قالیباف: نفت 85 دلاری در بودجه وجود دارد در حالی که نفت 72 دلار فروخته می شود، آیا کسری بودجه را به دنبال نخواهد داشت؟

قالیباف: نفت 85 دلاری در بودجه وجود دارد در حالی که نفت 72 دلار فروخته می شود، آیا کسری بودجه را به دنبال نخواهد داشت؟

رئیس شورای اسلامی تصریح کرد: در آستانه تعریف سیاست های برنامه هفتم توسعه هستیم که بودجه 1402 بخشی از آن بود، بنابراین به روز رسانی منابع و مصارف جزء سیاست های کلان است. در توضیح وزیر اقتصاد همچنین آمده است: در بخش سرمایه و دارایی که مربوط به حوزه نفت است، با پیشنهاد دولت، قیمت نفت با نرخ 85 دلار در بودجه درج شده و در حال حاضر با قیمت 85 دلار به فروش می رسد. 72 دلار. آیا سال آینده کسری بودجه وجود نخواهد داشت؟ آیا این سوال برای ما بدهی ایجاد نمی کند؟ مهم نیست چقدر می توانیم بفروشیم.

رئیس شورای اسلامی با بیان اینکه 70 درصد از فروش دارایی های دولتی باید به محل واگذاری برای سرمایه گذاری بازگردانده شود، گفت: مجلس مصمم است سقف بودجه را افزایش ندهد.

حمد باکر کلیباف در جلسه علنی امروز (چهارم بهمن ماه) شورای اسلامی شهر در جریان بررسی گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره بررسی نحوه اجرای اهم مفاد تبصره‌ها. و ردیف های مربوط به واگذاری دارایی های مالی در قانون بودجه 1401 کل کشور گفت: یکی از دلایلی که امروز به دنبال نتیجه و اجرای بودجه 1401 هستیم و در اجرای تبصره 1 آن در دستور کار قرار می دهیم. قانون 107 آیین نامه داخلی مجلس این بود که ما در آستانه بررسی بودجه 1402 هستیم و نمایندگان مردم باید در آنچه در آن هستیم حضور داشته باشند.

رئیس شورای اسلامی تصریح کرد: در آستانه تعریف سیاست های برنامه هفتم توسعه هستیم که بودجه 1402 بخشی از آن بود، بنابراین بحث واقعی منابع و مصارف جزء سیاست های کلان است. در توضیحات وزیر اقتصاد همچنین آمده است که در بخش سرمایه و دارایی که مربوط به حوزه نفت است، قیمت نفت با پیشنهاد دولت 85 دلار در بودجه در نظر گرفته شده است. و در حال حاضر با قیمت 72 دلار به فروش می رسد، آیا این موضوع سال آینده کشور را با کسری بودجه مواجه نمی کند؟ آیا این سوال برای ما بدهی ایجاد نمی کند؟ مهم نیست چقدر می توانیم بفروشیم.

وی افزود: هر اقدامی که موجب بدهی و ناهماهنگی ملی شود، ادامه نابسامانی اقتصادی، تورم و مشکلات متعدد را به دنبال خواهد داشت، بنابراین باید به سمت درآمدهای پایدار و واقعی حرکت کنیم.

رئیس قوه مقننه کشورمان تاکید کرد: همانطور که در کمیسیون تلفیق اشاره کردم، مجلس مصمم است به هیچ وجه سقف بودجه پیشنهادی دولت را افزایش ندهد، حتی در صورت پیدا شدن اعتبارات جدید، این خلأها که ممکن است نتواند. تحقق یابد، باید پر شود.

وی با بیان اینکه مسائل اقتصادی فقط مختص یک وزارتخانه نیست بلکه ستاد اقتصادی دولت و مجلس باید تصمیم گیری کنند، گفت: نسبت بدهی ملی به تولید ناخالص داخلی باید کنترل شود. ممکن است از بانک مرکزی وام نگیریم، اما اگر از بانک‌های فعال ضمانت بگیریم و در سررسید آن را رعایت نکنیم و در نتیجه بدهی به بانک‌های فعال ایجاد شود، خیلی بدتر از استقراض از بانک مرکزی است. این سمت ها باید در بودجه سال آینده پیش بینی شود.

کلیباف یادآور شد: اگر در زمینه کالاهای اساسی و هزینه های ضروری و معین «کم پیش بینی» وجود داشته باشد، مثلاً بحث مربوط به خرید گندم; طبیعتاً باید این محصول را با قیمتی که می دانیم بخریم و این کار لازم است. بعد اینجا تکلیف ملائطاق را به بانک های شاغل می دهیم که طبیعتا بدهی ایجاد کردند اما بعد بدهی پرداخت نمی شود و دوباره مشکلات پیش می آید و بعد می گوییم چرا این مشکل حل نمی شود.

وی توضیح داد: با توجه به هنر. 44 قانون اساسی موظفیم 70 درصد از فروش را به سرمایه گذاری برای توسعه زیرساخت ها در نقطه مصرف برگردانیم، اما اصلاً این اتفاق نمی افتد و سیاست های کلی را رعایت نمی کنیم. و نه قانون آخرین فروش عمده مجدداً به صورت بلوکی به دولت واگذار می شود که اگر این دارایی ها در دست دولت بماند حداقل نظارت و کنترل بر آنها بسیار بیشتر از زمانی است که به دولت واگذار شود و مشکلاتی ایجاد شود. در این زمینه.

رئیس قوه مقننه کشورمان تاکید کرد: این مسائل به هیچ وجه حل نمی شود مگر اینکه مجلس و دولت با هم به آن بپردازند و تفاهم مشترک پیدا کنند، در غیر این صورت بر اساس پیش بینی ها ممکن است که در حوزه مورد ارزیابی قرار گیرد. اوراق قرضه و نقل و انتقال سهام و در زمینه تعهدات ایجاد شده. سال 1401 گذشت اما سال اول برنامه هفتم را نباید در گذشته قرار داد چرا که برخی موارد در این حوزه نیز ساختار بودجه خاصی را می طلبد. از حضور وزیر اقتصاد و معاونان ایشان تقدیر و تشکر می کنم و خداوند عنایت فرماید که این بخش ها مورد توجه قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید