فیلد فایل صوتی فرمانده سپاه

فیلد فایل صوتی فرمانده سپاه

روز جدید روز پنجشنبه یک رسانه فارسی زبان خارجی فایل صوتی را منتشر کرد که در آن سردار جعفری، فرمانده سابق سپاه و سردار ذوالقدرنیا، معاون سابق اقتصادی و سازندگی سپاه، درباره فساد در برخی از بخش های این سازمان صحبت می کنند. این فایل مربوط به سه سال پیش است. یک منبع آگاه درباره پرونده و موارد مطرح شده در آن به شارک گفت: این پرونده نیز سه سال پیش منتشر شد، همان سالی که بی بی سی این پرونده را منتشر کرد و امسال رادیو فردا این کار را انجام داد. این موضوع جدیدی نیست و خیلی واضح بود، دست اندرکاران آن هم به دادگاه رفتند».

انتشار فایل صوتی منتسب به فرماندهان سابق سپاه باز هم پرونده فساد هلدینگ یاس را مطرح کرده است. این موضوع البته بی ارتباط با محمد باکر کلیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیست. ضمن اینکه در این فایل صوتی منتشر شده چندین بار نام قالیباف ذکر شده است. کاربران شبکه های اجتماعی اکنون خواستار توضیح سخنران شده اند، هرچند وی تاکنون سکوت کرده است، اما معاون رسانه پاسخ داده است. برخی گفتند قوه قضاییه باید مداخله کند زیرا به نظر می رسد دو مقام مهم نظامی در کشور صحبت کرده و حملات را تایید کرده اند.

به گفته برخی منابع، فایل صوتی منتشر شده مربوط به دیدار خصوصی سردار محمدعلی جعفری، فرمانده سابق سپاه و سردار صادق ذوالقدر، جانشین سپاه است. روز گذشته یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه ای گفته بود که این فایل صوتی را چندین بار گوش داده است. به گفته مسئولان، پیش از این برخی از مسئولان در دوران شهرداری کلیباف در پرونده فساد هلدینگ یاس متهم شده بودند، اما مسئولان برای قالیباف اتهامی مطرح نکردند. حال با انتشار این فایل صوتی، نام کلیباف در این پرونده بر سر زبان ها افتاده است. به ویژه اینکه یکی از حاضران در این جلسه در این فایل صوتی رسماً از تماس کلیباف با وی حدود هشت هزار میلیارد تن پول بلاتکلیف عنوان کرده است.

روز گذشته محمود عباس زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره پرونده منتشر شده بین دو شخصیت سپاه و اسامی برخی مسئولان و تهمت برخی شخصیت های سیاسی، گفت: اولاً اقتدار و محبوبیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. ثابت شده است. مردم با جان و دل از این نهاد حمایت می کنند و این نهاد از دل مردم برای مردم و با مردم است و هر روز با کمترین قیمت بیشترین نیرو و اقتدار را پیدا می کند. سپاه یک نهاد کاملا آموزشی، مردمی و آینده نگر است. طبیعتاً این موضوع مورد غبطه بدخواهان است و هر چه سپاه بیشتر شود، کینه توزی بیشتر می شود. طبیعتاً ما هم همین انتظار را داشتیم. وی افزود: این فایل را چندین بار گوش دادم. آنچه را که اشرار می خواستند به دست آورند و بهانه ای برای نابودی سپاه قرار دهند، دستگیر نشده اند و چیزی دستگیر نمی شود. دشمن با این جنگ روانی نمی تواند به محبوبیت سپاه لطمه بزند.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا مجلس وارد نمی شود، گفت: گاهی پدیده نفوذ در دستگاه های نظارتی و پست های حساس وارد می شود و باعث می شود که دروغ جای حق را بگیرد. آنها بسیار مهم هستند و باید آنها را جدی بگیریم. خوشبختانه کمیسیون امنیت ملی که واحد تخصصی امنیت مجلس است روی بحث نفوذ بسیار حساس است و البته این موضوع مطرح خواهد شد و جزو اولویت های ما است، اما این مسائل به گونه ای است که نیاز به بحث و بررسی دارد. در تعدادی از لوایح. ما موفق شدیم نتیجه مردم را به عنوان صاحبان کشور و انقلاب گزارش کنیم».

به گزارش همدلی، برخی تاکید دارند که نمایندگان باید نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری داشته باشند و به آن رسیدگی کنند. این در حالی است که برخی از نمایندگان در پاسخ به تماس خبرنگاران اعلام کردند که تمایلی به صحبت در این باره ندارند و یا هنوز فایل صوتی را گوش نکرده اند. خبرنگاران مختلف در شبکه های اجتماعی از تجربه خود از پرسش و پاسخ نمایندگان مجلس می نویسند که نشان می دهد اکثر نمایندگان از پاسخگویی خودداری می کنند.

اما روز گذشته یکی از نزدیکان رئیس مجلس واکنش نشان داد. محمدسعید احدیان، دستیار رسانه ای محمد باکر کلیباف در توئیت های متعددی درباره این فایل صوتی اظهار نظر کرد. به گزارش «انتخاب»، احدیان در سه توئیت جداگانه نوشت: این صدا ادعاها و اتهامات زیادی را به افراد مختلف وارد کرده است که معمولاً سردار جعفری یا سخنگوی سپاه توضیحات لازم را برای اتهامات واهی می دهند، اما از آنجایی که افراد کمی به کل پرونده گوش می دهند. این نیت خارجی که می‌خواهید کل پرونده را به آقای کلیباف نسبت دهید، یک موضوع جدی است.»

وی ادامه داد: هرچه درباره هلدینگ یاس می گوییم بررسی شده و حکم اولیه صادر شده و خطاب به آقای کلیباف بی ربط است. شما، دوستانتان و فرماندهانتان عمدا گوش نمی دهید تا دروغ را به واقعیت تبدیل کنید. از قوه قضائیه می خواهم یک بار دیگر اطلاع رسانی کنند تا افکار عمومی شفاف شود.» احدیان نوشت: فایل صوتی سلسله ادعاها علیه بسیاری از افراد که سردار جعفری و سخنگوی سپاه باید توضیح دهند.

اما افکار عمومی نسبت به این موضوع حساس شد و فعالان شبکه های اجتماعی با ارسال پیام های مختلفی به قوه قضائیه خواستار ورود و نظر دست اندرکاران شدند. علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری نیز از لزوم ورود قوه قضائیه به این پرونده گفت. به گزارش اعتماد آنلاین، مجتهدزاده در خصوص انتشار این فایل صوتی که گفته می شود دو سال پیش منتشر شده است، گفت: البته فکر نمی کنم تا این حد دیده شده باشد. هیچ یک از آنها صحت این فایل صوتی را زیر سوال نبردند و در واقع همه به نوعی صحت این فایل صوتی را تایید کردند.»

واقعاً نمی‌دانم، اگر در قوه قضائیه باشد، در این پرونده که فکر می‌کنم مشخص است، تعدادی از فرماندهان ارشد نظامی که همگی در آن نقش داشتند و فرمانده ارشد نظامی کشور، عزیز جعفری، چه چیزی گفته شده است. و معاون اقتصادی آنها گفتند واقعا نمی توان به راحتی از کنار آنها گذشت و قوه قضاییه نه تنها می تواند وارد شود، بلکه وظیفه آنهاست که وارد این موضوع شوند. اگر من دادستان تهران بودم امروز صبح از آقایانی که در پرونده صحبت می کنند می خواهم در جریان قرار بگیرند تا کسانی که حداقل در حدی که در پرونده صحبت می کنند از جرم مطلع هستند توضیح دهند. اگر واقعاً به ادعاهای مطرح شده در پرونده منتشر شده در پرونده هلدینگ یاس رسیدگی شده است، نیاز به شفاف سازی دارد».

وی گفت: حل مسائل مطرح شده در فایل صوتی منتسب به شخصیت های نظامی کشور آزمونی برای رئیس قوه قضائیه است. قدرت دارند، باید بدانند با کارهای سبک و کوچک اعتماد مردم بر نمی گردد. البته این اقدامات خوب است اما در برخورد با چنین مواردی می توانید اعتماد مردم را بازگردانید.»

اشخاص مرتبط تحت پیگرد قانونی قرار دارند

شرق درباره این فایل صوتی نیز می نویسد: انتشار مجدد فایل صوتی توسط فرماندهان کل سپاه یادآور فایل صوتی گفتگوی دولت حسن روحانی وزیر امور خارجه است؛ ششم اسفندماه سال گذشته بود که فایل صوتی مصاحبه محمدجواد ظریف در فضای مجازی منتشر شد و جنجال زیادی به پا کرد. این گفت و گو که ظریف در آن از دوگانگی دیپلماسی صحبت کرد، به رهبری مرکز مطالعات راهبردی به ریاست حسام الدین آشنا انجام شد و هدف آن اشاره به اتهامات حضور نفوذی ها در دولت بود. اتهامی که ثابت نشده اما اندکی پس از انتشار این پرونده حسن روحانی آشنا را برکنار کرد. پایگاه خبری و تحلیلی که از سوی معاونت سیاسی سپاه منتشر شد، در واکنش به مصاحبه ظریف، این نشریه را «نفوذ سازمان یافته در دستگاه دیپلماسی کشور» توصیف کرد. اصلاح طلبان برای از دست دادن یکی از مهم ترین نامزدهای خود می گویند: «چرا باید به وزارت خارجه اعتماد کنیم، جایی که فایل صوتی محرمانه قابل حفاظت نیست و اطلاعاتی در مورد حمله نظامی مخفی دریافت کنیم؟»

باید دید فایل صوتی فرماندهان سپاه در روزهای آینده چه واکنش هایی خواهد داشت; اما در اولین واکنش می توان به توئیت محمد مهاجری یکی از فعالان اصولگرا اشاره کرد که خطاب به رئیس مجلس نوشت: نمی شود. نقش خود را تاکنون در پرونده هلدینگ یاس توضیح دهید تا وقت بقیه است.» برای جبران خسارتی که به افکار عمومی وارد کرده اید. عباس عبدی، فعال اصلاح طلب نیز در واکنش به این فایل صوتی با کنایه نوشت: فکر می کردم در نماز صبح هیچکس به مسجد نمی رود اما ظاهراً عده ای همچنان می روند، هرچند کارهای دیگری هم دارند.

دیدگاهتان را بنویسید