فلافل هم لوکس شده، افزایش 650 درصدی ساندویچ برای محرومان!

فلافل هم لوکس شده، افزایش 650 درصدی ساندویچ برای محرومان!

روز جدید : همانا هیچ لذتی بالاتر از طعم طعم لذیذ غذا نیست; ایرانی ها این جمله را بارها از دوستان و آشنایان شنیده اند و گواه این است که غذا خوردن برای خانواده های ایرانی سرگرمی است، تفریحی که غول تورم آن را از آنها گرفته است. این روزها رستوران های شلوغ، ظروف رنگارنگ و پیشخدمت هایی که بین میزهایی با غذاهای مختلف می چرخند کمتر به چشم می خورد. گفتگو با رستوران داران با قیمت افسارگسیخته مواد اولیه و کاهش چشمگیر مشتریان به پایان می رسد.

سایه شوم تورم بر تنها تفریح/فلافل مردم غیرقابل درک شده است

این روزها فلافل نیز با همه سادگی و راحتی به یک غذای لوکس تبدیل شده است. قیمت هر ساندویچ فلافل از سال 1396 تا کنون 650 درصد افزایش یافته و به میانگین قیمت 45 هزار تومان رسیده است، میزانی که شهروندان ایرانی می توانستند در سال 1396 یک پرس سبزی گردن گوسفندی بخرند. اما نه تنها فلافل در این مدت چند صد درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. عادت زنانه؛ قرار دادن دست روی هر غذای فست فود و منوی رستوران تورم بیش از 300 درصدی را در 4 سال گذشته نشان می دهد.

سالاد سزار گران ترین رکورد فست فود است

فست فود زمانی محل سرگرمی طبقه متوسط ​​و حتی جامعه کم درآمد بود. لیست فست فودها شامل انواع غذاها از 6 تا 50 هزار تومان می شود اما بعد از 4 سال غذاهای زیر 100 هزار تومان به سختی در این لیست قرار می گیرند.به گزارش دیده بان ایران؛ بر اساس بررسی های انجام شده از غذاهای فهرست شده در رستوران های فست فود، قیمت ساندویچ رست بیف از سال 2017 تا کنون 431 درصد، قیمت چیزبرگر 452 درصد و قیمت قارچ همبرگر 460 درصد افزایش یافته است.

اما رکورد افزایش قیمت در این لیست غذایی متعلق به سالاد سزار است که در این مدت 919 درصد افزایش قیمت داشته و از سوی دیگر در میان پیش غذاها، قیمت سیب زمینی تنوری نیز در این مدت 531 درصد افزایش قیمت داشته است. نسبت افزایش قیمت کمتر است، طبق بررسی ها پیتزا سبزی از سال 2017 تا 364 درصد افزایش قیمت داشته است و پیتزا استیک نیز در این مدت 333 درصد افزایش قیمت داشته است.هزینه فرآیند لوکس شدن در میانه – تنوع رستوران ها در سال های اخیر قربانی تفریح ​​دهک های کم درآمد جامعه شده است. دهک هایی که 70 درصد جمعیت را شامل می شود و اکنون تعداد آنها به 7 دهک رسیده است.

رشد عجیب دهک های کم درآمد

ده ها نفری که در سال 2013 تنها 16 درصد از جمعیت را تشکیل می دادند و در سال 2014 تعداد آنها به 22 درصد جمعیت رسید و همچنین اتخاذ سیاست های اشتباه برای چندین دهه، سیاست هایی که سطح سرمایه گذاری به پایین ترین سطح رسید، تولید و توزیع. محدود هستند و رشد اقتصاد به جای خود ضربه زد، ضریب نفوذ این دهک ها در جامعه امسال به 70 درصد رسید و ریشه های فقر را در سرزمین تقویت کرد، خانواده های با درآمد متوسط ​​جامعه زمانی رفتن به رستوران های سنتی را تفریح ​​می دانستند. ، رستوران هایی که منوی آنها قبلا زیر 150 هزار تومان است نمی آید; بر اساس بررسی های انجام شده میانگین قیمت انواع کباب سیرابی بناب 511 درصد، کباب بختیاری 442 درصد، بال کبابی 336 درصد و مرغ اسپسیشن 505 درصد در مدت 4 سال افزایش یافت. به دلیل تورم، اگر با سرعت بالا به حرکت خود ادامه دهد، قربانیان بیشتری خواهد گرفت و به زودی دهک های بالای جامعه را در بر می گیرد.

دولت سیزدهم ابر تورم ایجاد کرد

با توجه به سیاست های اتخاذ شده در دولت سیزدهم مبنی بر لغو ارز 4200 تومانی و همچنین افزایش کسری بودجه با افزایش آن از 900 هزار میلیارد تومان به 1500 هزار میلیارد تومان در دولت سیزدهم و رشد بی رویه نقدینگی و افزایش هر نرخ ارز. به نظر نمی رسد آتش گرانی خاکستر شود و باید آمادگی داشت که در ماه های آینده تورم بالایی را تجربه کنید، تورمی که به گفته کارشناسان اکنون به ابرتورم تبدیل شده است و نسبت به ماه قبل 1.4 درصد افزایش داشته است. همچنین این ضریب برای خانوارهای روستایی 60.7 درصد است که نسبت به ماه قبل 2.5 واحد درصد افزایش داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید