قرعه کشی اولین فروش یکپارچه خودرو خواهد بود


ساعت: 11:10
تاریخ انتشار: 1401/03/09
کد خبر: 1842519

پس از پایان مهلت ثبت نام و شرکت در اولین طرح یکپارچه فروش خودرو در قالب سامانه فروش (یک هفته پیش / ساعت 9 صبح روز سه شنبه 3 خردادماه)، امروز (دوشنبه) اولین قرعه کشی این مرحله از سال 96 برگزار می شود. فروش خودرو 9 ژوئن).

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اولین فروش خودرو در قالب سامانه یکپارچه توزیع خودرو از روز سه شنبه دو هفته پیش (۲۷ اردیبهشت) به طور رسمی کار خود را آغاز کرد و اولین طرح فروش با تحویل محصولات به شش خودروساز دولتی و خصوصی در یک هفته (تا ساعت ۹ صبح) آغاز شد. ) در روز سه شنبه 3 خرداد) تکمیل شد.

علیرغم تمامی توضیحاتی که در خصوص سازوکار و اهداف اعلام شده برای ایجاد چنین سامانه ای ارائه شده که مهمترین آن ایجاد شفافیت و هدفمندی توزیع خودرو و جلب رضایت مشتریان است، ابهاماتی در این زمینه وجود دارد. اگرچه برخی رسانه ها به ابهامات مطرح شده واکنش نشان داده اند، اما پاسخ ها همچنان مبهم است و نقطه تاریکی را روشن نمی کند.

چند روز پیش عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل خودروسازی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت وگویی تلفنی از ثبت نام چهار میلیون نفر برای خرید خودرو ظرف یک هفته پس از ثبت نام خبر داد. دو روز (چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته) روند نظارت بر اطلاعات داوطلبان در سامانه توزیع خودرو از شنبه هفته جاری آغاز می شود و قرعه کشی بین واجدین شرایط روز دوشنبه 9 خرداد (امروز) برگزار می شود.

وی با اشاره به اختلالات در روزهای ابتدایی راه اندازی سامانه، گفت: برای ثبت نام داوطلبان در سامانه یکپارچه توزیع خودرو، زمان یک هفته ای در نظر گرفته شد که روزهای اول به دلیل تعداد زیاد متقاضیان در سایت بسیار زیاد بود. سایت مختل شد اما مشکلات به زودی حذف شدند. بنابراین در روزهای اخیر نرخ ثبت نام به شدت کاهش یافته است. بر این اساس هیچ ترسی از عدم ثبت نام نامزدها وجود نداشت.


فرآیند فروش از زمان قرعه کشی تا دریافت وجه و تحویل خودرو توسط خودروسازان انجام می شود.

لازم به ذکر است که به گفته معاون حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، با توجه به اینکه وزارت صمت به هیچ عنوان دخالتی نخواهد داشت و تنها نقش نظارتی را بر عهده دارد، هر خودروساز ارائه کننده محصولات در سامانه جمع آوری می کند. اطلاعات از نامزدها ، چک انجام می شود و در نهایت قرعه کشی توسط خود خودروساز انجام می شود. در واقع خودروسازان کل فرآیند فروش، حمل، دریافت و عرضه را طی خواهند کرد. دستگاه نظارت کاملاً جدا از قوه مجریه است و در نهایت دولت تنها ناظر انجام کارها خواهد بود.

لازم به ذکر است به گفته مسئولان وزارت نفت در طرح های قبلی فروش خودروسازان بزرگ که پیش از این هر 15 روز یک بار محصولات خود را مازاد بر فروش می فروختند، ظرفیت مشخصی اعلام و سپس قرعه کشی انجام شد. ; التهاب و استرس برای مشتریان؛ بنابراین برای رفع این التهاب، در سیستم فروش یکپارچه این زمان 15 روزه به (هر سه ماه یا چهار ماه یکبار) با ظرفیت بیشتر تبدیل می شود.

بر این اساس خودروسازان به جای تعداد محدود خودرو در هر مرحله، بین 200 تا 300 هزار خودرو عرضه می کنند. از سوی دیگر در بخش خودروسازی خصوصی که به عنوان مثال قطعات سه خودرو عرضه می شد، اما چهار خودرو برای فروش عرضه می شد. بنابراین اغلب برای تحویل مابه التفاوت تعهدی صورت می گرفت که بخشی نبود، مشکل ایجاد می شد و مشتریان حل نشده بودند. در سیستم یکپارچه این مشکل به نوعی حل می شود. برخی از خودروسازان نیز به تولید انبوه (مثلاً 2000 دستگاه خودرو) می‌پرداختند، اما برای دریافت حداکثر، عرضه به طور مثال 50 دستگاه کاهش یافت. این مشکل در سیستم حل شده و تمامی محصولات آنها باید عرضه شود.

با توجه به موارد فوق، با توجه به اینکه خودروها در سامانه یکپارچه هر سه یا چهار ماه یکبار برای فروش عرضه می شوند، دوره بعدی فروش در سامانه یکپارچه توزیع خودرو به احتمال زیاد شهریور یا شهریور ماه سال جاری خواهد بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید