فریاد خاموش سینمای کودک مظلوم ابدی/ هیچ انگیزه ای برای برگزاری جشنواره نیست


ساعت: 09:46
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۹
کد خبر: 1890688

پس از سی و چهار سال حضور در جشنواره بین المللی سینمای کودک و نوجوان، به جایی رسیده ایم که انگیزه ساخت فیلم در این زمینه کمتر است. فیلمی که همیشه سرکوب شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کلمات “سینمای کودک» در لحظه اول چه چیزی شما را به یاد می آورد؟ شاید خیلی ها با دیدن و خواندن این عبارت به سرعت فیلم های خاطره انگیزی چون «کلاه قرمزی»، «گلنار»، «الو الو من جوجوم»، «دزد عروسک ها» و بسیاری از فیلم های جذاب و شگفت انگیز را به یاد بیاورند. تماشای آنها خالی از لطف نیست و حتی پس از گذشت چندین دهه از انتشار آنها همچنان توانایی جذب کودکان و نوجوانان را دارند.

سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان امسال به همت بنیاد سینمایی فارابی برگزار می شود. جشنواره ای که سال ها در اصفهان و در سال های اخیر همدان میزبان کودکان و نوجوانان عاشق سینما بوده است. اما به نظر می رسد صحبت های اخیر سید مهدی جوادی، مدیرعامل فارابی، این پیام را تقویت کرده است که جشنواره امسال صرفا یک جشن و شاید تا حد زیادی تبدیل شدن این جشنواره به جشنواره ای دوسالانه خواهد بود.

مدیرعامل فارابی اردیبهشت ماه امسال کارگروهی متشکل از مسعود احمدیان، بهروز شعیبی، محمدامین حمدانی، رائد فریدزاده، سعید حسینی و مصطفی محمودی را به عنوان دبیر این کارگروه برای بررسی و بررسی دوره های گذشته این جشنواره منصوب کرد. برای یافتن نقاط ضعف و قوت و تأثیر این جشنواره بر آن سینمای کودک برای بررسی این موضوعات تشکیل شده است.

فریاد خاموش سینمای کودک

اواسط تیرماه بود که جوادی در نشست مشورتی با فعالان سینمای کودک، یافته های کارگروه ویژه تحقیق و تفحص جشنواره را تشریح کرد. جوادی در این نشست می گوید: بر اساس نتایج ارزیابی کارشناسان، این جشنواره نباید تنها بتواند سینمای کودک باید تاثیر مثبت داشته باشد اما این قدرت را داشته باشد که از تغییر ذهنیت سینمادوستان در این حوزه به ساخت آثار ضعیف و بدون مخاطب جلوگیری کند. مشکلی که در گذشته رخ داد و ناشی از سیاست غلط ما در فارابی و برخی نهادهای دیگر بود که فقط برای افزایش تعداد فیلم در جشنواره فیلم ساختیم و ارائه این فیلم ها در جشنواره یک فیلم بیشتر نبود.. »

جشنواره به هیچ قیمتی برگزار نمی شود/بدون انگیزه

نتیجه گیری من این است که اگر قرار است جشنواره در خدمت این سینما باشد، باید جسارت تغییر را داشته باشیم. باید روال‌ها و رویه‌ها را تغییر دهیم و اگر این تصمیم برای بنیاد سینمایی فارابی هزینه داشته باشد، مشکلی نیست و ما آن هزینه‌ها را برای احیا و اعتلای این سینما متحمل می‌شویم.. » آخرین صحبت های جوادی در این نشست خبری از تغییرات مهم در برگزاری این جشنواره است. تغییراتی که ناشی از کمبود تولیدات سینمایی در حوزه کودک و نوجوان است.

به عقیده بسیاری از کارشناسان و منتقدان سینمای کودک پتانسیل و ظرفیت عظیمی برای جذب تماشاگر به سینما دارد. علاوه بر درکی که آموزش و پرورش و مهدکودک ها با بردن دانش آموزان به سینما می توانند داشته باشند، وجود فیلم در این زمینه باعث می شود که کودکان و نوجوانان به همراه خانواده خود به سینما بروند و این به معنای افزایش مخاطب و بینندگان بالقوه سینما است. .

عزم ملی برای شکوفایی سینمای کودک

علاوه بر بنیاد سینمایی فارابی که وظیفه آن حمایت از تولید و ترویج سینمای کودک و نوجوان است، به نظر می رسد برای شکوفایی این ژانر، عزم جدی و تلاش ملی در سایر سازمان ها و نهادهای ذیربط لازم است. سازمان صدا و سیما، آموزش و پرورش و فرهنگ، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حوزه هنری، سازمان رسانه، همه باید در عزم و تلاش ملی و هم افزایی با بنیاد فارابی کمک کنند تا سینمای کودک و نوجوان رونق یابد. روزهای گذشته باز خواهند گشت

قرار است رونق بگیرد سینمای کودکباید یک صندوق ملی برای تقویت نقدینگی سینمای کودک و نوجوان ایجاد شود که انگیزه مضاعفی به هنرمندان و تولیدکنندگان این عرصه بدهد.


ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید