فرهنگ بیمه کشاورزی باید نهادینه شود/ کشاورزان از مزایا و خدمات بیمه آگاه نیستند

ساعت: 14:35
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۰
کد خبر: 1791259

چرا کشاورزان آذربایجان غربی علاقه ای به بیمه زمین های خود ندارند؟

پایین بودن سطح بیمه اراضی کشاورزی آذربایجان غربی به دلیل تهدیدات طبیعی ناشی از شرایط اضطراری معضلی است که سال هاست کشاورزی استان با آن دست و پنجه نرم می کند اما هنوز راه حل اساسی برای آن اندیشیده نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از اروم نیوز ؛ بر اساس آمار و اطلاعات موجود از 800 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان 15 درصد این اراضی بیمه شده است در حالی که آذربایجان غربی استانی با 120 هزار هکتار است. باغات و 650 تا 700 هزار هکتار زمین کشاورزی است که سالانه به دلیل بلایای طبیعی خسارات زیادی به بخش کشاورزی استان وارد می کند.

خسارت اصلی این بخش ناشی از سیل، یخبندان، باد و حتی گاهی خشکسالی است که باید کاهش یابد تا کشاورزان زمین های خود را که سال هاست مورد توجه نبوده بیمه کنند.

در این راستا به نظر می رسد تبلیغات و اطلاع رسانی در استان ناکافی بوده و این موضوع در میان سایر برنامه های حمایتی کشاورزان مغفول مانده و در کنار سایر مسائل و مشکلات مربوطه موجب رتبه بسیار پایین در آذربایجان غربی شده است. حالت داشته باشد.

محمد کشاورزی چغندر کار سال هاست در جنوب آذربایجان غربی به زیرکشت یک هکتار زمین می پردازد. خسارات بسیار کم دیگر علاقه ای به این موضوع ندارند.

وی معتقد است: پرداخت خسارات موجود که بسیار ناچیز است بسیار دیرتر از موعد مقرر انجام می شود و این برای کشاورز آسیب دیده بسیار آزاردهنده است.

کشاورز پیرانشهری معتقد است: دولت باید اقدامات جامع تری در زمینه ارزیابی خسارت انجام دهد که شامل تسریع در پرداخت ها و بررسی کارشناسی می شود تا کشاورز جز این که دچار خستگی می شود، دچار مشکل نگهداری نشود.

بیش از 2.3 تریلیون تن خسارت به بخش کشاورزی آذربایجان غربی وارد شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: حوادث غیرمترقبه در آخرین برداشت سال بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تن خسارت به اراضی باغی و کشاورزی، دام و طیور، تأسیسات، زیرساخت ها و ادوات کشاورزی وارد کرد. وی گفت: از ابتدای برداشت 1400 تا 1401 تاکنون حدود 14 میلیارد تومان در بخش کشاورزی استان خسارت دیده است.

اکبر کرامتی افزود: این میزان خسارت به بخش های کشاورزی، باغداری، دام و طیور، تأسیسات و زیرساخت ها و ادوات کشاورزی وارد شده است.

وی افزود: از ابتدای برداشت فعلی تاکنون 41 هزار هکتار از مزارع گندم استان تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار گرفته است که با توجه به مهلت بیمه 15 روزه تا پایان سال 2018، برای آگاهی بخشی و آگاهی کشاورزان از طریق رسانه ها نیاز است. پایان دسامبر. .

باید فرهنگ بیمه را در بین کشاورزان نهادینه کنیم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه باید برای درک بهتر نیاز و اهمیت بیمه محصولات کشاورزی در بین کشاورزان فرهنگ سازی شود، گفت: امسال شرایط بارندگی ویژه ای در کشور حاکم است و شرایط آب و هوایی استان و کشور دوبرابر است. بیمه محصول، زیرا هرگونه غرامت فقط در قالب بیمه کشاورزی قابل پرداخت است.

وی با اشاره به نقش بیمه کشاورزی در کاهش ریسک تولیدات کشاورزی افزود: یکی از مهم ترین راهکارهایی که می تواند در این زمینه موثر باشد بیمه کشاورزی است که بر اساس آن محصولات در برابر خطرات کشاورزی و بیماری های گیاهی هستند. نیز تضمین شده و خسارت مالی کشاورز بیمه شده به میزان مقرر توسط بیمه گر جبران می شود.

کرامتی تاکید کرد: پیگیری بیمه محصولات جدید، ترویج و اطلاع رسانی خدمات بیمه ای و استفاده از ظرفیت رسانه ها برای توسعه فرهنگ بیمه ای از مهمترین اقدامات برای افزایش پوشش بیمه ای کشاورزی در استان است.

اما تحقیقات و مصاحبه ها نشان می دهد که آنچه کشاورزان را کمتر به بیمه علاقه مند می کند، اغلب ناشی از عدم آگاهی کشاورزان از تعرفه بیمه کشاورزی، توجه به معیشت کشاورزان و رعایت حق بیمه، افزایش انطباق و هماهنگی بین پرداخت مزایا و میزان خسارت است. ، رفع مشکلات کارگزاران بیمه و توسعه آموزش و اطلاع رسانی از مواردی است که می تواند به توسعه بیمه کشاورزی در استان کمک کند.

این استان با داشتن یک میلیون هکتار زمین زراعی همواره در معرض تهدیدات و حوادث طبیعی مختلف قرار دارد و بیمه می تواند کمک موثری به کشاورزان این منطقه باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید