فضای داخلی خطرناک ماهی گل آلود مهربان / مراقب آن قرمز کوچک باشید


ساعت: 20:20
تاریخ انتشار: 14/12/1400
کد خبر: 1815567

ماهی قرمز یکی از نمادهایی است که همه ساله سر سفره ایرانیان حاضر می شود و مردم آن را به فال نیک می گیرند، اما این ماهی کوچک دارای میکروب ها و عوامل بیماری زا است که با دست زدن به آن ها به کودکان منتقل می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصادنیوز، ماهی قرمز یکی از نمادهایی است که هر ساله در سفره های ایرانی حاضر می شود و مردم آن را به فال نیک می گیرند، اما این ماهی کوچک دارای میکروب ها و عوامل بیماری زا است که با دست زدن به آن ها به کودکان منتقل می شود.

اما باید مراقب بود که این موجود زنده زیبا و اعتقاد به برخی چیزهای به ارث رسیده از گذشته به سلامت خانواده آسیبی وارد نکند.

کودکانی که ماهی های گل آلود را بازی می کنند و دست می زنند ممکن است در معرض بیماری قرار گیرند، بنابراین کارشناسان بهداشت به والدین توصیه می کنند که ماهی نخرند یا فرزندان خود را تا حد امکان از ماهی دور نگه دارند.


5d80f6bc cce3 4679 8af8 a9d601a1f02e خبر خاکستری


سالانه میلیون ها ماهی قرمز تلف می شوند

فرشاد فتاحی در گفت و گو با خبرنگار مرصاد نیوز گفت: با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز همه مردم دوست دارند برای سفره هفت سین ماهی گل آلود بخرند.

معاون محیط زیست و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست کرمانشاه افزود: ماهی قرمز ماهی کپور هیدروپونیک است که در شرایط طبیعی می تواند حدود 10 سال عمر کند.

وی گفت: اما اگر در محیط های کوچک مانند آکواریوم نگهداری شوند چند روز بیشتر دوام نمی آورند و از بین می روند و گاهی حتی اگر به تانک برخورد کنند ممکن است سکته کنند و بمیرند.

فتاحی گفت: سالانه میلیون ها عدد از این ماهی ها معدوم می شوند و از نظر اخلاقی و انسانی بهتر است به آنها فرصت زندگی بدهیم.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که این ماهی ها گونه های مهاجم هستند، می توانند به مقدار زیاد پرورش یابند، بنابراین اگر کسی این گونه ماهی را خریداری می کند پس از رهاسازی آن در محیط های طبیعی مانند رودخانه ها، قنات ها، خواهشمند است. و … آنها را ترک نکنید.


571da944 c432 492b a649 ed5eb6fa49fe خبر خاکستری

فتاحی گفت: بهتر است این ماهی ها را در مکان های تعیین شده از سوی شهرداری یا در استخرها یا میادین رها کنید و به هیچ وجه در طبیعت رها نکنید زیرا می توانند به سایر موجودات آبزی آسیب رسانده و به محیط زیست آسیب برسانند.

معاون محیط زیست و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: البته در سال های اخیر برخی دلالان متوجه گونه های دیگری از جمله لاک پشت های مینیاتوری، سمندر لرستانی و غیره شده اند. که جرم است و پیگرد قانونی دارد «قانونی وجود دارد.

وی ادامه داد: شهروندان به هیچ وجه این موجودات را خریداری نکنند و در هر کجا که این موجودات را مشاهده کردند به اداره حفاظت محیط زیست اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه اطلاع دهند.

فتاحی گفت: البته این موجودات می توانند ناقل بیماری باشند و با لمس آنها بیماری به انسان منتقل شود.

وی افزود: سمندر در سطح جهان و استان کرمانشاه از گونه های در معرض خطر انقراض است لذا خواهشمند است هیچ یک از این گونه ها را خریداری نکنید.


نگهداری ماهی قرمز در یخچال بسیار خطرناک است

بخمن هدادادیان در گفت و گو با مرصاد نیوز در این خصوص به وجود عوامل بیماری زا و وجود سالمونلا در فضولات ماهی قرمز اشاره کرد و هشدار داد: والدین باید نسبت به کودکانی که به آکواریوم نزدیک می شوند و آنها را لمس می کنند حساسیت بیشتری نشان دهند.


0218db15 36d9 4951 8ed3 1e825633fd02 خبر خاکستری

کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت کرمانشاه افزود: عامل بیماری زا وارد بدن می شود و باعث ایجاد حصبه و سایر بیماری های گوارشی به ویژه اسهال و استفراغ در کودکان می شود.

وی گفت: لاک پشت های مینیاتوری یا سمندرها نیز در مدفوع خود عوامل بیماری زا دارند و به والدین اکیدا توصیه می شود از خرید این موجودات برای فرزندان خود خودداری کنند.

هدادیان همچنین به روش ویژه پرورش ماهی قرمز در آب و هوای خشک و سرد اشاره کرد و گفت: این ماهیان نسبت به تغییرات دما بسیار حساس هستند و برای جایگزینی آنها باید از آب سرد استفاده کرد اما از قبل باید از آب استفاده شود. دور ریخته شده است. .

وی نسبت به قرار دادن ماهی قرمز در یخچال هشدار داد و خاطرنشان کرد: نگهداری ماهی قرمز در یخچال می تواند کل محیط داخل یخچال را آلوده کند که بسیار خطرناک است.

کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت کرمانشاه نیز نسبت به رهاسازی ماهی قرمز در رودخانه ها هشدار داد و گفت: شهروندان از رهاسازی این ماهی در رودخانه ها و سدها به شدت خودداری کنند.

به طور کلی برخی وجود ماهی قرمز در هفت سین را نشانه ورود فرهنگ بیگانه به سنت و فرهنگ ایرانی می دانند.

آنها معتقدند این مهمان کوچولو که سال هاست سر سفره هفت سین ایرانیان جا باز کرده است، با ماهی گل آلود، ماهی قرمز و ماهی دریاچه اش شناخته می شود و سابقه او به چین برمی گردد.

اما در هر صورت با توجه به اینکه آسیب این گونه ها بسیار زیاد است بهتر است از خرید آن خودداری کنید و یا در صورت خرید به بهداشت آن اهمیت دهید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید