قلیان خطرناکتر از سیگار/ تاثیر دخانیات بر ناباروری و زایمان زودرس


ساعت: 16:12
تاریخ انتشار: 1401/03/08
کد خبر: 1842337

زهرا توزنده جیانی گفت: بسیاری از مردم معتقدند مصرف قلیان خطر کمتری نسبت به سیگار دارد، در حالی که قلیان نه تنها به اندازه سیگار اعتیادآور است، بلکه به دلیل شیوع آن بسیار مضرتر از سیگار است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ زهرا توزنده جیانی مشاور خانواده در حاشیه سمینار سلف سرویس در حاشیه رزمایش بانوان امید آفرید جهاد برای بانوان در نظرآباد در گفت و گو با خبرنگار تیتریک گفت: محیط خانه مهمترین مکان برای مصون ماندن از دود سیگار است. ، به خصوص هنگامی که یک کودک شما جوان هستید.

وی گفت: دور نگه داشتن کودکان و بزرگسالان از دود سیگار می تواند به کاهش عفونت های تنفسی، آسم، سرطان و بسیاری از بیماری های دیگر کمک کند.

وی گفت: قرار گرفتن در معرض دود سیگار عامل خطر سکته قلبی است. وی افزود: متأسفانه به دلیل بی توجهی والدین، سن ابتلا به بیماری های قلبی در کشور کاهش یافته است، زیرا سن مصرف دخانیات به شدت پایین آمده و قبح مصرف آن برطرف شده است.

وی گفت: قلیان خطرناکتر از سیگار است. بسیاری از مردم بر این باورند که مصرف قلیان نسبت به سیگار خطرات کمتری دارد، در حالی که قلیان نه تنها به اندازه سیگار اعتیادآور است، بلکه به دلیل شیوع آن نیز اعتیادآور است. بسیار مضرتر از سیگار است.

وی ادامه داد: دختران نوجوان به هیچ عنوان نباید از قلیان استفاده کنند زیرا در آینده بر باروری آنها تأثیر می گذارد.

توزنده جیانی افزود: سیگار ناشی از استعمال دخانیات نیز برای زنان باردار اثرات نامطلوبی دارد که زایمان زودرس و سقط جنین را در پی خواهد داشت.

وی گفت: یکی از نیازهای ارتقای سلامت جامعه، توانمندسازی و خودمراقبتی است.

وی گفت: باید به اولویت پیشگیری بر درمان توجه کنیم و زیرساخت های لازم را متناسب با پایه مادی ورزش همگانی ایجاد و تقویت کنیم تا بیمه پایه سلامت در کشور ایجاد شود.

توزنده جیانی در خاتمه گفت: سلامت روان و جسم بر اساس توسعه پایدار در انسان سالم هدف کلیدی تلقی می شود و کاربردهای سلامت در تمامی برنامه های کلان کشور مورد توجه قرار گرفته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید