قربانیان این کلانشهر به 32 نفر رسید/ ادامه عملیات آواربرداری از 6 محور

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش رهیاب، هشتمین روز از تخریب ساختمان کلانشهر آبادان در حالی می گذرد که آتش نشانان، امدادگران هلال احمر و گروه های جهادی همچنان در حال جستجوی مدفونان زیر آوار هستند.

ظهر روز دوم خرداد ماه، برج کلان شهر در خیابان امیرکبیر (امیری) واقع در مرکز شهر آبادان به دلیل عدم استحکام لازم سازه های اصلی به دلیل حجم و وزن ساختمان فروریخت.

بر اساس آخرین آمار در این حادثه 32 نفر جان باختند و 37 نفر مجروح شدند که 35 نفر از آنها از بیمارستان ترخیص شدند.

دو نفر از مجروحان برای ادامه درمان به بیمارستان های اهواز منتقل شدند و حالشان مساعد است.

به گفته خانواده های قربانیان در این حادثه 38 نفر ناپدید شده اند که تاکنون جسد 32 نفر پیدا شده است و احتمالا 6 نفر دیگر همچنان در زیر آوار مدفون هستند.


روند تخریب کند نیست

پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر گفت: مردم از کندی آواربرداری و عملیات امداد و نجات ناراضی هستند. اینطور نیست، برعکس سرعت بالاتری دارد، زیرا تعداد قربانیان و کشته هایی که از زیر آوار بیرون آوردیم نشان می دهد که این مهم است و اگر در این عملیات موانع و محدودیتی نداشتیم می توانستیم حرکت کنیم. سریعتر. .

وی افزود: اولین تهدید این ساختمان است که هر لحظه امکان ریزش مجدد آن وجود دارد که منجر به فاجعه می شود زیرا همه گروه های امدادی زیر آوار می روند. از طرفی گاهی ازدحام جمعیت مانع استفاده از وسایل و ابزار می شد، تلاش برای تخلیه این منطقه اتلاف وقت است.

وی گفت: در حال حاضر این عملیات به صورت دستی انجام نمی شود و بیشتر با تجهیزات انجام می شود و کمبودی در آن وجود ندارد.


عملیات آوار برداری 6 محوره

محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: عملیات شش محوره آواربرداری از ساختمان کلانشهر آبادان در حال انجام است. هنوز پیشرفت وجود دارد.

وی افزود: تلاش می کنیم به طبقات زیرین برج وسط کلانشهر که گفته می شود قهوه خانه است دسترسی بهتری داشته باشیم، البته بیشترین آواربرداری در این منطقه صورت می گیرد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: اگر از وجود اجساد در زیر پل روگذر با تجهیزاتی بسیار بیشتر از تجهیزات مورد استفاده در حادثه پلاسکو مطمئن شویم، کلانشهر ظرف 24 ساعت تخلیه می شود.

وی به ایجاد امکانات و تجهیزات لازم و مدرن برای برداشتن اجساد باقیمانده از زیر ساختمان کلانشهر آبادان اشاره کرد و ادامه داد: در محوطه سه دستگاه «برش پلاسما» وجود دارد که تعداد محدودی از آنها در کشور و مجهزترین تجهیزات آواربرداری در حال انجام است.


تخریب کامل کلانشهر با تصمیم دادستان است

رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: ساختمان کلانشهر از استحکام فنی لازم برخوردار نیست اما تاکنون تصمیمی برای تخریب کامل این سازه پس از اتمام عملیات آواربرداری گرفته نشده است.

نامی افزود: این ساختمان و واحدهای آن متعلق به افراد است و آنها این واحدها را خریداری کرده اند و لذا دادستانی باید در این زمینه تصمیم گیری کند. دادستانی نیز برای تصمیم گیری در این راستا از چندین سازمان مختلف درخواست کارشناسی کرد. راه و شهرسازی، شهرداری ها و سایر ادارات در این خصوص اظهار نظر می کنند و آنچه تصمیم می گیرند اجرا می شود.

وی گفت: همچنین اکنون در حال ورود به برخی از قسمت های پایین ساختمان هستیم و اگر در آن قسمت ها فردی دیده نشد، می توانیم ظرف یکی دو روز آوارها را جمع آوری کنیم.


امکان استفاده از سگ های خانگی وجود ندارد

رئیس جمعیت هلال احمر همچنین در خصوص پیشنهاد برخی برای استفاده از سگ های خانگی در عملیات جست و جو و نجات ضمن ارزیابی کمک های بی سابقه مردم آبادان اظهار داشت: در استان خوزستان بازآموزی شدند و تیمی قوی تر از آنها وجود ندارد که بتوانیم از آنها استفاده کنیم. از تیم های دیگر در این زمینه استفاده کنید.


متروپل با پلاسکو قابل مقایسه نیست

احمد واحدی وزیر کشور شب گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت گزارشی از حضور 6 روزه خود در کلانشهر آبادان و روند امدادرسانی به آسیب دیدگان و برنامه های آتی برای احیای ساختار و جبران خسارت آسیب دیدگان ارائه کرد. دارای زیرساخت هایی است که با تخلف ساخته شده است.

وی ادامه داد: این ساختمان قرار بود در 6 طبقه ساخته شود که در دو مرحله تعداد اتاق های این ساختمان به 10 طبقه افزایش یافت.

وزیر کشور با بیان اینکه در دوره های گذشته مشکلاتی در ارتباط با این ساختمان گزارش شده است، گفت: ساخت کلانشهر از سال 96 آغاز شد و چندین سال به طول انجامید؛ در حالی که این کلانشهر در سال 1395 به بهره برداری رسید. در حال حاضر گزارش هایی مبنی بر تخلف وجود دارد، اما به این سیگنال ها توجهی نشده است.

واحدی با بیان اینکه واقعاً تخلف بزرگی در ساخت و ساز این کلانشهر صورت گرفته است، تاکید کرد: حتی آتش نشان ها هم معتقد بودند که شرایط کلانشهر پیچیده تر از پلاسکو است. چرا که در پلاسکو پس از تخریب و ریزش کامل ساختمان با اینکه عزیزان جان باختند و گرما را دیدیم اما مشکل تمام شده است اما ساختمان کلان شهر به دلیل نوع سازه ها و محدود بودن پیچیدگی های زیادی دارد. محیط.

وی افزود: به همین دلیل مجبور شدیم خانه های برخی افراد را تصرف و تخریب کنیم تا محور جدید و راهی برای دسترسی بهتر پیدا کنیم. از آنجایی که فضای اطراف بسیار محدود بود، مردم حدود 150 متر از محل زندگی و امکاناتشان تخلیه شدند که به نظر من روند خوبی است و کار به خوبی نظارت می شود.


تقویت سازه های خطرناک باید بدون سطح انجام شود

رئیس جمهور پس از ارائه گزارش به وزیر کشور نیز تاکید کرد: باید برای تقویت سازه های خطرناک بدون تقابل اقدام شود.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه هر وسیله ای می تواند مانع شود، خاطرنشان کرد: ممکن است درمانگاه یا مدرسه ای وجود داشته باشد که اصول در آن برقرار نباشد، همه را بررسی کنید تا ببینید آیا ساختمان ها قابل تعمیر هستند یا خیر. ما نمی توانیم جان مردم را در خطر ببینیم.

رئیس جمهور از مسئولان به ویژه وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری ها و سازمان نظام مهندسی خواست این موضوع را با اولویت و جدیت رصد کنند تا شاهد چنین مواردی نباشیم. حوادث

آیت الله رئیسی یادآور شد: از همان ابتدای دولت اعلام کرده ایم که حل مشکلات استان خوزستان برای ما در اولویت است و بر این اساس استاندار ویژه خوزستان انتخاب شده است.


استفاده از تجهیزات سنگین

تیم های فنی و مهندسی در محل به طور مداوم وضعیت ساختمان و ساخت آن را زیر نظر دارند تا در بحث ریزش آن اتفاقی نیفتد.

امدادگران با تمام توان و برنامه در حال آواربرداری از وسایل مختلف هستند.

همچنین برخی تصاویر منتشر شده در فضای مجازی که از تجهیزات سنگین برای آواربرداری استفاده نمی شود صحت ندارد.

با توجه به ناپایداری سازه و احتمال بالای ریزش مجدد برج متروپلیس، استفاده از تجهیزات سنگین با حساسیت بسیار خاصی انجام می شود و به همین دلیل گاهی اوقات تعداد زیادی از تجهیزات در عکس های این مجموعه قابل مشاهده نیست. ساختمان.

با توجه به ضعف و نامشخص بودن سازه کلان شهر، هر لحظه احتمال ریزش آن وجود دارد و در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی، حوادث جدی تری رخ خواهد داد.

از مردم تقاضا داریم از حضور در محل خودداری کنند تا امدادگران سریعتر عملیات تخلیه آوار را انجام دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید