قطعی جدید سرعت اینترنت!

قطعی جدید سرعت اینترنت!

گروه فناوری: کاهش شدید سرعت آپلود جدیدترین مشکلی است که در روزهای اخیر کاربران اینترنت در ایران با آن مواجه شده اند. مشکلی که از یک سو مورد تایید کارشناسان و از سوی دیگر ابزار سنجش سرعت اینترنت است. اگرچه در 50 روز گذشته قطعی گسترده اینترنت، از قطعی چند ساعته در سراسر کشور گرفته تا VPN های غیرقابل دسترس، فیلترینگ و غیره رخ داده است، اما سرعت اینترنت هنگام آپلود فایل در پلتفرم ها به خصوص در اینترنت کاهش می یابد. اتفاقی که در دو سه روز گذشته مشاهده شده است.

آماری که Speedtest به عنوان برنامه ای برای اندازه گیری سرعت اینترنت به دست آورده است نیز مؤید این پایان نامه است. تصویر زیر سرعت آپلود از سرور ایرانی با VPN غیر فعال 24.2 مگابیت بر ثانیه را نشان می دهد.

سرعت آپلود از سرور ایرانی در هنگام روشن و فعال بودن VPN به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و سرعت 0.21 مگابیت بر ثانیه را نشان می دهد.

این در حالی است که سرعت آپلود با یک سرور در آلمان افزایش یافته است و هنگامی که VPN خاموش است به سرعت نزدیک به سه مگابیت در ثانیه می رسد.

مقایسه این آمار و ارقام، علاوه بر نشان دادن افت شدید سرعت آپلود در هنگام روشن بودن VPN، نشان می دهد که سرعت آپلود از سرورهای ایرانی، حتی در زمانی که VPN روشن نیست، تنها کمی بیشتر از دو مگابایت در ثانیه است. استفاده می کند.

سرعت آپلود به طور ناگهانی کاهش می یابد

موضوعی که یک کارشناس فناوری اطلاعات نیز به آن اشاره کرده و در گفت و گو با زومیت اعلام کرده است که هنگام آپلود فایل های حجیم با کاهش شدید سرعت مواجه شده است. حسین گلشن، کارشناس فناوری اطلاعات درباره این مشکل توضیح می دهد: تجربه شخصی من از چندین اینترنت مختلف، از همراه اول و ایرانسل گرفته تا مخابرات و زتل و شاتل، این است که به محض شروع آپلود یک فایل بزرگ، مثلاً زمانی که می خواهید با ارسال ویدیو در اینستاگرام، سرعت آپلود بلافاصله کاهش می یابد.

اشاره این کارشناس به یک فایل حجیم است، فایلی که آپلود آن بیش از چند ثانیه طول می کشد و به گفته وی، در این شرایط در ابتدا سرعت آپلود بسیار خوب است اما یک بار کاهش می یابد. وی با بیان این مطلب ادامه داد: در این شرایط کاربر عملا دیگر نمی تواند چیزی آپلود کند، خیلی وقت ها نمی توان در اینستاگرام پست گذاشت و یا نمی توان یک ویدیوی دو یا سه مگابایتی را در واتس اپ آپلود کرد.در واقع سرعت تبدیل می شود. آنقدر پایین که امکان آپلود و ارسال چیزی وجود ندارد.» این کارشناس همچنین به آمار تست سرعت در خصوص سرعت اینترنت در زمان آپلود فایل اشاره کرد و گفت: قبل از آپلود وقتی تست سرعت انجام می دهید، سرعتش خیلی خوبه ولی وقتی بالا رفت سرعت خیلی خوبه. سرعتش کم میشه.”

علاوه بر آمار تست سرعت و نظر کارشناسان، گزارش های عمومی مردم نیز وجود این اختلال را تایید می کند. اکثر گزارش های کاربران نشان می دهد که اگرچه سرعت آپلود مطلوب است و سرعت کلی اینترنت در روزهای اخیر تفاوت چندانی با گذشته ندارد، اما سرعت آپلود تفاوت محسوسی با روزهای قبل دارد. کاربری در مورد تلاش خود برای آپلود و ارسال یک فایل 60 مگابایتی نوشت و توضیح داد که بعد از اینکه نتوانسته این فایل را آپلود کند، در نهایت آن را با یک DVD انتقال داده است.

کاربر دیگری در صفحه توییتر خود درباره سرعت پایین آپلود محتوا در اینستاگرام نوشت: سرعت آپلود و آپلود در ایران به شدت پایین است و عملاً نمی توان چیزی با این سرعت آپلود کرد. اگر می‌خواهید داستانی را پست کنید، باید یک ربع صبر کنید تا داستان آپلود شود.» آن را آپلود کنید…» تعدادی از کاربران گزارش دادند که در ارسال ویدیو با مشکل مواجه شده‌اند، یکی از کاربران در توییتی اعلام کرد که با این مشکل مواجه است. آپلود کند چند پلتفرمی: «اصلاً نمی‌توانم با تلفنم آپلود کنم. نه، من نمی‌توانم فایلی بزرگتر از متن توییت، نه اینجا، ارسال کنم. اما برعکس، سرعت دانلود خوب است.”

گلشن، کارشناس فناوری اطلاعات نیز به همین مشکل اشاره می کند که کاهش سرعت اینترنت هنگام آپلود فایل اتفاق می افتد و در زمان های دیگر سرعت نسبتاً ثابت است. و گفت: نکته دیگری که در آپلود و ارسال فایل وجود دارد این است که اگر VPN داشته باشید و شروع به ارسال فایل روی آن کنید، سرعت پایین می آید، VPN پایین می آید و اتصال قطع می شود.

علیرغم نظرات کارشناسان، گزارش های کاربران و سنجش سرعت توسط ابزار، ردیابی دو اپراتور تلفن همراه ایرانسل و همراه اول توسط زومیت هیچ تغییری در سرعت آپلود نشان نمی دهد. روابط عمومی این اپراتورها در پاسخ به زومیت گفته است که چنین مشکلی وجود ندارد و «هیچ محدودیتی از سوی اپراتور» در این زمینه وجود ندارد.

با توجه به اینکه اخیراً هر روز اتفاق جدیدی در اینترنت رخ می دهد و محدودیت های مختلفی برای دسترسی به اینترنت، ارسال و دریافت اطلاعات و غیره وجود دارد، شاید تاخیر در آپلود فایل ها در پلتفرم های مختلف تغییر جدیدی باشد که اخیرا ایجاد شده است. وضعیت ناپایدار اینترنت این روزها به شکل های مختلف خود را نشان می دهد و این بار ارسال فایل ها به خصوص فایل هایی با حجم زیاد و یا زمان آپلود طولانی مانند فیلم سخت شده است. فردی که می تواند مثل فیلتر شدن اینستاگرام و واتس اپ ادامه دهد یا شاید هم مثل قطعی های چند ساعته سراسری اینترنت که چند روز متوالی به طول انجامید، مدتی است و تا چند روز دیگر برطرف می شود.
مرجع: زومیت

دیدگاهتان را بنویسید