فقدان پوشش بیمه ای برای خدمات توانبخشی یکی از نگرانی های اصلی افراد مبتلا به ام اس است / خستگی بی دلیل شایع ترین علامت ام اس است.


ساعت: 09:07
تاریخ انتشار: 1401/02/18
کد خبر: 1837072

مدیر گروه بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی سمنان؛

فتحعلیان گفت: تغییرات ناگهانی قیمت ها در تشخیص، دارو و درمان و استرس ناشی از آن و هزینه بالای فرانشیز سهم بیمار در دریافت خدمات تشخیصی از جمله ام آر آی و آزمایش و دریافت خدمات توانبخشی در مراکز خصوصی با وجود قرارداد بیمه یکی از بزرگترین مشکلات “بیماران مبتلا به ام اس.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته مرآت، هر دو عوارض سرطان و ام اس بیشترین میزان ابتلا به بیماری های شدید و صعب العلاج را در بر می گیرد که بیمار را در طولانی مدت یا در طول زندگی درگیر می کند.

فلج چندگانه یا ام اس یک عارضه مغز و نخاع است که می تواند علائم مختلفی ایجاد کند. در ابتدا علائم ام اس متناوب بوده و ناپدید می شوند، اما با گذشت زمان برخی از این علائم دائمی می شوند و باعث ناتوانی می شوند.

شرایط سخت جسمی و پزشکی در کنار هزینه های باورنکردنی تهیه دارو و مراقبت در منزل بیماران ام اس از جمله مشکلاتی است که این گروه از آن رنج می برند.

به مناسبت هجدهم اردیبهشت روز بیماری های خاص و صعب العلاج در گفت و گو با محمدتقی فتحعلیان، مدیر امور بیماری ها، کلینیک ها، مراکز تشخیصی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی سمنان به ابعاد مختلف این بیماری پرداخته ایم.

محمد تقی فتحعلیان، مدیر بیماری ها، کلینیک ها، مراکز تشخیصی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی سمنان در گفت و گو با خبرنگار مرآت، اظهار داشت: اکثر مبتلایان به ام اس دفترچه مخصوص بیماری های خاص با پوشش 100 درصدی بیمه ای دارند. هر بیمار با احتساب داروهای تجویزی 40 تا 50 هزار تومان است و برای بیمارانی که داروهای وارداتی مصرف می کنند این رقم به حداقل 800 هزار تومان می رسد.

مدیر بیماری ها، کلینیک ها، مراکز تشخیصی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی سمنان افزود: ام اس عارضه ای چندوجهی است که در آن بیمار علاوه بر مشکلات عصبی از مشکلات گوارشی، حرکتی، ادراری و روانی نیز رنج می برد. کنترل هر یک از این عوارض با حضور متخصصان پزشکی ورزشی، تغذیه، گوارش، کبد و روانپزشکی ضروری است که متاسفانه این درمان تیمی در کشور کمتر از تعداد انگشتان دست است.

وی با تاکید بر توزیع بسته های حمایتی از سوی وزارت بهداشت برای بیماران ام اس گفت: بیماران می توانند بسته به نیاز خدمات سرپایی و بستری، توانبخشی، آزمایشگاه به مراکز مرتبط با دانشگاه های علوم پزشکی ارائه دهنده این خدمات مراجعه کنند. و رادیولوژی. «این خدمات را رایگان دریافت کنید.

فتالیان با اشاره به اثربخشی مناسب داروهای تولید شده در کشور گفت: متأسفانه بسیاری از بیماران با توجه به بی اثر بودن داروهای داخلی اصرار به تجویز نسخه های وارداتی دارند که گاهاً به دلیل مقاومت متخصصان برای تجویز چنین نسخه هایی است. بیمار درمان را ترک می کند یا نزد پزشکان دیگر می رود.

مدیر بیماری‌ها، کلینیک‌ها، مراکز تشخیصی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی سمنان با تاکید بر غیرمرتبط بودن ام‌اس و خطر ابتلا به بیماری‌های عروق کرونر قلب، گفت: با این حال برخی از عوامل مانند مصرف استروئید ممکن است خطر ابتلا به کووید 19 را افزایش دهد. افزایش بیماران مبتلا به ام اس.

وی با توجه به عدم پوشش بیمه ای خدمات کامل توانبخشی و همچنین عدم پوشش بیمه ای خدمات در منزل، گرانی لوازم بهداشتی و تجهیزات توانبخشی و حرکتی گفت: تغییرات ناگهانی قیمت ها در حوزه های تشخیصی و دارویی. هم درمان و استرس ناشی از آن و هم هزینه بالای سهم بیمار در دریافت خدمات تشخیصی مانند ام آر آی و تحقیقات و دریافت خدمات توانبخشی در مراکز خصوصی با وجود داشتن قرارداد بیمه یکی از بزرگترین مشکلات بیماران ام اس است.

فتالیان ادامه داد: هزینه بسیار بالای داروهای خارجی، هزینه بسیار بالای نگهداری بیماران در منزل، مشکلات و هزینه های اسکان و گرانی خدمات دندانپزشکی و بیماری های دهان و دندان ناشی از ام اس و استفاده از داروهای مختلف از مشکلات گران قیمت است. … ” بیماران مبتلا به این عارضه.

به گفته مدیر بیماری ها، کلینیک ها، مراکز تشخیصی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی سمنان در زمینه تجویز داروهای گران قیمت، دانشگاه علوم پزشکی دارای کمیته ام اس است که متشکل از سه متخصص مغز و اعصاب است که پس از تایید و ثبت نام در بین 70 تا 90 درصد از مبلغ دارو توسط شرکت های بیمه پرداخت می شود.

وی در تشریح علائم افراد مشکوک به ام اس گفت: خستگی یکی از شایع ترین علائم ام اس است که حدود 80 درصد بیماران را مبتلا می کند و خستگی تاثیر زیادی بر توانایی فرد در انجام کارهای روزمره در خانه و … دارد. در محل کار. «و این ممکن است بارزترین علامت بیماری در فردی باشد که هیچ محدودیت دیگری در فعالیت ندارد.

فتحعلیان با اشاره به لزوم بیمه برای پوشش تمامی داروهای بیماران ام اس، افزود: عمده داروهای کنترل ام اس که در کشور تولید می شود تحت پوشش بیمه قرار دارند که البته برخی از این داروها به ویژه داروهای خارجی وارداتی است. و داروهای خارجی باید به طور کامل تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

وی در پایان با اشاره به گسترش خدمات مربوط به بیماران مبتلا به ام اس گفت: گسترش خدمات در سراسر کشور با همکاری 64 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی یکی از برنامه های وزارت بهداشت برای افزایش دسترسی به خدمات درمانی است. برای بیماران مبتلا به ام اس.”

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید