قدر منتقدان را بدانید به جای توهین

قدر منتقدان را به جای توهین به آنها بدانید

روز جدید : خیلی ها معتقدند هنوز برای صحبت و انتقاد از عملکرد دولت سیزدهم زود است و بهتر است زمان بیشتری را به دولت برای نمایش عملکرد بیشتر اختصاص دهیم تا بعد از آن کار دولت بررسی شود. کسانی که امروز در دولت روحانی این گونه صحبت می کنند، خواستار ارائه گزارشی از عملکرد 100 روزه وی شده اند و در 100 روز اول از او و دولتش انتقاد کرده اند. البته اگر طرف عدالت را بگیریم دولت سیدابراهیم رئیسی هم تا جایی که می تواند تلاش می کند اما شاید آنچه به نظر می رسد نارضایتی مردم و افزایش قیمت ها باشد و باید دید دولت چگونه عمل خواهد کرد. در این زمینه اقدام کنند. در همین راستا، وی با جلال جلالی زاده، فعال سیاسی و نماینده سابق مجلس، به بررسی عملکرد دولت، نارضایتی عمومی و راه های بازگرداندن اعتماد پرداخت.

با توجه به نارضایتی های موجود در جامعه به ویژه در حوزه معیشتی، چه راهکارهایی برای برون رفت از این وضعیت وجود دارد؟

برای شناخت جامعه باید وارد آن شد. باید به حرف های مردم گوش داد و به حرف های آنها گوش داد و با مشکلات و مسائل آنها آشنا شد. من خودم که با اقشار مختلف مردم ارتباط داشتم، دیدم مردم از نظر اقتصادی و معیشتی دچار مشکل، سرخوردگی و سردرگمی هستند. به هر حال شرایط به گونه ای است که روز به روز امکان دارد مردم اعتراضات آشکار و پنهان خود را بیان کنند، این وضعیت باید کنترل شود. در نتیجه به نظر می رسد مسئولان نباید تنها با گفتار درمانی به مشکلات مردم بپردازند بلکه باید با تصمیم گیری های مناسب مشکلات مردم را حل کنند. مشکلات اقتصادی خانواده ها را آزار می دهد زیرا مردم خوب زندگی نمی کنند. اما اظهارات مسئولان و بی توجهی حتمی به مطالبات مردم باعث عدم اعتماد عمومی لازم به مسئولان شد. امیدوارم خود مسئولین پیش قدم شوند و مردم را پیدا کنند و برخی دیگر از اتحاد دست بردارند. با توجه به عملکردی که در یک سال گذشته از مجلس و نزدیک به صد روز از دولت دیده‌ایم، به نظر نمی‌رسد چشم‌انداز روشنی برای عملکرد آینده نیروها ببینیم. کسانی که از این تحریم ها نهایت استفاده را می برند، نیرویی دارند که هیچکس جرات مخالفت با آن را ندارد. کسانی که حرفی برای گفتن دارند و قدرت آنطور که باید در دستشان است و شاید نمی دانند مردم با چه مشکلاتی روبرو هستند، عدم همدلی با مردم جامعه را به ناامیدی از بهبود وضعیت موجود کشانده است. مسائلی مانند وحدت دولت برای حل مشکلات جامعه چندان جدی به نظر نمی رسد. زمانی که اراده ای برای حل مشکلات مردم وجود نداشته باشد، دولت یک یا دو نفر باشد، مهم نیست، زیرا همه این مشکلات همچنان وجود دارد. امروز نمی توان مشکلات را تنها به گردن دولت قبل انداخت. به هر حال دست اندرکاران اعم از متولیان نهادهای اقتصادی، متولیان غرفه ها و دیگران، مسئول هستند. اگر به فکر کشور نباشند در آینده شرایط سخت تر می شود. اکنون باید این وضعیت به دقت رصد شود.

قبل از روی کار آمدن دولت و مجلس سیزدهم، بسیاری از اصولگرایان معتقد بودند که مهمترین مشکل کشور، دولت روحانی است و اگر دولت یا مجلس عوض شود، همه مشکلات حل می شود. اما اکنون راه درازی در پیش است. همه می دانند که کشور با چه مشکلاتی مواجه است و چه کسانی باید برای حل آن تلاش کنند. اینکه چرا عده ای در گذشته مشکلات را به گردن دولت گذشته می انداختند و اکنون عملکرد خود را به مشکلات دیگر مرتبط می کنند، روشن است. وقت آن است که سعی کنیم افکار مردم را به نفع یک جناح یا گروه خاص کنترل کنیم و با طرح موضوعات مختلف به آنها آدرس غلط بدهیم. آدم تا زمانی که وارد مردم نشود و با مردم صحبت کند نمی داند دقیقا در چه شرایطی زندگی می کنند. با کاهش قدرت خرید، بسیاری از مردم دیگر قادر به تامین نیازهای اولیه خود نیستند. این تا زمانی است که هر روز شاهد کشف سوء استفاده هستیم. وقتی مرجع تقلید نادرست رفتار می کند، نباید انتظار دیگری داشت. یک مرجع تقلید درباره شرایط جامعه اظهار نظر می کند. اگر مرجع تقلید نمی تواند صحبت کند، چگونه می توان مسائل مختلف جامعه را نقد کرد؟ باید دست منتقد را ببوسید نه اینکه باعث دردسر و توهین او شوید. من فکر می کنم امروز مسئولان باید منتقدان را به بیان مشکلات کشور و ارائه راه حل دعوت کنند و از آنها تشکر کنند و برای حل مشکلات کشور تلاش کنند. 43 سال بعد از پیروزی انقلاب باید بتوانیم بدون خشونت حرف بزنیم و نقد کنیم.

برخی معتقدند به دلیل عدم موفقیت مجلس، مطالبات مردم برآورده نشده است. اصلاح طلبان با گفتار و گفتمان صادقانه و آسیب شناسی کارکردی می توانند سرمایه اجتماعی را احیا کنند. تحلیل شما چگونه است؟

من معتقدم اگر اصلاح طلبان حامی دولت به سمت حسن روحانی و دولتش هجوم نیاوردند و منتظر این دوره نباشند، هم مردم و هم مسئولان از آنها می خواهند که کشور را از وضعیت فعلی نجات دهند. اما متأسفانه اصلاح طلبان تشنه قدرت برای حفظ توده های خود به مدت 4 روز به قدرت رسیدند و این همه آسیب و ضرر را به اصلاح طلبان وارد کردند. اگر نیروهای اصلاح طلب این نگرش را کنار بگذارند و به آرمان های اصلاح طلبانه خود پایبند بمانند، مجلس و دولت هم در دست اصلاح طلبان خواهد بود. البته اصلاح طلبان اگرچه به راحتی همه نهادها به ویژه اعتماد مردم و سرمایه اجتماعی را از دست داده اند، اما هنوز دیر نشده و می توانند به عرصه عمومی جامعه و قدرت بازگردند. اصلاح طلبان باید شرایط جامعه و زندگی مردم را درک کنند و نیازهای آنها را بشناسند، زبان مردم باشند و در نهایت صمیمانه و صمیمانه سعی در نقد سازنده شرایط موجود داشته باشند تا به وضعیت مطلوب برسند و همچنین از مطالبات مردم و دون دفاع کنند. اجازه ندهید مردم بیشتر دچار مشکل شوند.

دیدگاهتان را بنویسید