قرار نبود مهندسی اتفاق بیفتد، تهدید شدم

ساعت: 15:27
تاریخ انتشار: 1300/09/16
کد خبر: 1790362

برگزاری جلسه کمیته ورزشکاران معترض با 5 قهرمان

جلسه اعضای معترض هیات ورزشکاران با حضور 5 ورزشکار فدراسیون کشتی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ورزشی راه دانا ؛ در پی نشست اخیر کمیته ورزشکاران کمیته ملی المپیک و درخواست چند تن از اعضای این کمیته برای نشست خبری؛ این مراسم حوالی ساعت 14 امروز (سه شنبه 16 آذرماه) به همت فدراسیون کشتی در ساختمان فدراسیون برگزار شد.

قرار بود 9 نفر از اعضای کمیسیون ورزشکاران شامل حسن یزدانی، ذبیح اله پورشیب، احسان حدادی، امین بوداغی، شهربانو منصوریان، هادی ساعی، فرزانه فصیحی، محمدرضا گرایی و ندا شهسواری در اعتراض به این سیاستمدار در این جلسه شرکت کنند. کمیته المپیک اما فقط هادی ساعی، شهربانو منصوریان، حسن یزدانی، محمدرضا گرایی و احسان حدادی حضور داشتند.

* منصوریان: کارها را نباید برنامه ریزی و بسته کرد

شهربانو منصوریان قهرمان ووشو اولین ورزشکاری بود که صحبت کرد و گفت: در اولین جلسه کمیته یکی از افرادی بودم که به دلیل اینکه قهرمان المپیک نبودند اعتراض ملایمی داشتم. خیلی از بچه‌ها باید منتظر انتخابات ریاست‌جمهوری بودند، اما کسی گوش نکرد و گفت که رئیس جمهور باید در روز اول شناسایی شود. جلسه دومی را که من در مسابقه بودم ترتیب دادند، اما جلسه را یکشنبه برگزار کردند. اعتراض من این بود که در جلسه گفتم آنها قهرمان کشتی نیستند. فقط باید لوح می دادند و رئیس و نایب رئیس نباید نماینده می شدند. می خواستم به حسن یزدانی رای بدهم.

وی افزود: این اتفاقات نباید در کمیته رخ می داد و مردم در کنار دیگران قرار نمی گرفتند تا با تعطیلی کارها برنامه ریزی و ادامه پیدا کند. هیچکس به درد ما نگاه نکرد و به کسانی که دوستشان داشت رای نداد. ما این جلسه را برگزار کردیم تا با کمک افرادی که به ما اعتماد داشتند، اوضاع را بهتر کنیم.

منصوریان ادامه داد: اینها دغدغه ماست. دلیل حضورم عدم عضویت در هیات اجرایی بود و می خواستم مشکل استخدام ورزشکار را حل کنم. اولین دغدغه من بیمه فرش بود و چرا کارت تحویل ندارم؟ چرا برای یافتن شغل باید این همه مشکل داشته باشیم؟ او در کمیته با ما صحبت نکرده و از سیاست های پدر و مادرش اطلاعی ندارد. اگر روز اول اطاعت می کردند، هرگز به اینجا کشیده نمی شدند. ما به دیگران احترام نمی گذاریم و نباید انتظار داشته باشیم.

* سواری: به دستور منشی به جلسه آمدم و امیدوارم مشکلات حل شود

حسن یزدانی قهرمان کشتی جهان و المپیک در این نشست گفت: صحبت های لازم انجام شده اما من به نمایندگی از جامعه کشتی صحبت می کنم. امیدوارم یک نفر بزرگتر وارد این موضوع شود تا به حاشیه ها دامن نزند و به ورزشکاران کمک کند. این کشتی پر از قهرمانان دوران باستان است و می توان از آن در کمیسیون استفاده کرد. بیشتر مدال های المپیک از کشتی، دو و میدانی، تکواندو و وزنه برداری به دست می آید و این افراد باید به ورزشکاران کمک کنند. من به دستور آقای دبیر به جلسه آمدم و امیدوارم مشکلات حل شود.

* ساعی: در کمیسیون تخلفاتی شده آقایان می خواهند کمیسیون تعطیل شود

هادی ساعی قهرمان سابق تکواندو جهان و المپیک در این نشست گفت: برای هیچ سمتی کاندید نشدم. ما نماینده همه ورزشکارانی هستیم که به آنها رای دادم. من عضو هستم OCA من عضو کمیسیون بودم و شدم. من نامزد ریاست یا هیئت اجرایی نیستم، فقط بیش از هر کس دیگری می دانم و منشور المپیک و اساسنامه و مقررات را به خوبی می شناسم. یزدانی نماینده قهرمانان کشتی جهان و المپیک و حدادی و منصوریان است. اتفاقی که افتاد دور از قانون اساسی و اساسنامه بود. آیین نامه کمیته ورزشکاران تصویب شد IOC او می گوید چهار نفری که رئیس کمیته ملی منصوب می کند باید با رئیس کمیته توافق شود. من این جمله را در آیین نامه نوشتم و این 4 نفر نباید قبل از انتخاب رئیس معرفی می شدند.

وی افزود: رئیس و نایب رئیس باید با حضور منتخبین شرکت کننده و در صورت نیاز 4 نفر پس از مشورت با رئیس کمیسیون در هر زمان حضور داشته باشند. آقای صالح امیری تصمیم گرفت اعضای تعیین شده را اضافه کند، اما ابتدا باید رئیس کمیسیون انتخاب می شد. این خلاف قانون است و اشکال دارد. این چهار نفر در کمیته به عنوان رئیس کمیته ملی المپیک منصوب شده اند، اما چون ورزشکار انتخاب نشده اند، نباید جزو 6 عضو مجمع باشند. الان یکی از این دوستان یکی از منتخبان جماعت است که تخلف دارد. در آیین نامه نوشته است که جلسه اول باید به ریاست 15 نفر منتخب برگزار شود اما 4 نفر برای رای دادن تعیین شدند که به معنای تخلف است.

ساعی با اشاره به جلسات برگزار شده گفت: جلسه اول باید برای صدور حکم می بود نه برای رای گیری. انتخابات برگزار شد، اما من پیشنهاد دادم که این فقط یک جلسه صدور حکم باشد که پذیرفته نشد. یک چیز قوانین است و یکی آداب و رسوم و اخلاق. این حق را نباید از دوستان غایب گرفت که انگار عجله دارند.

قهرمان جهان و المپیک در تکواندو به مشکلات موجود نیز اشاره کرد و گفت: رئیس کمیته ملی المپیک می تواند با تایید کمیته ورزشکاران اعضای منصوب را تعیین کند. ابتدا باید ترکیب رئیس کمیسیون مشخص شود و سپس اعضای تعیین شده مشخص شوند. رئیس کمیسیون نیز حق رأی دارد و نباید به تنهایی کاری انجام دهد. این 6 نفر باید عضو قهرمانان المپیک و المپیکی باشند. این مشکل رعایت نشده و کشتی سهمی ندارد. راحت صحبت می کنم چون عضو کمیته هستم و علاقه ای ندارم. حداقل یکی از شش نفر در هواپیما بود و هیچ کار اخلاقی انجام نشد. اختلافات را می شد خیلی راحت حل کرد، اما نشد. در اساسنامه آمده است که هر سه ماه یک بار می توان جلسه ای تشکیل داد. اما 2 جلسه در یک هفته داشتند. این عجله برای چیست؟ آیا انتخابات و نامزدهای ریاست قانون جزا مشخص شده است؟ در این شرایط یکسری کاستی ها ایجاد می شود. ما در تمام این سال‌ها کمیسیون ورزشکاران را مقصر می‌دانیم، اما هیچ‌کس پیشنهاد مالی نداده است. اگر اختلافی وجود داشته باشد، برای عدم اعمال قانون است. انتظار من این است که قانون رعایت شود و جنگی با کسی نداشته باشیم.

وی افزود: دوستان چون قوانین را نمی دانند قول اشتباهی به حمید سوریان دادند. طبق قوانین سوریه، او نمی تواند عضو شش عضو شورای اجرایی مجمع عمومی باشد و این اطلاعات نادرست است. این قول محقق نمی شود و حرف من بر اساس اساسنامه است. جودو اکنون نماینده ای ندارد و حقش پایمال شده است. گفتند به دلیل تعلیق فدراسیون، قانون اساسی اجازه شرکت در انتخابات را نداده است که من چیزی برای آن ندیدم. تنها ورزشکار با سابقه دوپینگ از هیات ورزشکاران محروم است و این حق نباید توسط جودوی ایران سلب می شد.

رئیس کمیسیون اول ورزشکاران در توضیح بیشتر اتفاقات کمیسیون از دوره اول بیان کرد: به طور کلی IOC 18 کمیته دارد که ورزشکاران می توانند مستقیماً با رئیس کمیته بین المللی مکاتبه کنند. کمیسیون در چهار سال گذشته کار خوبی انجام داده است، اما این رفتار شوک هایی ایجاد کرده است. در کمیته قبلی با هم قرار گذاشتیم که حمید سوریان رئیس شود اما وعده ها و جلساتی بین دوستان صورت گرفت که محقق نشد و کدورت هایی به وجود آمد. بعد از او باز هم قبول نکردم و ریاست جمهوری به آرش میراسماعیلی رسید. اوضاع خوب پیش می رفت اما تعلیق فدراسیون جودو و ریاست آن باعث سردرگمی شد. من با اصرار دوستانم کاندیدای ریاست جمهوری شدم و اتفاقات دیگری در پشت صحنه می افتاد و محکم ایستادم. من نگرانم که دوباره این اتفاق بیفتد و از بیرون برای ما تصمیم نگیرند. من هادی ساعی به 6 رئیس کمیته ملی المپیک رای دادم و می مانیم، سیاستمداران می آیند و می روند.

وی افزود: چرا باید این کمیسیون منحل شود؟ این غیر ممکن است و IOC اجازه آن را نمی دهد. دوستان اطلاعاتی ندارند و ورزش هم نیستند که بدانند. آقایان می خواهند کمیسیون تعطیل شود چون در انتخابات کمیسیون ملی 3 رأی وجود دارد. هیچکس بعد از انتخابات به آنها سلام نمی کند. سعی کردم تعداد این دو عضو سابق را به 6 نفر برسانم تا سیاستمداران به دنبال ورزش باشند. بچه های کمیسیون مثل الماس هستند و سیاستمداران نباید روی آنها خط بکشند.

ساعی ادامه داد: اختلاف ما فقط در بحث قانون اساسی است و شخصی نیست. دوستانی که الان در کمیته هستند اساسنامه را نمی دانند و خلاف آن را می گویند. اکنون که یک رشته از این انتخابات حذف شده و بسیاری از جودوکاران محروم شده اند، نباید در داخل این رشته را متوقف کنیم. بودجه جودو باید پرداخت شود و نباید در فدراسیون بازی های رومیزی انجام دهیم. کاراته رای داده و 3 نفر منتخب دارد اما این بحث کمی اشتباه است. کاراته جزو بازی های المپیک نیست و رشته های المپیک می توانند 3 نفر باشند. قانون مشکلی ندارد چون قهرمان المپیک هم هست شاید در دوره بعد شرایط تغییر کند.

* حدادی: قرار نبود مهندسی شود، تهدید شدم

احسان حدادی قهرمان و رکورددار پرتاب دیسک آسیا در این نشست گفت: نباید مشکلات را در خانه بیرون کنیم. آنها نهادهای نظارتی هستند و باید به وزارت ورزش و جوانان کمک کنند. با دروغ نمیشه جایی رفت، ما یاد گرفتیم قهرمان باشیم. این موضوع باید از سوی نهادهای مربوطه پیگیری شود چرا که ما به نمایندگی از 500 ورزشکار اینجا هستیم. ورزش کشور ما در خطر است و نمی خواهیم آسیبی به آن وارد شود. از بهداد سلیمی هم دعوت کردم که بیاید. من نمی خواستم سوء تفاهم شود که ما آمده ایم کمیسیون را خراب کنیم.

وی افزود: نامه ای به دبیرکل کمیته ملی المپیک فرستادم که سالن استاد فارسی را در اختیار ما بگذارد اما آنها گفتند از طریق رئیس کمیسیون پیگیری کنید و دبیر ما را دعوت کردند. ما می خواهیم درد خود را بیان کنیم و مخالف کسی نیستیم. گفتند مشکلی برای برگزاری جلسه نیست. قرار نبود روز یکشنبه این جلسه برگزار شود که این کار را کردند. دیروز با آقای صالحی امیری صحبت کردیم اما ایشان معتقدند اتفاقی نیفتاده و این به ضرر جامعه ورزش ماست. کمیته ملی المپیک خانه ماست و باید به ما احترام بگذارند، مهندسی نباید باشد و ما این مشکلات را احساس کرده ایم. 4 سال پیش ایران نبودم و از شروط کمیسیون ورزشکاران ناراحت بودم، نمی دانستم در جامعه ورزش چنین اختلافی وجود دارد. یک سری رویدادها وجود دارد که در آن ورزشکاران عاشق یکدیگر می شوند و کار خودشان را انجام می دهند. انتظار داشتیم کمیته ملی المپیک به وعده های خود عمل کند.

حدادی ادامه داد: شاید ذکر این موضوع درست نباشد اما به آن اشاره می کنم; آنها می گویند هرگز یک ایرانی را تهدید نکن، اما من می گویم هرگز یک ورزشکار را تهدید نکن. قبل از جلسه چند نفر تماس گرفتند و من را تهدید کردند اما باید به آنها بگوییم که الان وقت تهدید نیست و باید صحبت کنیم. خیلی ها که الان به خاطر تهدید و فشار در جلسه حاضر نشدند. من 22 سال در ورزش احسان حدادی بودم و با افتخار پرچم ایران را به اهتزاز درآوردم. چرا باید احسان حدادی را جلوی ورزشکاران بگذارند؟

وی ادامه داد: اختلاف من با کمیته ملی المپیک چهار سال است و اختلاف ما از زمانی شروع شد که رئیس فدراسیون دوومیدانی به عضویت کمیته اجرایی کمیته ملی المپیک درآمد و به دلیل اختلاف شخصی که با من داشت این اتفاق افتاد. وی با اشاره به ریشه اختلاف خود گفت. آنها یک بار ورزشکار بزرگی مانند تهتی را تهدید کردند. من از او بلندتر نیستم و اگر این اتفاق بیفتد و به من بگویند ورزش نکن، اشکالی ندارد.

حدادی ادامه داد: وزارت ورزش، قوه قضائیه و نهادهای نظارتی باید وارد این موضوع شوند تا حق ما سلب شود. صحبت های ما با دوستان نازنینمان خوب پیش نرفت و در کمیته جنجال به پا کرد. سیاستمداران نیز در این ورزش شرکت داشتند.

* جهت گیری: تفاوت اصلی خیانت به حمید سوریان بود

محمدرضا گرایی در این نشست گفت: تفاوت اصلی کشتی با کمیته ملی المپیک، عمل نکردن به عهد حمید سوریان بود. او حتی در آنجا ثبت نام نکرده بود و اسطوره مبارزه جایی در این کمیسیون نداشت. اعتراضاتی شد اما رایزنی ها نتیجه نداد و امیدواریم اختلافات برطرف شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید