قاضی آمریکایی اعتراض به نقش بن سلمان در قتل خاشقجی را رد کرد

بیتس گفت، خدیجه چنگیز، نامزد خاشقجی و گروه فعال او DAWN یک پرونده قوی برای ادعای اینکه شاهزاده محمد پشت این ترور بوده است، دارند.

با این حال، او حکم داد که صلاحیت لغو موضع رسمی دولت آمریکا (در بیانیه رسمی ارائه شده به دادگاه در 17 نوامبر) مبنی بر مصونیت بن سلمان به عنوان یک رهبر خارجی را ندارد.

بیتس افزود: درست است که بن سلمان چند هفته پیش به عنوان نخست وزیر معرفی شد، اما قوه مجریه دولت ایالات متحده “مسئول امور خارجی، از جمله عربستان سعودی باقی می ماند، و حکم خلاف دادگاه در مورد مصونیت بن سلمان، بی جهت ناسازگار است. مسئولیت‌ها با هم تداخل پیدا خواهند کرد.»

او گفت که ادعاهای “موثق” درباره ترور خاشقجی، دوران نخست وزیری بن سلمان و زمان تسلیم شدن دولت آمریکا او را “مضطرب” کرده است. اما در این مورد او چاره دیگری ندارد.

خاشقجی به عنوان یکی از سرسخت ترین منتقدان دولت سعودی، زمانی که به همراه نامزدش به ترکیه سفر کرد تا اسناد ازدواج خود را از کنسولگری عربستان در استانبول دریافت کند، توسط ماموران دولت سعودی به طرز وحشیانه ای به قتل رسید.

وی پس از ورود به کنسولگری توسط تیمی از عوامل رژیم سعودی دستگیر و کشته شد، جسدش قطعه قطعه و ناپدید شد.

خالد الجابیری، پزشک مقیم آمریکا و فرزند یکی از مقامات سابق اطلاعاتی عربستان درباره این رای گفت: امروز روز سیاه قربانیان سرکوب فراملی است.

در سال 2020 دادگاهی در عربستان سعودی هشت نفر را به اتهام این قتل به 7 تا 20 سال زندان محکوم کرد.

سال گذشته، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، گزارش اطلاعاتی مبنی بر تایید عملیات علیه خاشقجی توسط بن سلمان را از حالت طبقه‌بندی خارج کرد، ادعایی که مقامات سعودی آن را رد می‌کنند. این ترور روابط واشنگتن و ریاض را به شدت متشنج کرد.

دیدگاهتان را بنویسید