قانون حمایت از خانواده؛ پایان سیاست های کنترل جمعیت


ساعت: 20:45
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۸
کد خبر: 1839877

سخنگوی کمیسیون مشترک حمایت از خانواده و جوانان گفت:

سخنگوی کمیسیون تلفیق حمایت از خانواده و جوانان جمعیت گفت: قانون حمایت از خانواده و جوانان جمعیت با هدف افزایش زاد و ولد و تحکیم بنیان خانواده برای پایان دادن به سه دهه جمعیت در نظر گرفته شده است. سیاست های کنترلی.”

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مجلس یازدهم از ابتدای تصدی خود در راستای پاسخگویی به مطالبات رهبر انقلاب اسلامی در حوزه جمعیت، خانواده و ازدواج، طرحی را در دستور کار قرار داده و ماه ها بعد آن را قانونی کرد.

این قانون از 73 ماده از جمله تب تشکیل شده است تا علاوه بر تسهیل حمایت های دولتی و سایر نیروها، ابزار جبران خسارت و مشوق هایی را برای ایجاد فرهنگ تولید مثل فراهم کند.

این قانون نسبتاً جامع پزشکی، اقتصادی، رفاهی و فرهنگی بسته های مختلفی را در اختیار خانواده ها قرار می دهد تا آنها را در اجرای آن همراهی کنند.

به مناسبت هفته جمعیت، علی عسگر عنابستانی، سخنگوی کمیسیون تلفیق حمایت از خانواده و جوانان مجلس شورای اسلامی با تهران جدید به قسمت هایی از ابعاد و زوایای این قانون پرداخته ایم که در ادامه می خوانید:

تهران نیوز: محتوای اصلی قانون حمایت از خانواده و جوانان چیست؟

آنابستانی: چندین سال است که رهبر فرزانه انقلاب و کارشناسان حوزه جمعیت بارها نسبت به وضعیت نامناسب جمعیت و کاهش نرخ زاد و ولد هشدار داده اند.

با وجود همه هشدارها و هشدارها، در دهه گذشته هیچ قانون مناسب و معتبری با محوریت رشد جمعیت در کشور شکل نگرفته است، بنابراین مجلس یازدهم با توجه به حساسیت موضوع «کمال خانواده و جوانان» در دستور کار قرار گرفته است. و در ۷۳ ماده پذیرفته و حلال و لازم الاجرا نمود.

برای پختگی و کارشناسی بیشتر این ماده قانونی، بیش از صد جلسه متوالی در کمیسیون مشترک طرح جوانان جمعیت با حضور کارشناسان جمعیتی در دولت، بخش خصوصی، دانشکده ها و اندیشکده ها برگزار شد. «در ۷۳ ماده تصویب شده و اجرای آزمایشی آن تا ۷ سال دیگر ابلاغ می‌شود.

لازم به ذکر است بخش های زیادی از احکام این قانون نیاز به اعطای و اعطای وام جداگانه ندارد و در بودجه 1401 در نظر گرفته شده است همچنین در بودجه سال جاری به منظور تسهیل و تسریع در اجرای این قانون در نظر گرفته شده است.

البته همانطور که گفته شد بسیاری از قسمت های این قانون نیاز به فصول خاصی در بودجه ندارد، بلکه نیازمند تغییر در مسیر کشور و ایجاد ساختارهای اجرایی است که این مهم را دنبال می کند.

البته وکلای ملت در خانه ملت نقش خود را در این زمینه محدود به کمیسیون مشترک و تصویب عضو قانونی نکرده اند، بلکه بر اجرای قانون نظارت دارند و به تعهدات خود در این زمینه نیز عمل می کنند.

تهران نیوز: کدام بخش از این قانون اجرا شده است؟

آنابستانی: چندین بخش از این قانون در ساختار دولت اجرا شده و بسیاری از بخش‌ها هنوز اجرایی نشده است.

به منظور تسریع در اجرای این قانون در روزهای اخیر جلسه مشترکی بین اعضای کمیسیون تلفیق تعالی خانواده و رئیس قوه قضائیه برگزار شد و قول های خوبی برای اجرای آن در قوه قضائیه داده شد.

از سوی دیگر پیگیری های بسیار خوبی با وزارت بهداشت صورت می گیرد که درآمدهای حاصل از آن شامل تکلیف این وزارتخانه برای ارائه وام و خدمات به زوج های نابارور می شود.

متاسفانه برخلاف آمار حدود 25 درصد از زوج های کشور با ناباروری دست و پنجه نرم می کنند، بنابراین با توجه به هزینه های بالای درمان ناباروری، بر اساس یکی از اعضای قانون حمایت از خانواده و جوانان، وزارت بهداشت موظف به پوشش درمانی است. هزینه های این حوزه خدمات بیمه آهسته.

این قانون همچنین در ماده ای به موضوع بحث برانگیز غربالگری جنین می پردازد که قبلاً غربالگری اجباری بود و بسیاری از زوج ها به دلیل هزینه بالای آن یا تعداد سقط های غیرقانونی بچه دار نمی شدند.

در حالی که آمارهای رسمی نشان می دهد سالانه حدود 350 هزار سقط جنین انجام می شود، اما آمارهای غیررسمی بیش از 700 هزار سقط جنین را نشان می دهد که از این تعداد 10 هزار مورد با مجوز پزشکی و بقیه به صورت غیرقانونی انجام می شود که درصد بسیار بالایی است. .

به نظر می رسد بسیاری از این سقط ها به دلایلی مانند هزینه های غربالگری و مواردی از این دست باشد، بنابراین غربالگری بر اساس این ماده قانونی دیگر اجباری نیست و در اختیار والدین قرار می گیرد.

هر چند مسائل مختلفی از جمله اقتصادی، فرهنگی، معیشتی و… بر تصمیم زوجین برای سقط جنین تاثیر می گذارد، اما باید تدابیر جدی اتخاذ شود تا این اقدام خلاف عرف، شرع و قانون نباشد.

بنابراین توزیع داروهای سقط جنین خارج از شبکه مجاز ممنوع است و قانون با مراکز درمانی که اقدام به سقط غیرقانونی می کنند برخورد جدی می کند.


تهران نیوز: ابزار حمایت و ترویج این قانون چیست؟

آنابستانی: در موادی از قانون حمایت از خانواده و جوانان، تسهیلات و مشوق هایی برای زایمان از جمله واگذاری بی قید و شرط خودرو به فرزند سوم خانواده در نظر گرفته شده است.

همچنین طبق قانون برای نگهداری از فرزند اول، دوم و سوم به ترتیب 20، 40 و 60 میلیون تومان تسهیلات از محل منابع بانکی به خانواده ها پرداخت می شود. در قانون ودیعه 200 میلیون تومانی مسکن به عنوان ابزار تشویقی برای زایمان در نظر گرفته شده است.

همچنین برای خانواده های دارای فرزند سوم نیز دولت باید 200 متر مربع اختصاص دهد که البته دولت شرایطی را ایجاد کرده است اما اجرای کامل آن مطالبات مردم را می طلبد.

در قانون حمایت از خانواده برای خانواده های دارای سه فرزند و بیشتر معافیت مالیاتی پیش بینی شده است و علاوه بر معافیت پرداختی در حوزه کشاورزی با تخفیف 25 تا 50 درصدی سود، مهلت بازپرداخت حق بیمه نیز تمدید شده است.

این قانون جامع علاوه بر افزایش زمان مرخصی زایمان برای مادران چند فرزند، تسهیلات 100، 150 و 200 میلیون تنی را برای خانواده های چند فرزند در نظر گرفت.

این قانون برای مادران تسهیلات ویژه ای از جمله مالکیت خودرو و مسکن برای مادران در نظر گرفته است.

علاوه بر پوشش بیمه ای خدمات سلامت زنان و مادران، سبد غذایی برای کودکان تا پنج سالگی در نظر گرفته شده است تا به رشد و سلامت آنها کمک کند.

برای اجرای هرچه بهتر این قانون جامع و مفید، وظایفی برای دستگاه های متولی فرهنگ از صدا و سیما گرفته تا مراکز دانشگاهی پیش بینی شده است که هر یک باید به تعهدات فرهنگی خود عمل کرده و فرهنگ عمومی نسبت به تولد فرزندان را ارتقا دهند. دوستت دارم.

بر این اساس سعی شده است تا قانون، دیدی کامل و جامع از معضل جمعیت در ابعاد و حوزه‌های مختلف ارائه کنیم، اما خودداری هر یک از مراجع مسئول در حوزه‌های مرتبط با این قانون، مجازات متخلفان را در پی خواهد داشت.

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید