فروشگاه های زنجیره ای دوباره خسته کننده شده است!

سید محمد میررضوی دبیر اتحادیه کنسروسازی ایران در نامه ای به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نسبت سود و هزینه شبکه های توزیع و عرضه و مقررات مربوط به ضوابط استفاده از ضرایب عمده فروشی، خرده فروشی و توزیع را به این سازمان ابلاغ کرد. . کالا خاطرنشان کرد: با توجه به گزارش های متعدد و مکرر اعضای این اتحادیه، بسیاری از فروشگاه های زنجیره ای از رعایت مفاد این آیین نامه به ویژه بندهای 24 و 34 خودداری می کنند.

وی با بیان اینکه این امر موجب دور زدن و عدم شفافیت می شود، از سازمان حمایت خواست در راستای تحقق اهداف طرح شفاف قیمت گذاری و به نفع مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، اقدامات لازم را برای رعایت تمامی فروشگاه ها انجام دهد. زنجیر باید بر اساس معیارهای مشخص شده ساخته شود.

طبق ماده 24 آیین نامه استفاده از ضرایب برای عمده فروشی، خرده فروشی و توزیع، در صورتی که فروشگاه های زنجیره ای کالا را مستقیماً از تولیدکنندگان یا واردکنندگان عرضه کنند، ضریب مذکور با حذف واسطه های غیرضروری متناسب با کاهش هزینه ها می باشد. قیمت مغازه ها حداقل سه درصد کمتر از کل ضرایب توزیع (توزیع و خرده فروشی) خواهد بود.

بر اساس ماده 34، هرگونه تحمیل هزینه از سوی شبکه های توزیع و تامین کنندگان به تامین کنندگان از قبیل سرقت، پیشبرد فروش، ضایعات، حمل و نقل، تمیز کردن و فروش، ورود، افتتاح و غیره. در قراردادهای منعقده از مصادیق گرانفروشی است و تنها در صورت درخواست عرضه‌کننده تبلیغات در محل تحویل، حداکثر هزینه تبلیغات در این خصوص نمی‌تواند یک درصد قیمت تولیدکننده باشد.

موضوع ماده 34 بارها مورد انتقاد تولیدکنندگان قرار گرفته و نسبت به نحوه دریافت مبالغ هنگفت برای تبلیغات، مواد و غیره توسط فروشگاه های زنجیره ای اعتراض کرده اند.

گفتنی است، طرح شفاف خرید (یا درج قیمت تولیدکننده) از دی ماه آغاز شده و تا تابستان 1401 ادامه خواهد داشت. در مرحله ای از این طرح، تعدادی کالا به جای مصرف کننده، به قیمت تولید وارد می شد، اما در نهایت با توجه به نارضایتی از لغو قیمت‌های مصرف‌کننده، امروز با آغاز مرحله پنجم این طرح، مقرر شد تمامی کالاها به جز ۱۳ گروه کالایی اعم از دارویی، پوشاک، طلا، صنایع دستی، بدون بسته‌بندی و… مشمول اعلام همزمان قیمت تولید و مصرف کننده می باشند.

این در حالی است که یکی از دلایل اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده، ارائه تخفیف های نجومی از فروشگاه های زنجیره ای بود.

دیدگاهتان را بنویسید