فقیر و ثروتمند ایرانی چه می خورند؟

فقیر و ثروتمند ایرانی چه می خورند؟

روز جدید مرکز آمار ایران در گزارشی تحلیلی میزان مصرف و هزینه سالانه کالاها و خدمات یارانه‌ای بین سال‌های 95 تا 1378 را در میان خانوارهای فقیر و ثروتمند اعلام کرد.

داده های مرکز آمار نشان می دهد؛ به طور متوسط ​​در مناطق شهری ایران، هزینه تهیه نان خانوار دهک ثروتمند 1.6 برابر بیشتر از هزینه خرید نان برای خانوارهای فقیر برآورد شده است. این نسبت در مناطق روستایی 2.9 برابر بیشتر است. به بیان واضح تر، یک خانواده فقیر ایرانی در مناطق شهری سال گذشته 666000 تومان و یک خانواده روستایی 451000 تومان برای خرید و مصرف نان هزینه کرده اند. در حالی که دهک ثروتمند شهری ایران یک میلیون و 111 هزار تن و در مناطق روستایی یک میلیون و 191 هزار تن برای خرید نان هزینه کرده اند.

این گزارش توضیح می دهد: با وجود عرضه آرد گندم با قیمت یارانه ای، در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار خانوار، روند تغییرات قیمت تمام شده خرید یا مصرف آرد گندم بین دهک های مختلف جامعه و نسبت بهای تمام شده متفاوت است. در دهک ثروتمند به دهک اول «هیچ ثابتی وجود ندارد.

نکته مهم اما این است که یک خانوار شهری و روستایی در سال 1378 به ترتیب 337 و 461 کیلوگرم نان مصرف کرده اند. سال گذشته یک خانوار فقیر شهری و روستایی به ترتیب 295 و 200 کیلوگرم نان خورده است. به نظر می رسد پرداخت یارانه نان و آرد گندم در کشور عادلانه نبوده و نسبت مصرف نان در دهک غنی به دهک ضعیف در مناطق شهری به طور متوسط ​​1.2 برابر و در مناطق روستایی 2.6 برابر است.

مصرف برنج ایرانی در مناطق شهری و روستایی روند متفاوتی را طی می کند. در سال گذشته در مناطق شهری هزینه های پرداختی دهک دهم یا ثروتمند جامعه برای خرید برنج 17 برابر بیشتر از هزینه های دهک اول یا ضعیف برای مصرف برنج بوده است و در مناطق روستایی این نسبت به این میزان رسیده است. 64 درصد به بیان واضح تر، یک خانوار ایرانی فقیر در یک منطقه شهری در سال گذشته به طور متوسط ​​195000 تن برای خرید برنج ایرانی هزینه کرده است و یک خانوار روستایی فقیر تنها 68000 تن برای خرید و مصرف این کالا پرداخت کرده است، اما یک دهم ثروتمند شهری است. جامعه خرید برنج یک ایرانی 3 میلیون و 200 هزار تومان و یک خانواده ثروتمند روستایی 4 میلیون و 300 هزار تومان هزینه کرده است.

از سوی دیگر، خانواده‌های ثروتمند ایرانی نسبت به خانواده‌های کم‌درآمد کمتر برنج خارجی می‌خرند و به ظاهر ثروتمند، برنج خارجی را کالایی کم‌درآمد می‌دانند. در مناطق روستایی، نسبت هزینه برنج خارجی یک خانوار ثروتمند به یک خانوار کم درآمد یا فقیر بین 4 تا 6 درصد متغیر است.

برای مثال، یک خانوار شهری فقیر سالانه ۵۲۰ هزار تن، یک خانوار روستایی فقیر ۲۶۴ هزار تن برای خرید برنج خارجی و یک خانوار شهری ثروتمند ۴۱۴ هزار تن در سال هزینه می‌کند، اما یک خانوار روستایی ثروتمند سالانه ۱.۴ میلیون تن برنج خارجی مصرف می‌کند. . دهک های متوسط ​​و پایین جامعه بیشترین قیمت را برای برنج خارجی می پردازند. مرکز آمار می گوید: دهک های جامعه پردرآمد در سال 95 14 برابر برنج ایرانی و دهک های کم درآمد و در سال 99 12 برابر برنج ایرانی مصرف کرده اند که این میزان در روستاها 60 برابر متوسط ​​در سال 95 بوده است. .

یک خانوار شهری فقیر سال گذشته 10 کیلوگرم برنج ایرانی خورده است اما یک خانوار شهری ثروتمند امسال 124 کیلوگرم برنج ایرانی مصرف کرده است. نکته مهم این است که یک خانوار روستایی فقیر در سال گذشته تنها 3.5 کیلوگرم برنج مصرف کرده است. در حالی که یک دهک ثروتمند روستایی در سال گذشته 190 کیلوگرم برنج ایرانی مصرف کرده است.

سال گذشته یک خانواده ثروتمند ایرانی 6 برابر بیشتر از یک خانوار فقیر در مناطق شهری و 9 برابر بیشتر از یک خانوار فقیر روستایی شیر مصرف کرده است. این را مرکز آمار ایران اعلام کرده و می افزاید: اگرچه انتظار می رفت با توجه به ماهیت اشتغال در روستاها، مصرف شیر در روستاها و خانوارهای فقیر بهتر از مناطق شهری باشد، اما تفاوت بین شیر جمعیت مصرف بین فقیر و غنی در مناطق روستایی حتی بیشتر از مناطق شهری افزایش یافته است.

فقیرترین خانوارهای شهری و روستایی ایران در سال گذشته به ترتیب 142 و 86 هزار تن شیر مصرف کرده‌اند. در حالی که ثروتمندترین خانوارهای شهری و روستایی ایران در این مدت به ترتیب 845 و 694 هزار تن برای خرید و مصرف شیر پرداخت کردند. آخرین برآورد مرکز آمار حاکی از آن است که میانگین مصرف شیر در خانوارهای شهری از 93.9 کیلوگرم در سال 95 به 70.4 کیلوگرم در سال 99 و مصرف شیر در مناطق روستایی از 120 کیلوگرم به 89 کیلوگرم کاهش یافته است. بر اساس این گزارش، در سال گذشته یک خانوار فقیر شهری و روستایی به ترتیب 33.6 و 22.4 کیلوگرم شیر مصرف کرده اند. در حالی که یک خانوار ثروتمند شهری و روستایی در سال گذشته به ترتیب 125 و 140 کیلوگرم کاهش وزن داشته است.

بررسی مخارج سالانه خانوارها برای روغن نشان می دهد که تفاوت قیمت روغن نباتی در خانوارهای پردرآمد و کم درآمدترین خانوارهای شهری به طور متوسط ​​بین سال های 95 تا 1378 دو برابر و در مناطق شهری 3.6 برابر شده است. گیاهان خارجی جزو ثروتمندترین خانوارها هستند که منجر به افزایش هزینه ها شده است. مصرف روغن نباتی جامد و مایع در مناطق شهری از دهک اول تا دهم خانوار در حد متوسط ​​است و در مناطق روستایی بین سال های 95 تا 98 مصرف این محصول با مصرف ثروتمندان ارتباط مستقیم دارد. دهک.

دیدگاهتان را بنویسید