قانونگذار ایالات متحده خواستار ممنوعیت بازگشت احتمالی بایدن به شورای امنیت سازمان ملل شد

وی افزود: این توافق باید به حالت تعلیق درآید و اگر به عنوان یک معاهده ارائه شود، هرگز به تصویب سنای آمریکا نخواهد رسید.

وی گفت: ما باید به این نکته توجه کنیم که با روسیه کار نداریم زیرا این کشور یک قدرت هسته ای است.

این نماینده تندرو آمریکایی افزود: زمانی که ایران به یک قدرت هسته ای تبدیل شود، ترس های مشابهی خواهیم داشت. ما نمی توانیم اجازه دهیم ایران به این نقطه برسد و این توافق (برجام) باعث می شود ایران به یک قدرت هسته ای تبدیل شود.

در حالی که مذاکرات در وین بر سر تصمیم‌گیری سیاسی در ایالات متحده متوقف شده است، برخی از قانون‌گذاران جمهوری‌خواه و تندرو آمریکایی به دلیل ترس از بازگشت احتمالی به شورای امنیت سازمان ملل و لغو تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تلاش برای ارائه طرح‌های ضد ایرانی هستند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه به وقت محلی گفت که ما هنوز معتقدیم زمان برای حل اختلافات باقیمانده وجود دارد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در تاریخ 18 اردیبهشت 1395 به طور یکجانبه از توافق هسته ای با ایران خارج شد که با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شد.

پس از شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا، جو بایدن نامزد دموکرات ها با بیشترین آرای الکترال برنده ریاست جمهوری جدید کاخ سفید شد و با اذعان به اینکه سیاست های ترامپ تحت فشار حداکثری شکست خورده است، گفت که قصد دارد واشنگتن را به برجام بازگرداند. اما علیرغم ادعای بازگشت به برجام در صورت پیروزی در انتخابات، هنوز اقدام موثری انجام نداده است.

هشتمین دور مذاکرات لغو تحریم ها که از پنجم آذرماه سال گذشته آغاز شد، در 20 اسفند 1393 به پیشنهاد نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی وارد مرحله نفس گیری شد و مذاکره کنندگان برای رایزنی های سیاسی به پایتخت های خود بازگشتند.

اکثر کشورهای درگیر در مذاکرات می خواهند مذاکرات زودتر به پایان برسد، اما توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده در مورد چند موضوع کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران می گوید اگر طرف آمریکایی واقع بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق در ایران سندی است که تحریم ها تا حد امکان برداشته می شود و منطقه نیز از اجرای آن منتفع می شود.

حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه روز دوشنبه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: اگر در مذاکرات وین وقفه ای رخ داد به دلیل زیاده خواهی های کشور آمریکاست.

امیر عبداللهیان افزود: ما هرگز غرق در خواست های بیش از حد آمریکا نخواهیم شد. اگر کاخ سفید واقع بینانه رفتار کند، می توان به توافق رسید.

دیدگاهتان را بنویسید