فروش ربع سکه در بورس 7 میلیون بالاتر از بازار آزاد است!

فروش ربع سکه در بورس 7 میلیون بالاتر از بازار آزاد است!

دور دوم عرضه ربع سکه در بورس کالا از روز سه شنبه هفته گذشته آغاز شده و طبق اعلام بانک مرکزی 10 روز کاری به طول می انجامد، اما دیروز قیمت ربع سکه در بورس کالا با تفاوت عجیبی نسبت به قیمت ارز به فروش رسید. بازار.

بازخرید سکه از صرافی از 3 دی ماه 1401 آغاز شد و بر این اساس ربع سکه بهار آزادی ضرب شده در سال 1385 به وزن 2.033 گرم و 900/1000 به خریداران سکه عرضه و تحویل می شود. دومین عرضه سکه در بورس از چهارمین باخمن آغاز شد و در دومین روز از این عرضه شاهد اتفاق عجیبی بودیم.

روز گذشته ربع سکه با قیمت های عجیبی در بورس به فروش می رسید. بر اساس آمار منتشر شده ربع سکه 40 قطعه 16 میلیون و 763 هزار تومان فروخته شد. اگر همان سکه در بازار آزاد 9 میلیون و 200 هزار تومان خرید و فروش شود; بنابراین گزارش بورس کالا، سکه ربع بهار آزادی 5 هزار و 12 قطعه در محدوده قیمتی 8 میلیون و 201 هزار تومان تا 16 میلیون و 763 هزار تومان به خریداران فروخته شد. حال باید دید چرا این تفاوت قیمت در بازاری دیده می شود که قرار بود حباب را تخلیه کند و قیمت را منصفانه کند. در این گزارش با ما همراه باشید تا جزئیات و حواشی عرضه سکه در بورس را بررسی کنیم.

چگونه از بورس کالا ربع سکه بخریم؟

در مرحله اول برای خرید سکه از صرافی باید کد صرافی داشته باشید. برای دریافت کد بورسی ابتدا مراحل احراز هویت را در Sejam انجام دهید و سپس برای دریافت کد معاملاتی خود به کارگزاری مراجعه کنید. با در دست داشتن کد صرافی، پس از ورود به پنل کاربری خود در همان کارگزاری که با آن ثبت نام کرده اید، نماد “ربع سکه” را در کادر جستجو جستجو کنید. مرحله بعدی نماد “سکه 0312N06” خواهد بود. این نماد را انتخاب کنید و مانند سایر نمادهای سهام سفارش خود را ثبت کنید.

باید توجه داشته باشید که نمادهای ربع سکه بسته به بانک صادرکننده ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال نماد (سکه 0012-01) برای کلیه سکه های طرح جدید 0012 رفاه و نماد (سکه 0011P02) برای کلیه سکه های طرح جدید 0011 ملت استفاده می شود. البته در حال حاضر برای ربع سکه فقط می توان از یک نماد سهام «سکه 0312N06» استفاده کرد.

شرایط ویژه برای خریداران ربع سکه از بورس کالا در نظر گرفته شده است. اول اینکه خریدار سکه نمی تواند گواهی سپرده خود را بفروشد و فقط باید آن را از انبار دریافت کند. مورد دوم این است که فقط افراد حقیقی می توانند ربع سکه از بورس کالا خریداری کنند و هنوز به شرکت های حقوقی حق خرید داده نشده است. از آنجایی که معاملات اوراق گواهی سپرده به صورت حراج قیمت واحد انجام می شود، پیش گشایش این معاملات از ساعت 9 الی 13 انجام می شود. در این مدت خرید و فروش صورت نمی گیرد و متقاضیان می توانند درخواست های خود را حذف، ثبت و یا ویرایش کنند. کشف قیمت نهایی ربع سکه بر اساس قیمت کشف شده توسط خریدار و فروشنده است و بنابراین فضایی را ایجاد می کند که هر دو طرف معامله راضی باشند.

شرایط تحویل ربع سکه از بورس کالا

پس از ثبت سفارش موفقیت آمیز خرید ربع سکه از بورس کالا، حواله یا قبض سازمان بورس برای خریدار صادر می شود و با ارائه این قبض به خزانه می توانید ربع سکه خود را دریافت کنید. برای انجام مراحل وی ابتدا وارد پورتال یکپارچه ذینفع شوید و پس از ورود به حساب کاربری، مدارک حواله های ربع سکه خریداری شده در دسترس خواهد بود و سپس می توانید آنها را چاپ کنید. تحویل فیزیکی ربع سکه حداقل 5 روز کاری زمان می برد، تحویل ربع سکه قبل از این مدت انجام نمی شود. خریداران توجه داشته باشند که ربع آنها بدون جاروبرقی تحویل داده می شود و به ازای هر روز ماندن در انبار مبلغ 1000 ریال دریافت می شود.

جزئیات معاملات گواهی سپرده سکه سه ماهه در بورس کالا

بورس کالا همچنین از 4 فوریه عرضه 450000 ربع سکه را در یک دوره 10 روزه آغاز کرد. بر اساس اعلام بانک مرکزی، عرضه ربع سکه در این مرحله به صورت گواهی سپرده مستمر است. کشف قیمت جدید در این مرحله مانند سفارش کتاب با قیمت های مختلف است.

عرضه ربع سکه بانک مرکزی از ساعت 9 صبح آغاز و در ساعت 13 در چهارمین روز عرضه در بهمن ماه به پایان رسید. به خریداران سکه مبادله ای توصیه شد در سفارش خرید به قیمت معامله توجه کنند چرا که گواهی سپرده بر اساس همان قیمت درخواستی به مشتری اختصاص می یابد. قیمت ربع سکه عرضه شده در سومین روز به ارزش 8 میلیون و 90 هزار تومان به خریداران فروخته شد. خریداران باید به قیمت درخواستی سکه توجه کنند. حداکثر قیمت ربع سکه 16 میلیون تومان است و متقاضیان نباید قیمتی بالاتر از ارزش ذاتی طلا و نرخ ارز وارد کنند و اگر این اتفاق نیفتد متقاضیان ضرر می کنند.

مزایای خرید گواهی سپرده

با توجه به تجربه گذشته بورس کالا در ارائه گواهی سپرده کالایی، این روش مزایای مختلفی دارد. ارائه گواهی سپرده کالایی مانند زعفران یا برنج با مدیریت خرید و فروش کالاهای ضروری امن. علاوه بر این کاهش قابل توجهی در هزینه انبارداری و جابجایی کالا وجود داشته است و به همین دلیل بازار نسبت به قبل متعادل تر در حال پیشرفت است. در خصوص گواهی سپرده سکه بیشترین تاثیر را می توان در کاهش قیمت ربع سکه و حباب قیمت مشاهده کرد. این رویداد دست دلالان در بازار سکه را به میزان قابل توجهی کوتاه می کند. ضمن اینکه احتمال خرید سکه تقلبی از بورس کالا صفر است و مدیران بورس کالا مدعی هستند خریدار ربع سکه را با قیمت بسیار مناسب تری نسبت به صرافی ها و طلافروشی ها خریداری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید