فیلتر شدن اینستاگرام باعث گریه افراد با نفوذ روسیه شد

فیلتر شدن اینستاگرام باعث گریه افراد با نفوذ روسیه شد

روز جدید : بسته شدن اینستاگرام می تواند باعث رونق سایر شبکه های اجتماعی در این کشور شود که جدیدترین آنها «گروستوگرام» یا به انگلیسی «sedgram» معادل فارسی «sad» است.

جنگ رسانه ای و تبلیغاتی روسیه از زمان حمله به اوکراین بر بسیاری از مردم از جمله بیشتر روس ها که رسانه محبوب آنها اینستاگرام است تأثیر گذاشته است.

دولت روسیه به دلیل عصبانیت از اینستاگرام، یک شبکه اجتماعی را در روسیه تعطیل کرد و ظرف یک هفته آن را جایگزین کرد.

روزگرام که از بسیاری جهات شبیه اینستاگرام است از چند روز پیش شروع به کار کرده و در حال ثبت نام است.

در 14 مارس، دولت روسیه علی رغم میل مردم، اینستاگرام را ممنوع و غیرقابل دسترسی کرد. روسیه همچنین مالک شرکت متا که مالک این شبکه است را “فعال افراطی” خواند.

ظاهراً در مرحله اول بیشترین آسیب را افراد بانفوذ روسیه یا افراد مشهوری که میلیون ها فالوور در اینستاگرام داشتند، متضرر شدند. تعدادی از آنها ویدئوهایی منتشر کرده اند که در آن گریه می کنند و می گویند منبع درآمد خود را از دست داده اند و نمی دانند چگونه جبران کنند.

یکی از مشهورترین آنها اولگا بوزوا، بازیگر و مجری معروف با 23 میلیون فالوور است که پس از دستور ولادیمیر پوتین برای بستن اینستاگرام در ویدئویی، در ویدیویی از هواداران خود گریه کرد و از او تشکر کرد.

وقتی فیلتر شدن اینستاگرام باعث گریه افراد با نفوذ روسیه شد

تلویزیون نکستا مستقر در اروپای شرقی، که گزارشی از حمله روسیه به اوکراین ارائه می‌کند، فریاد یک وبلاگ‌نویس روسی را در توییتر منتشر کرد و از او انتقاد کرد که به‌جای نگرانی در مورد مرگ هزاران نفر در اوکراین، «بزرگ‌ترین نگرانی او» است. منظورم این است که او نمی تواند عکسی از غذا در رستوران بگذارد.

زمانی که دسترسی به اینستاگرام در روسیه قطع شد، زمانی که شرکت سابق متا یا فیس بوک اعلام کردند که به کاربران در اوکراین اجازه ارسال پیام هایی مانند “مرگ بر متجاوزان روسی” را می دهد. اگرچه این تصمیم با سیاست های این رسانه برای کنترل نفرت و خشونت مغایرت دارد.

اینستاگرام اعلام کرد که این تصمیم موقتی و فقط برای مصرف کنندگان در اوکراین است، زیرا این شرکت می گوید ممنوع کردن مصرف کنندگان اوکراینی از “ابراز خشم و مخالفت با ارتش مهاجم” اشتباه است.

روسیه که قبلا فیس بوک را مسدود کرده بود، علیه متا شکایت کرده و گفته است که علیه این شرکت فناوری شکایت کرده است و از دادگاه خواسته است که آن را یک “سازمان افراطی” معرفی کند. دادگاه در 21 مارس علیه متا حکم داد و او را در روسیه ممنوع کرد.

بنفش و صورتی مثل اینستاگرام

اپلیکیشن Rosgram شباهت زیادی به اینستاگرام دارد و امکانات زیادی دارد. حتی طبق عکسی که بنیانگذاران آن منتشر کرده اند، رنگ صورتی و بنفش یادآور اینستاگرام است.

روسگرام عجله داشت تا هرچه سریعتر جای خالی اینستاگرام را پر کند، اما در تاریخی که از قبل اعلام شده بود در دسترس همه قرار نگرفت و با تاخیر آماده شد.

در 28 مارس، زمانی که برنامه قرار بود راه اندازی شود، الکساندر زوبوف، یکی از بنیانگذاران آن، در ویدئویی اعلام کرد که سرمایه گذاران و برخی از افراد با دسترسی ویژه می توانند زودتر از دیگران به صورت آنلاین ثبت نام کنند.

پس از حمله به اوکراین، روسیه به شدت نیازمند کنترل افکار عمومی این کشور است. کشته شدن حداقل 40 تن از اعضای یک هنگ چترباز برجسته روسی در اوکراین از جمله مواردی است که در آن دولت روسیه نمی خواهد با حمله به اوکراین وجهه تبلیغاتی خود را خدشه دار کند.

اینستاگرام می گوید فیلتر کردن این شبکه در روسیه دسترسی حدود 80 میلیون کاربر در این کشور را قطع خواهد کرد. با این حال، برخی هنوز ممکن است با استفاده از یک سوئیچ فیلتر به آن دسترسی داشته باشند.

در ماه‌های اخیر، روسیه تلاش کرده است تا معادل روسی شبکه‌های اجتماعی محبوب غربی را بازسازی کند.

در نوامبر گذشته، گازپروم مدیا Yapi، رقیب داخلی Tikotak برای اشتراک‌گذاری ویدیو را راه‌اندازی کرد.

“Sad Gram”، برنامه ای برای بدبختی

ایوان سامکین، طراح اپلیکیشن «سد گرام» به رویترز گفت که این اپلیکیشن به عنوان یک شوخی برای دوستان منتشر شد، اما به تدریج در حال تبدیل شدن به یک پروژه جدی است.

بسته شدن اینستاگرام می تواند شبکه های اجتماعی دیگر را در کشور تقویت کند که جدیدترین آنها «گروسنتوگرام» یا به زبان انگلیسی «سدگرام» معادل فارسی «سد» است. شبکه سیاه و سفیدی که از کاربران می خواست در هفته اول راه اندازی تصویری غم انگیز بگذارند، نشان از ناراحتی آنها از فیلتر شدن رسانه های آمریکایی مانند شبکه اجتماعی اینستاگرام است.

ایوان سامکین، طراح Grosstenogram به رویترز گفت که این اپلیکیشن به عنوان شوخی برای دوستان منتشر شد، اما به تدریج تبدیل به یک پروژه جدی شده است.

او می گوید: ما سعی کردیم یک مفهوم طراحی کنیم. یکی دو روز طول کشید. سعی کردیم او را در شرایط خوبی نگه داریم. معلوم شد این چیزی است که خوب و نماینده است و می تواند به دیگران نشان داده شود.»

این اپلیکیشن به جای قلبی که نشانه لایک کردن یک مطلب اینستاگرامی است، قلب شکسته و گزینه ای برای نشان دادن «غم» دارد.

الکساندر تاکاروف، یکی دیگر از طراحان پروژه، به Afisha Daily گفت: “ما بسیار ناراحت هستیم که بسیاری از خدمات محبوب و با کیفیت بالا به دلایل مختلف در روسیه کار نمی کنند.” ما یک نمودار مواد غذایی برای ابراز غم و اندوه و حمایت خود از یکدیگر ایجاد کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید