فقرایی که با فرمول های دولتی پولدار شدند!

فقرایی که با فرمول های دولتی پولدار شدند!

روز جدید «همه چیز در بازار گران شده است. زمانی روزی گذرانده بودیم اما الان با حقوق بازنشستگی و شغل دوم و یارانه هایی که به جیبمان می رسد، هنوز جیبمان خالی است و نمی توانیم ساده ترین کالاها را بخریم.»

محمدعلی براتی کارگر بازنشسته مستمری بگیری که علاوه بر مخارج سنگین روزانه، هزینه های ماهانه دارو و درمان هم دارد و نگران این است که حالا که مایحتاج اولیه زندگی در یک لحظه گران شده، هزینه های دارو و درمان هم افزایش پیدا کند و دیگر خبری نباشد. جای خالی مستمری بگیران!

این روزها کلیدواژه اصلی اقتصاد ایران «گرانی» و در مرحله بعد یارانه است. اگرچه دولت وعده داده است که به جز چهار کالای اصلی هیچ کالایی گران نمی شود، اما مجوز رسمی برای افزایش وجود ندارد، اما مشاهدات در محل نشان می دهد بسیاری از کالاها و اقلام موجود در سامانه جایگزینی گران، کامل و منسجم می شوند.

حیدری: زمانی که فضای بانک های اطلاعاتی دقیق خالی باشد، اجرای هر نوع طرح تعمیر و نگهداری قبل از توسعه زیرساخت های مطمئن، ضریب خطای بالایی خواهد داشت و رضایت جامعه هدف را به دنبال نخواهد داشت.

نشانه های ثبات قیمت

کالاها به شدت به یکدیگر وابسته هستند و قیمت یک کالا را آزاد می کنند، در حالی که تثبیت قیمت سایر کالاها و اقلام نوعی ساده سازی است. گواه روشن این گفته اظهارات رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل است. حسن تقی زاده پنجم اردیبهشت گفت: در حال حاضر بازار از کنترل خارج شده و برنج با نرخ مصوب فروخته نمی شود. زمانی که دولت افزایش قیمت چهار کالای اصلی را اعلام می‌کند، به نوعی اجازه می‌دهد قیمت‌ها در سایر اقلام افزایش یابد، زیرا قیمت‌ها تحت تأثیر یکدیگر قرار دارند.»

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دامداران در نمونه ای دیگر در 24 اردیبهشت گفت: قیمت دام زنده به 104 هزار تن در هر کیلوگرم رسیده است. در واقع قیمت گوشت تمام شده ما از 80000 تن به 104000 تن افزایش یافته است. رئیس اتحادیه کنسروهای کشور نیز یک روز پیش از گرانی سس ها و کنسروها به دلیل افزایش قیمت روغن خبر داد و گفت: نفت کالای ارزانی برای تولید این کالاها است و گرانی آن بازار وسیعی را تحت تاثیر قرار می دهد. “

در چنین شرایطی به نظر می رسد مسئولان ارزیابی دقیقی از این نظام انسجام و نفوذ در بازار ندارند و یا تمایلی به دیدن آن ندارند. این تداوم قیمت گذاری که معادله ای پیش پا افتاده و منطقی در اقتصاد است، تنها نتیجه گرانی چهار کالای اساسی از نظر دستوری نیست. شوک روانی قدردانی گرامری به خودی خود عامل مخرب دیگری است که بر همه کالاها و همچنین خدمات از جمله اجاره، هزینه حمل و نقل و هزینه تعمیر تأثیر می گذارد. امروزه ارائه دهندگان خدمات با استناد به قیمت بالای اقلام اساسی می گویند هزینه های آنها افزایش یافته و باید قیمت خدمات ارائه شده را افزایش دهند.

تبلیغات دولتی برای یارانه نقدی کافی

این در حالی است که وضعیت دومین کلمه کلیدی این روزها یعنی «یارانه نقدی» چندان مشهود نیست. یکی از انتقاداتی که وجود دارد، یارانه ناچیز است که به مردم پرداخت می شود. 300 یا 400 هزار تن یارانه برای هر نفر نمی تواند محدوده هزینه را پوشش دهد. واضح است که پس از آزادسازی اخیر به اصطلاح «جراحی اقتصادی»، هیچ محاسبه دقیقی از تجمیع هزینه‌های سربار خانوار انجام نشده است. فقط افزایش قیمت دو کیلوگرم روغن، دو یا سه کیلوگرم مرغ، چند کیلوگرم شیر و لبنیات بیشتر از یارانه دریافتی از یک خانواده سه نفره است که در صورت یارانه کامل 400 هزار تومان به ازای هر خانواده. نفر هنوز هم نمیشه 1200000 تومان. همین افزایش را در نرخ های محدود پوشش دهید.

محمدعلی براتی می گوید: برای چهار نفر یک میلیون و 165 هزار تن به حساب من ریخته شد. هر ماه می رفتیم خرید و با آن پول برای یک ماه چند کیلو مرغ و تخم مرغ می خریدیم. روغنی که حتی با قیمت جدید در بازار پیدا نکردیم. حدود 400 هزار تن باقی مانده بود که با آن دو کیلوگرم گوشت قرمز نمی توانستیم بخریم. گوشت قرمز در اینجا اکنون 220000 تن در کیلوگرم است. مگر اینکه با آن 400 هزار تن چند نان و چند بسته پاستا بخریم. گوشت قرمز و برنج ایرانی را دیگر کیلویی 100 هزار تن و روغن و سایر کالاها نمی توان خرید. تصور اینکه همه هزینه ها با این یارانه انفرادی کمتر از 300 هزار تن که مستاجر بازنشسته و حداقل دستمزد به من داد، اشتباه است. حتی گوشت و مرغ ماهیانه خانواده هم با این پول تامین نمی شود!

اظهارات مستمری بگیران در تقابل با اظهارات وزیر کار در گفت و گوی تلویزیونی برای افزایش قدرت خرید مردم است که گفت: طبق برآوردها یک خانواده چهارنفره را جزو ده نفر اول در نظر بگیرید که یک میلیون است و 600 هزار دریافت کرده است. یارانه ها در اجرای طرح مصرف کل کالاهای اساسی 241 هزار تن است که با اعمال قیمت های جدید برای این مصرف خانوارها به 568 هزار تن می رسد. افزایش هزینه ها برای این خانواده 326 هزار تن است و افزایش قدرت خرید حدود یک میلیون تن افزایش یافته است.

تقی زاده: بازار از کنترل خارج شده و برنج با نرخ مصوب به فروش نمی رسد. وقتی دولت افزایش قیمت چهار کالای اساسی را اعلام می کند، به نوعی اجازه می دهد قیمت برای سایر اقلام افزایش پیدا کند، زیرا قیمت ها تحت تاثیر یکدیگر هستند.

کارگرانی که یارانه نگرفتند

جدای از انتقادات به پایین بودن یارانه پرداختی، مشکل اساسی دیگر، نبود زیرساخت اطلاعاتی دقیق برای طبقه بندی دقیق و عادلانه جامعه است. علیرضا حیدری کارشناس بهزیستی و تامین اجتماعی گفت: بانک های اطلاعاتی به روز و معتبر نداریم به همین دلیل اکثر طرح های حمایتی به نتیجه مطلوب نمی رسند و همیشه افراد مستحق زیادی باقی می مانند. در طرح جامع تامین اجتماعی که مدت‌هاست تصویب شده و قرار است اجرا شود، بانک اطلاعات دقیق همچنان خالی است، بنابراین اجرای هرگونه طرح نگهداری قبل از توسعه زیرساخت‌های امن، ضریب خطای بالایی خواهد داشت و هدف را برآورده نمی‌کند. جامعه . .

حال سوال اینجاست که چرا با این همه ظرفیت اجرایی و تسریع در اجرای طرح موسوم به “شجاعت اقتصادی” سامانه های اطلاعاتی دقیقی در ابتدا برای پرداخت یارانه و تعیین دهک دقیق خانوارهای کشور و سپس پرداخت ارائه نمی شود. یارانه بیا نقدی شکایت کن. در صورت وجود سامانه های بانک اطلاعاتی به روز با معیارهای اقتصادی دقیق، هر سرپرست خانوار می توانست با وارد کردن کد ملی، اطلاعات دقیق دهک خانوار خود و دلایل و معیارهای حذف طبقه بندی را وارد کند. اما در حال حاضر به دلیل عدم وجود چنین سیستم های واضح و سفارشی، مردم برای شکایت از عدم دریافت یارانه مجبور به مراجعه به سامانه شلوغی هستند که اغلب به دلیل ازدحام مشتریان و یا سایر مشکلات زیرساختی مسدود شده و در حال حاضر امکان دسترسی وجود ندارد. . . .

در روزهای اخیر تعدادی از کارگران و بازنشستگانی که به دلایل مختلف از دریافت یارانه نقدی منع شده اند با انتقاد از نبود شکایت می گویند: «ما نتوانستیم شکایت خود را در سامانه ثبت کنیم. روند شکایت بسیار ساده است.» خیر در روزهای اخیر گزارش هایی از مستمری بگیران و کارگران دریافت کرده ایم مبنی بر اینکه به دلایل متداول، دهک 10 دریافت شده است، یعنی به عنوان درصدی پرداخت نشده است. و یارانه آنها چند پیام خواندیم: «من خزانه دار یک صندوق قرض الحسنه خانواده هستم که با هزار بدبختی چند خانواده درست کرده ایم تا چند خانواده به صورت دوره ای به چند خانواده برسند و از زخم هایشان زندگی کنند. فقط این گردش حساب را حساب کردند و گفتند من یکی از درصدها هستم؟ “اگر ما ثروتمند بودیم، نیازی به صندوق نداشتیم.” من تازه از صندوق بازنشستگی وام گرفتم که برای دخترم جهیزیه بخرم اما یارانه ام را ندادند، چرا؟»، «بازنشسته ام اما دو فرزندم سر کار هستند». با اینکه با ما زندگی می کنند و مجرد هستند اما تمام درآمدشان را برای خودشان نگه می دارند تا فردا تشکیل خانواده بدهند و ازدواج کنند. انگار درآمد فرزندانم جزء گردش مالی ماهیانه خانواده محسوب می شد و به همین دلیل به من یارانه بازنشستگی نمی دادند.» «من کارگر کارخانه و پدر دو فرزند هستم. فقط چون تندر 90 دارم یارانه ندادند؟! یعنی من یکی از دهک های پردرآمد کشورم هستم؟ “پس چرا هر روز در کارخانه عرق می کنی؟”

حبیبی: در حالی که مخارج دولت بسیار زیاد است و موسسات غیرشفاف و ناکارآمد بودجه های کلان دارند و سودهای نجومی به جیب می زنند، اصلاحات اقتصادی با اضافه کردن بار سنگین تورم به طبقات پایین آغاز شد.

خبرگزاری ایسنا روز یکشنبه نیز در پی اخبار خود، درخواست‌ها و اظهارنظرهایی را منتشر کرد که نشان می‌داد بسیاری از حقوق بگیران مشمول دریافت یارانه دولتی نیستند. «شخصی گفت بازنشسته است و بیمه می‌شود و جزو حداقل دریافت‌کنندگان است. او ماهانه چهار میلیون تن حقوق دارد. مستاجر است و ملک و ماشین ندارد. از هفت نفر خانواده، یکی فرزند صاحب ماشین و دیگری مهماندار هواپیما است که کارش ایجاب می کند که مرتب به خارج از کشور سفر کند. بر این اساس یارانه خانواده وی کاهش یافت و در دهک دهم طبقه بندی شدند. «او معتقد است که عدالت در مورد آنها اجرا نشده است. یکی دیگر از افرادی که در نظرسنجی اعلام کردند دهک دهم است، می گوید مستمری بگیر با حداقل درآمد و حقوق کمتر از 1.5 میلیون تن در ماه است.» 6 میلیون تن در ماه اما رتبه بندی شده است. در دهک پردرآمد و یارانه آن قطع شده است.» «یکی از خانم ها گفت که خانه ندارد اما خانه ای به نام شوهرش دارند که او آن را به صورت اقساطی پرداخت کرده است. ضمن اینکه از این وام برای سایر هزینه ها استفاده کرده و مجموع درآمدش نزدیک به پنج میلیون تن است و همسرش هیچ کمکی برای مخارج خانواده ندارد و آنها نیز در رتبه دهک دهم قرار دارند. او پرسید که آیا از 85 میلیون ایرانی بهتر است و من ثروتمندتر هستم. در نهایت «مردی اعلام کرده است که خانواده اش مستاجر هستند و سرپرست خانوار به دلیل دیابت 70 درصد بینایی خود را از دست داده است و نمی داند با چه معیاری در دهک دهم و در میان ثروتمندان قرار دارد».

بار تورمی دولت بار دیگر بر دوش طبقات فرودست است

اینها برخی از پیام هایی است که در روزهای اخیر دریافت کرده ام. بدون تردید اجرای طرح اقتصادی اخیر دو نگرانی جدی را برای کارگران و بازنشستگان ایجاد کرده است. اول نگرانی از قیمت تقریباً همه کالاها و خدمات اساسی و دوم نگرانی از یارانه ناچیز و عدم پرداخت است. برای دهک های ثروتمند، هیچ یک از این ترس ها جدی نیست و اساساً جایی برای اعراب وجود ندارد. به گفته حسین حبیبی، یکی از اعضای هیات مدیره شورای عالی شوراهای اسلامی کار، در اصلاحات اقتصادی که با آزادسازی قیمت ها آغاز شد، بیشترین آسیب به کارگران و محرومان اجتماعی وارد می شود.

وی افزود: در حالی که انحصار به ویژه انحصار مواد اولیه در دست دولت است و رانت ها، سوء استفاده ها و سوء استفاده ها همچنان وجود دارد، هزینه های دولت بسیار بالاست و نهادهای غیرشفاف و ناکارآمد بودجه های هنگفتی برای مردم و اموال مانند خودرو دارند. سودهای نجومی در جیب شماست، چرا اصلاحات اقتصادی با افزودن بار سنگین تورم به طبقات پایین آغاز شد؟

دیدگاهتان را بنویسید