فوت 3 هموطن مبتلا به تب کریمه/ شناسایی 45 مورد مبتلا


ساعت: 17:10
تاریخ ارسال: 1401/04/14
کد خبر: 1881202

رئیس اداره بیماری های مشترک انسان و دام وزارت بهداشت گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 45 مورد ابتلا به این بیماری به ثبت رسیده که متاسفانه 3 مورد از آنها فوت کرده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بهزاد امیری رئیس اداره بیماری های انسان و دام وزارت بهداشت در نشست خبری روز بیماری های منتقله از طریق حیوانات گفت: علت نامگذاری این روز تلاش لوئی پاستور برای کشف واکسن هاری در سال 1885 است.

وی افزود: بسیاری از بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان وجود دارد که 200 مورد آن شناسایی شده است و 61 درصد بیماری های عفونی از این نوع است.

امیری تصریح کرد: بیماری های قابل انتقال در انسان و دام قابلیت ایجاد اپیدمی های بزرگ را دارد. کرونا نمونه ای از این بود.

وی بیان کرد: برخی از این بیماری ها به طور قطعی باعث مرگ می شود مانند هاری و برخی مانند تب مالت خسارت اقتصادی زیادی به همراه دارد.

امیری یادآور شد: در چند سال اخیر راهبرد یکپارچه سلامت برای کنترل این بیماری ها مطرح شده است. اگر بخواهیم سلامت انسان را در این زمینه در نظر بگیریم باید سلامت حیوانات اهلی و حیات وحش را نیز در نظر بگیریم.

امیری تصریح کرد: هر ساله با افزایش موارد حیوان گزیدگی مواجه هستیم در سال گذشته بیش از 260 هزار مورد حیوان گزیدگی در کشور به ثبت رسید که بیشتر آن ها توسط سگ های ولگرد بدون صاحب بوده است.

امیری یادآور شد: از نگرانی های ما در مورد حیوان گزیدگی، اول مرگ و میر ناشی از آن و دوم بیماری های قابل انتقال مانند هاری است.

وی تاکید کرد: 700 واحد پیشگیری از هاری و درمان حیوان گزیدگی در کشور مشغول فعالیت هستند و حیوانات گزیده شده بلافاصله با واکسن و سرم ضد هاری درمان می شوند.

امیری یادآور شد: سال گذشته 16 مورد مرگ ناشی از بیماری هاری در کشور به ثبت رسید که بیشتر آنها اتباع افغانستان بودند. به همین دلیل از تمامی شهروندان اعم از قانونی و غیرقانونی تقاضا داریم به محض گزش توسط حیوان جهت واکسیناسیون فوری به مراکز درمانی مراجعه کنند. واکسیناسیون علیه هاری رایگان است.

وی همچنین یادآور شد: تب مالت دومین بیماری تحت پوشش ما است که در سال گذشته 20 هزار و 490 مورد به ثبت رسیده است. هاری یکی دیگر از بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان است که سال گذشته 16307 نفر به این بیماری مبتلا شدند.

این مقام مسئول وزارت بهداشت یادآور شد: کیست هیداتید یکی دیگر از بیماری هاست که در سال گذشته 413 مورد تشخیص داده شد. تب برنج یکی دیگر از بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام است. سال گذشته 251 مورد در کشور به ثبت رسیده است. ایران همچنین شاهد 107 مورد سیاه زخم، بیماری شایعی است که می تواند بین انسان و حیوان منتقل شود. سال گذشته

وی درباره موارد عقرب گزیدگی و مارگزیدگی گفت: پارسال 42 هزار و 365 مورد عقرب گزیدگی در کشور مشاهده شد که از این تعداد 8 نفر جان خود را از دست دادند. همچنین 6248 نفر مار گزیده شدند که 9 نفر جان باختند.

وی همچنین به تب کریمه کنگو اشاره کرد و گفت: امسال موارد این بیماری افزایش یافته است. سال گذشته 13 مورد داشتیم که 2 نفر فوت کردند و از ابتدای امسال تاکنون 45 مورد ابتلا به این بیماری به ثبت رسیده است که متأسفانه 3 نفر فوت کردند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید