قاب؛ شب تجدید نظر در اراده های الهی


ساعت: 10:58
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۰۱
کد خبر: 1823577

خداوند هر سال در شب قدر در سوابق بندگان خود تجدید نظر می کند و بنابراین امشب بخشی از اراده الهی قابل تجدید نظر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از هرمز ؛ شب قدر، شب نزول قرآن کریم و شب قدر بندگان خداست. در شب نزول قرآن، اعمال نیک و بد مردم، ولادت، مرگ، رزق و روزی، طاعت، گناه و خلاصه هر اتفاق سال، متناسب با اراده، نماز و توانایی انسان است. مشخص.

خداوند هر سال در شب قدر در سوابق بندگان خود تجدید نظر می کند و بنابراین امشب بخشی از اراده الهی قابل تجدید نظر است.

در این ماه مبارک که ماه میهمانی خداست، انسان باید خود را متحول کند و شیوه زندگی گذشته خود را تغییر دهد. شب برای بیداری است نه بیدار ماندن و باید از فضایل این شب تا حد امکان استفاده کرد.

مفسران معانی مختلفی از جمله وضعیت، ارزش و محدودیت ارزش را بیان کردند. قاب نیز به معنای تقدیر است، یعنی شبی که در آن سرنوشت انسان ها از نو تعریف می شود.

شب قدر شبی گرانقدر و با فضیلت است و با امور مهم و بزرگی چون نزول اجمالی قرآن، پیدایش فضای معنوی و سرنوشت خاص و تعیین مقدرات همراه است.

در عظمت شب قدر همین بس که خداوند متعال سوره ای را در قرآن کریم به نام سوره قدر برای آن شب نازل کرد; علاوه بر این، استفاده از شب قدر در آموزه های دینی و توصیه های بزرگان دین بسیار توصیه شده است.

شب قدر، استراحتی است برای همه کسانی که در زندگی خود به بیراهه رفته اند تا به خود بیایند و لحظه ای فکر کنند; اگر انسان بخواهد خداوند چیزی به او عطا کند مسلماً بدون تلاش و بیهوده به آن نمی رسد و باید در این زمینه تلاش کند و به آن برسد.

مستحب است اعمال مختلفی مانند زبور در شب احیا، خواندن دو رکعت از نماز شب، تلاوت قرآن، خواندن دعای جوشن کبیر، دعای افتتاح، دعای ابوحمزه تملی. و دعای مغفرت و توبه امشب .

سیره و روش رسول خدا (ص) سرمشق همه خلایق و حتی سرمشقی برای تقلید از ائمه معصومین (ع) بود. این امام در شب های قدر حال و هوای دیگری داشت. امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع) در این باره می فرماید: پیامبر اسلام و اهل بیتش در دهه آخر ماه مبارک رمضان شب را زنده کردند و نخوابیدند.

همچنین حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام همانند پدر معصومش شب های قدر را زنده کرد. او نه تنها شب زنده داری می کرد، بلکه بچه ها و نوجوانان خانه را با این سنت آشنا می کرد. آنها می توانستند غذای کمتری بخورند، بنابراین به دلیل پرخوری زودتر به خواب نمی رفتند و شب ها سرزنده تر بودند.

امام خمینی (ره) نیز بلافاصله پس از طلوع فجر ماه مبارک رمضان جلسات رسمی و عمومی با مردم و برخی از آثار خود را تعطیل کردند و به نماز و دعا و عبادت و تزکیه پرداختند و جان تازه ای گرفتند و پس از ماه مبارک رمضان با قدرت و قدرت در صحنه سیاسی حضور یافتند. تصدیقات مضاعف الهی و معنوی

با توجه به آموزه های دینی و دستورات و توصیه های بزرگان در اهمیت شب، همه ما به ویژه نوجوانان و جوانان آن را ارج می نهیم و از لحظات معنوی این ماه بزرگ و شریف به ویژه شب نهایت استفاده را می بریم. احیا و خودمان را به خداوند متعال تقدیم کنیم.


نویسنده: حجت الاسلام محمد فولادی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید