فروشندگان دوره گرد در کمین کارت های بانکی مشتریان


ساعت: 14:47
تاریخ انتشار: 09/08/1401
کد خبر: 1914528

سلیمانی از دستگیری یک باند کلاهبردار با استفاده از دستگاه اسکیمر خبر داد و گفت: این گروه با استفاده از دستگاه اسکیمر از کارت های بانکی خریداران کپی و به این ترتیب از آنها کلاهبرداری می کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شیرازه ، نشست خبری فرمانده انتظامی فتای فارس امروز ۱۷ آذرماه در حالی برگزار شد که در حاشیه این جلسه اموال مالباختگان و متهمان پرونده کلاهبرداری نیز حضور داشت.

دستگیری باند کلاهبرداران در شیراز
برخی از مالباختگان که در ارتباط با دو مورد کلاهبرداری بودند، گفتند که به دلیل رعایت نکردن نکات امنیتی، سر خود را از دست داده و مبالغ قابل توجهی را از حساب خود برداشت کرده اند.
خانم محمدی بانویی ساکن محله گلدشت حافظ شیراز اظهار کرد: یکی از دو متهم دستگیر شده توسط پلیس فتا به عنوان تاجر اقدام به فروش میوه و تره بار با قیمت مناسب می کرد و مدتی نیز مشتری وی بودم. من بودم.
محمدی افزود: دو سه روز پیش رفتم میوه بخرم و فروشنده ابتدا گفت دستگاه پوز بانکی اش مشکل دارد، کارتم را گرفت و به سمت وانت باروش رفت تا با دستگاه دیگری مبلغ را کم کند، اما متاسفانه روز بعد که به پلیس فتا شکایت کردیم 5 میلیون تومان دیگر از حسابم کسر شد و حالا به ما اطلاع دادند که متهم دستگیر شده است.
فرد دیگری نیز بیان کرد: او با یکی از کارت های خود که 10 میلیون تومان موجودی داشت از فروشنده خیابانی در منطقه گلستان میوه خرید و سپس متوجه شد که کل مبلغ از حسابش کسر شده است.

180 شاکی در پرونده کلاهبرداری
این دو نفر تنها تعدادی از 180 شاکی بودند که در جریان کلاهبرداری های اسکیمر به پلیس فتا مراجعه کردند.
در این رابطه امیرحسین سلیمانی فرمانده انتظامی استان فتای از دستگیری باند کلاهبردار از طریق دستگاه اسکیمر خبر داد و افزود: این گروه با استفاده از دستگاه اسکیمر اقدام به کپی برداری از کارت های بانکی خریداران و به این ترتیب کلاهبرداری می کردند.
وی با اشاره به شکایت 180 شاکی این پرونده گفت: گمان می رود این باند حدود 800 کارت بانکی را کپی کرده و حدود 8 میلیارد تومان از حساب مردم برداشت کرده است. بنابراین کسانی که با این روش کلاهبرداری شده اند برای شکایت و پیگیری به پلیس فتا مراجعه کنند.
سلیمانی اضافه کرد: مردم هنگام مراجعه به فروشندگان موبایل مراقب خرید کالا باشند و مطمئن شوند که خودشان کارت را بکشند و رمز را به فروشنده ندهند.
رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی فارس نیز گفت: شهروندان به کالاهایی که زیر قیمت بازار به فروش می رسد نیز مشکوک باشند زیرا ممکن است در پس آن کلاهبرداری باشد.

49 درصد کشفیات در حوزه کلاهبرداری است
وی در بخشی دیگر از سخنان خود به عملکرد 8 ماهه پلیس فتای فارس اشاره کرد و گفت: 25 درصد جرایم مربوط به انصراف و کلاهبرداری فیشینگ، 15 درصد جرایم در سایت های قمار، شرط بندی، زورگیری و تهدید است. 49 درصد کشفیات در حوزه کلاهبرداری و 10 درصد موارد در حوزه افترا و انتشار عکس و … است.
سلیمانی همچنین افزود: 99 درصد پرونده های مطرح شده در این مرکز تخصصی از ابتدای سال تاکنون منجر به افشاگری شده و بیشترین جرایم مربوط به حوزه مالی و اقتصادی است.

افزایش 10 درصدی جرایم سایبری در فارس
فرمانده انتظامی فتای فارس در ادامه به افزایش 10 درصدی جرایم سایبری در 8 ماه منتهی به پایان آبان ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در آن استان اشاره کرد.
وی همچنین به ارسال لینک های آلوده از طریق پیامک که بیشتر کلاهبرداری است اشاره کرد و افزود: در هشت ماه گذشته 27 باند کلاهبرداری مهم در استان فارس و سایر استان ها، 19 باند در حوزه اینترنت، 4 باند کلاهبرداری و 4 باند باندهای فیشینگ در حوزه فیشینگ شناسایی و 105 میلیارد و 695 میلیون تومان به مال باخته بازگردانده شد.
سلیمانی دریافت پیامک حاوی لینک را یکی از مهمترین موضوعات می داند و با بیان اینکه چنین موردی موارد زیادی را به خود جلب می کند، گفت: شهروندان فقط از مراکز و فروشگاه هایی که دارای نماد الکترونیکی هستند و در هنگام خرید به صورت اینترنتی خرید کنند. ، حتما به آدرس دقت کنید.
رئیس پلیس فتای فارس در پایان تاکید کرد: فضای مجازی و تلفن همراه مکان مناسبی برای ذخیره اطلاعات شخصی نیست و شهروندان باید نسبت به این موضوع آگاه باشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید