمه اول و علاوه بر غفلت مکرر و مداوم بازیکنان سپاهان؛ آبی ها این نکته مهم را مدیون مربی خود هستند.

یک نکته – مدافعان پایانی سپاهان در این فصل بارها ثابت کرده اند که اعتماد چندانی به دفاع ندارند و تیم نویدکی بارها درهای خود را باز دیده است. درست مثل تک گل پرسپولیس در دیدار مقابل سپاهان، امروز امید نورافکن روی ارسال از سمت مقابل اشتباه کرد و باعث شد محمد دانشگر به راحتی با سر علی محمدی به سمت دروازه و چندین موقعیت جدی استقلال در نوبت اول برخورد کند. نیمه . . تکرار این اشتباه به این معناست که به اشتباه قبلی توجه چندانی نشده است و سپاهان برای تبدیل شدن به یک تیم جنگنده باید این موانع را برطرف کند.

دوم – اگر از شرایط بعضا اسفناک خط دفاع سپاهان صحبت کنیم، فراموش نکنیم که گل اول این تیم احتمالا خارج از کلاس فوتبال ایران به ثمر رسیده است. از لحظه ارسال توپ توسط سیدحسین و اعلام پنالتی بین 12 تا 13 ثانیه طول کشید و چنین ضدحملاتی در فوتبال ایران کم است. جابه جایی توپ به جای نفر، فرار سریع و دریبل دو طرفه و محمدرضا حسینی نشان داد که سپاهان احتمالاً از نظر هجومی در لیگ برتر بی نظیر است. پیشرفت بیش از حد استقلال و اندازه هافبک های محافظ او نیز یکی از دلایل اصلی تساوی زودهنگام برای کفش طلا بود.

سه- جعفر سلمانی هر چقدر در خط حمله درخشان بود و در این فصل بارها سه امتیاز را به دست آورد، عملکرد ضعیف این بازیکن در دفاع در نیمه اول علیرغم ارسال یک گل برای آبی ها، باعث شد تا بیشتر حملات روی خط دفاعی انجام شود. درست است. خودم عدم رعایت فاصله استاندارد با سه مدافع میانی و البته بقایای ثابت باعث شد تا تیم نویدکی بیشتر حملات خود را توسط جعفر سلمانی برنامه ریزی کند و اساسا بزرگترین مشکل در 2-5-3 این است که دو مدافع کناری باید نگاه کنند. متمرکز تر! و انرژی خود را بین دفاع و حمله تقسیم می کنند.

چهار- اما فرهاد مجیدی باز هم در نیمه دوم به خوبی تیمش را هدایت کرد و یک امتیاز ارزشمند از اصفهان گرفت. حذف زبیر که در نیمه اول به خصوص در مرحله گل اشتباه کرد، عمق استقلال را بست و اجازه حرکت و پاس را به هافبک های سپاهان به خصوص سروش نداد. علاوه بر این، برخلاف نیمه اول، مدافعان کناری استقلال به سختی اجازه نفوذ پیدا کردند تا به وضوح تمام مسیرهای گلزنی حریف را ببندند. نتیجه؟ سپاهان برخلاف نیمه اول موقعیت های زیادی نداشت و نتوانست موقعیت های زیادی برای گلزنی جلوی دروازه سیدحسین خلق کند.

پنج – شاید حتی یک سرمربی در فوتبال ایران هم نمی خواهد از دانیال و نورافکن در دو طرف خط دفاعی خود استفاده کند. اشتباه دیگری در لیگ و در ادامه لیگ قهرمانان آسیا نشان از ضعف این دو بازیکن در خط دفاعی دارد اما محرم نویدکیا همچنان بر این اشتباه پافشاری می کند و شرایط سپاهان را پیچیده می کند. نورافکن در نیمه اول یک گل به استقلال زد و دانیال در نیمه اول تکرار کرد که نژادمهدی با ضربه فوق العاده خود مانع از نتیجه گیری رشید مظاهری شد. این اصرار یا به دلیل نبود گزینه جایگزین (ضعف در پوشش مشکلات در پنجره های نقل و انتقالات) و یا به دلیل عدم شناخت این مشکل بزرگ سپاهان است.

ششم – اتفاقات نیمه دوم به نفع تیم میهمان بود و این به معنای گام بلند استقلال برای قهرمانی است. حتی قدرت بزرگی مثل الدحیل هم نتوانست جلوی حملات گسترده سپاهان را در لیگ قهرمانان آسیا بگیرد اما فرهاد در نیمه دوم با تغییرات شخصی و تاکتیکی خود این کار را به بهترین شکل ممکن انجام داد. در روز غیبت ستارگانی چون داسیلوا و در ماه های مرادمند و یزدانی، دفاع استقلال به بهترین شکل ممکن حفظ می شود و باید از مربی جوان این تیم تمجید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید