فعالان فضای مجازی سازمان تبلیغات و صدا و سیما با 1500 میلیارد تن اختصاص یافته مجلس چه کردند؟

فعالان فضای مجازی سازمان تبلیغات و صدا و سیما با 1500 میلیارد تن اختصاص یافته مجلس چه کردند؟

روز جدید : پس از گذشت حدود هشت ماه از تصویب بودجه، در جستجوی سرنوشت بودجه سنگین و جنجالی مجلس برای فعالان فضای مجازی تبلیغات اسلامی و فعالان فضای مجازی در صدا و سیما، به سراغ اعضای دو کمیسیون فرهنگی رفتیم. و بودجه و برآورد مجلس توافق حاصل شده بین اعضای دو کمیسیون. سخنگوی کمیسیون فرهنگی گفت هیچ اطلاعی در این رابطه وجود ندارد. نایب رئیس کمیسیون فرهنگی تصریح کرد: این موضوع به کمیسیون اجتماعی و برنامه و بودجه مربوط می شود. یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی نیز گفت که من با برنامه ریزی جمعیتی سر و کار دارم و خیلی در جریان آن نیستم. دبیر دوم کمیسیون فرهنگی نیز گفت: باید از احسان گزی زاده بپرسید اما گازی زاده هم پاسخگو نیست. محسن زنگنه، یکی از اعضای کمیته برنامه و بودجه نیز گفت که چون یکی از مراجع کمیته فرهنگی بوده، اطلاعی ندارد.

: قانون بودجه 1400 در 26 اسفند سال گذشته به تصویب مجلس رسید و یک روز بعد به تصویب هیات امنا رسید. اما بودجه 1400 تبعات زیادی داشت، از جمله نامه 100 نماینده مجلس که نوشته بود: «در کمال تعجب، جداول 25 روز پس از تصویب بودجه اعلام شد و متاسفانه طبق اخبار مستند، این تغییرات در حد اعداد است. حتی تغییرات کلی در تبصره ها و جداول داخل آنها و اصلاح پاراگراف ها بر اساس اشکالات هیأت امنا و همه اینها توسط رئیس و یکی دو نفر از اعضای کمیسیون و دوستان خارج از مجلس، بدون اطلاع اعضای کمیسیون. ادغام صورت گرفته است.»

بر اساس گزارش رسانه ها حداقل 8000 میلیارد فولاد به بودجه برخی نهادها اضافه شده و برخی نهادها با بودجه صفر افزایش و بودجه برخی دو برابر شده است.

آنچه در بودجه امسال لحاظ شده بود سهمی بود که به فعالان فضای مجازی و مجازی داده شد. با تغییرات ایجاد شده در تعریف جدول بودجه، سهم بودجه حوزه سایبری سازمان تبلیغات اسلامی صفر بود که پس از تغییرات 80 میلیارد تن افزایش یافت. همچنین برای فعالان فضای مجازی صدا و سیما که قبل از ایجاد تغییرات سهمی از بودجه نداشتند، 1500 میلیارد تن در اختیار بودجه قرار گرفت که معادل انتقاد محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت قبل بود. وی در این خصوص گفت: کل بودجه اختصاص یافته به وزارت ارتباطات در سال 1399، 1500 میلیارد تن و کل توسعه اقتصاد دیجیتال 140 میلیارد تن است. اگر نباید به صداوسیما پول داده شود، پس هزینه 1500 میلیارد تنی اختصاص یافته به فعالان فضای مجازی رادیو برای چه بخشی است؟ «البته این قیمت توزیع می شود و صداوسیما شاید نتواند 1500 میلیارد تن دریافت کند اما این معادل 50 درصد کل بودجه وزارت ارتباطات برای توسعه زیرساخت ها و نیازهای فضایی است. بخش، دولت الکترونیک، شبکه ملی اطلاعات و توسعه روستایی.

آذری جهرمی با بیان اینکه 1500 میلیارد تومان برای صدا و سیما بررسی شده که به عنوان یک سازمان غیرمرتبط هیچ قانونی در مورد آن ندارد، افزود: ضوابط آن را اعلام کنید. کمیسیون تنظیم مقررات ساترا مسئولیتی در قبال مجوز ندارد، مسئولیت تنظیم و نظارت بر اجرا را بر عهده دارد. اجرای بر عهده وزارت ارشاد، وزارت ورزش و جوانان و سازمان تبلیغات و سایر دستگاه هایی است که مأموریت های اجرایی دارند».

وی با بیان اینکه صداوسیما ظرفیت این کار را ندارد، گفت: می خواهد این بودجه چگونه هزینه شود؟ آیا منبع قابل بخشش است؟ به صورت وام اعطا شود؟ قاعده چیست؟ همه اینها نیازمند احکام بودجه است. 1500 میلیارد جلد برای تولید محتوا در فضای مجازی اختصاص داده شده است که در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرد اما سازوکار آن چیست؟ کجا قانون ذکر شده است؟ هیچ شفافیتی در این زمینه وجود ندارد و نتیجه آن مشخص نیست.»

بودجه فعالان فضای مجازی چه شد؟

حال با گذشت حدود هشت ماه از تصویب بودجه، برای یافتن پاسخ این سوال که آیا بودجه فعالان فضای مجازی تبلیغات اسلامی و فعالان فضای مجازی صدا و سیما با این دو عضو کمیسیون فرهنگی به طور کامل ساماندهی شده است یا خیر، به سراغ این دو کمیسیون رفتیم. به بودجه و حساب های مجلس، اما نتیجه ای جز شکاف بین اعضای دو کمیسیون حاصل نشد.

مجید نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی در پاسخ به این سوال که آیا سهمی از بودجه فعالان مجازی به آنها داده شده و عملکرد آنها رصد شده است، به «انتخاب» گفت: نمی دانم.

غلامرضا منتظری، نایب رئیس دوم کمیسیون نیز در گفت و گو با «انتهاب» گفت: این موضوع بیشتر به کمیسیون اجتماعی و برنامه و بودجه مجلس برمی گردد.

از سوی دیگر امیرحسین بانکی پور از اعضای کمیسیون فرهنگی به «انتهاب» می گوید: «اطلاعی ندارم. با وجود اینکه این موضوع مربوط به کمیسیون فرهنگی است، اما من به موضوع طرح جمعیت می پردازم و خیلی در جریان آن نیستم.

حسین جلالی، دبیر دوم کمیسیون فرهنگی نیز به «انتهاب» می گوید: «این را احسان گزی زاده باید بپرسد، چون من نتیجه را نمی دانم و از دستور کمیسیون حذف شد، اما او نگاه می کرد. “

البته تلاش خبرنگاران «انتخاب» برای گفت وگو با احسان گازی زاده بی نتیجه ماند و او مسئولیتی ندارد.

محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه سهم فعالان مجازی و فضای مجازی سازمان تبلیغات و صدا و سیما از بودجه به طور کامل پرداخت شده است یا خیر، گفت: این گزارش را نداریم و آن را نداریم. به کمیته فرهنگی می رود، این یکی از منابع این کمیسیون است، من نمی دانم.

دیدگاهتان را بنویسید