فریاد آزار نسل کشی/ نه سپر، نه شمشیر به یاد حاج نادر می رسد.


ساعت: 13:01
تاریخ انتشار: 1401/04/16
کد خبر: 1881578

مستند «بدون سپر، بدون شمشیر» به کارگردانی محمدهادی نعمتی که روایتی از نسل کشی مسلمانان بوسنی است به یاد حاج نادر طالب زاده به زودی از شبکه سوم سیما پخش می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مستند بدون سپر بدون شمشیر به نویسندگی و کارگردانی محمدهادی نعمتی و تهیه کنندگی عبدالله ضیغمی پیش از ظهر امروز پنجشنبه 25 تیرماه در ستاد رسانه جبهه انقلاب با حضور اصحاب رسانه و دست اندرکاران تولید اکران شد.

این مستند روایتی از بازماندگان حادثه سربرنیتسا است که در راهپیمایی سالانه مارشمیرا داستان این نسل کشی را روایت می کنند.

این مستند 75 دقیقه ای به زبان های فارسی، انگلیسی، اسپانیایی و بوسنیایی تولید شده است.

محمدهادی نعمتی کارگردان این اثر که خود را از شاگردان مرحوم طالب زاده معرفی می کند، درباره اهمیت پرداختن به این موضوع گفت: سال ها پیش در زمان جنگ بوسنی گروهی از ایران نیز برای کمک به بوسنیایی ها رفتند. شهید آوینی به همراه نادر طالب زاده نیز به عنوان مستندساز در این منطقه جنگی حضور یافتند تا مظلومیت این مسلمانان بی دفاع را به تصویر بکشند.

وی ادامه داد: اکنون با گذشت 25 سال از این حادثه هنوز به این موضوع پرداخته نشده است و باید کار زیادی انجام شود تا این همه ظلم به یک فریاد تجمع رسانه ای تبدیل شود. سالانه حدود 10 هزار نفر از خانواده های شهدا، بازماندگان و بسیاری از مسلمانان و فعالان رسانه ای این مسیر 100 کیلومتری را طی می کنند و امسال نیز حدود 50 تا 60 فعال فرهنگی از ایران برای حضور در این مراسم راهی بوسنی شدند. فریاد ظلم خواهد پیوست.

نعمتی با بیان اینکه دوبلاژ صدا و سیما با همکاری خوب این اثر را دوبله کرده است، افزود: وحید رونوگی کار روایتگری این اثر را انجام داده و بسیاری از صحنه های جنگی این مستند برای اولین بار به نمایش در می آید.

نعمتی درباره زمان پخش این مستند گفت: این مستند قرار است در دو قسمت یکشنبه و دوشنبه آینده همزمان با راهپیمایی در مارشمیرا پخش شود.

راهپیمایی “مارشمیرا” نام مراسم پیاده روی در بوسنی و هرزگوین است که هر ساله بین 8 تا 11 جولای برای گرامیداشت یاد و خاطره قربانیان نسل کشی سربرنیتسا در آن کشور برگزار می شود. مسیر راهپیمایی حدود 110 کیلومتر است و شرکت کنندگان از سراسر جهان به قبرستان پوتوچاری در حومه سربرنیتسا می رسند. در این روز بقایای اجساد معاینه شده در سال گذشته به طور رسمی تشییع می شود. در جریان این جنگ و طی سه روز حدود 8 هزار مرد مسلمان بالای 15 سال به ضرب گلوله جمعی کشته شدند و همزمان در این جنگ بزرگترین جنایت جنگی علیه زنان مسلمان در قالب تجاوز دسته جمعی برای پاکسازی نژادی رخ داد.

انتهای پیام/ک

دیدگاهتان را بنویسید