قانونگذاری غیرفرهنگی در ساماندهی فضای مجازی ناکام است/ رقابت تقوای دینی و گفتمان آزادی محور غربی را نباید نادیده گرفت


ساعت: 12:23
تاریخ انتشار: 1401/02/07
کد خبر: 1834834

محمدحسین شاه آبادی گفت: حل مسائل فرهنگی را نباید به راهکارهای قانونی بسپاریم، این موضوع مهمتر از آن چیزی است که در قالب طرح حفاظتی با بعد قانونگذاری در حال انجام است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدحسین شاه آبادی، دکترای علوم ارتباطات در گفت و گو با تیتریک گفت: باید در حقوق سایبری شتاب بیشتری می شد.

شاه آبادی افزود: در جامعه غربی فرهنگ بر اساس قانون اداره می شود، اما در کشورهای اسلامی و دیدگاه های دینی، فرهنگ حاکم است و قانون از آن تبعیت می کند، البته این به معنای باز بودن ما در حوزه قانون گذاری نیست. “

وی گفت: حل و فصل مسائل فرهنگی را نباید به تصمیمات قانونی بسپاریم، این موضوع مهمتر از آن چیزی است که در قالب طرح حفاظتی با بعد قانونی در حال انجام است. متأسفانه در فرهنگ سازی پیش قدم نبوده ایم.»

شاه آبادی گفت: در اوایل انقلاب که بیش از 98 درصد مردم به جمهوری اسلامی بله گفتند، قانون اصیل حجاب وارد نظام حقوقی شد و بسیاری از مسائل حقوقی با توجه به نگاه فرهنگی حاکم حل شد.

وی گفت: بعد از 40 سال در حالی که قانون حجاب وجود دارد در حال دور زدن آن است و موضوع حجاب بدون حجاب ادامه دارد و هیچکس نظری ندارد. متأسفانه نشان داده که فرهنگش جلوتر است و فرهنگ غربی جلوتر است.»

شاه آبادی افزود: در حوزه فضای مجازی نیز تاکید داریم که قبل از اینکه هر پروژه ای در قالب حفاظت یا آزادسازی صورت گیرد، باید فرهنگ سازی لازم برای آن انجام شود، اما در حوزه فضای مجازی از غرب عقب هستیم.

وی گفت: نباید فکر کنیم که اگر طرح های قانون گذاری فضای مجازی اجرایی شود مشکل حل می شود، بلکه متدینان و غیر مذهبی ها می توانند به دلیل فرهنگی نبودن آن را با عناوین مختلف نقد کنند.

شاه آبادی تصریح کرد: فرهنگ سازی مختص محصولات خارجی نیست و در نرم افزارهای داخلی نیز با مشکل مواجه هستیم، البته محتوای مصنوعی و سرورهای داخلی نسبت به محتوای نامناسب هشدار می دهند.

وی گفت: امروز در رقابت بین دو گفتمان تقوای دینی و آزادی غربی هستیم، نرم افزارساز داخلی یا باید از حداکثر مخاطب دست بردارد یا محدودیت ها را کاهش دهد زیرا مردم محدودیت را دوست ندارند.

وی در پایان با بیان اینکه بحث فرهنگ سایبری یک معضل جدی است، گفت: متاسفانه رسانه ملی، شبکه ها و نهادهای اجتماعی در این زمینه ضعیف عمل می کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید