قوانین جدید وزارت خزانه داری آمریکا در عراق برای جلوگیری از انتقال دلار به ایران

قوانین جدید وزارت خزانه داری آمریکا در عراق برای جلوگیری از انتقال دلار به ایران

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» نوشت: عراقی ها عامل غیرمنتظره ای را برای تضعیف پول ملی خود معرفی کردند که باعث افزایش قیمت مواد غذایی و کالاهای وارداتی شد: تغییر سیاست ارائه شده توسط وزارت خزانه داری آمریکا و فدرال رزرو نیویورک. .

مقامات گفتند که در نوامبر، فدرال رزرو نیویورک اعمال کنترل های شدیدتر بر معاملات بین المللی دلار توسط بانک های تجاری عراق را در تلاش برای کاهش پولشویی و انتقال غیرقانونی دلار به ایران و سایر کشورهای خاورمیانه که به شدت تحریم شده اند، آغاز کرد.

بانک های عراقی از سال 2003 تحت قوانین کمتر سخت گیرانه عمل کرده اند. با این حال، مقامات می گویند که سال ها دولت های ضعیف و بحران های متعدد، مدیران عراقی را از انطباق سیستم بانکی با روش های انتقال پول جهانی باز داشته است.

به گفته مقامات آمریکایی و عراقی، از زمان اجرایی شدن رویه‌های جدید، 80 درصد یا بیشتر از حواله‌های روزانه دلاری عراق که قبلاً در برخی روزها بیش از 250 میلیون دلار بود، به دلیل اطلاعات ناکافی در مورد مقصد وجوه یا اشتباهات دیگر مسدود شده است. .

به دلیل کمبود دلار، واحد پول عراق 10 درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است که منجر به افزایش شدید قیمت کالاهای وارداتی از جمله تخم مرغ، آرد و روغن شده است.

قطر نمونه ای از روابط محتاطانه اما درهم تنیده واشنگتن و بغداد است. از زمانی که ایالات متحده به تأسیس بانک مرکزی عراق در سال 2004 کمک کرد، دلار آمریکا تا حد زیادی به ارز اصلی این کشور تبدیل شده است، زیرا بیشتر اقتصاد با پول نقد کار می کند. برای جلوگیری از ورود دلار به عراق، هواپیماها هر چند ماه یک بار پالت های ارز آمریکایی را به بغداد تحویل می دهند. اما دلارهای بسیار بیشتری به صورت الکترونیکی از بانک های خصوصی عراق منتقل می شود که از حساب های رسمی عراق در فدرال رزرو نیویورک پردازش می شود، جایی که درآمد حاصل از فروش نفت نگهداری می شود.

مقامات آمریکایی می گویند قوانین سختگیرانه تر در مورد انتقال الکترونیکی دلار از بانک های خصوصی عراق برای مقامات بغداد تعجب آور نبود. این قوانین به طور مشترک در ماه نوامبر پس از دو سال بررسی و برنامه ریزی توسط بانک مرکزی عراق، خزانه داری ایالات متحده و فدرال رزرو اجرا شد. مقامات آمریکایی افزودند که افزایش قیمت دلار به دلیل اقدامات جدید نیست.

اما راستی‌آزمایی تراکنش‌های دلار باعث هجوم خرید دلار در عراق و رگبار انتقاد مقامات، بانکداران و واردکنندگان عراقی شده است که سیستم جدید را به دلیل یک محرک مالی غیرضروری مقصر می‌دانند که مشکلات اقتصادی وخیم آنها را بدتر کرده است. بر اساس رویه‌های جدید، بانک‌های عراقی باید حواله‌های دلاری را در یک پلتفرم آنلاین جدید متعلق به بانک مرکزی ثبت کنند که سپس توسط فدرال رزرو بررسی می‌شود.
مقامات آمریکایی گفتند که این سیستم به منظور محدود کردن استفاده از سیستم بانکی عراق برای قاچاق دلار به تهران، دمشق و بهشت ​​های پولشویی در خاورمیانه است. داغ، یکی از مقامات سابق بانک مرکزی عراق، گفت که بر اساس قوانین قدیمی، دارندگان حساب های عراقی مجبور نبودند تا زمانی که دلارها به چه کسی پول ارسال می کنند، فاش کنند. یک مقام آمریکایی گفت که این اقدامات “توانایی بازیگران جنایتکار برای بهره برداری از سیستم بانکی عراق” را محدود می کند.

به گفته مقامات عراقی و اسناد دادگاه، بانک مرکزی عراق چهار بانک «بانک آسیای اسلامی، بانک خاورمیانه عراق، بانک اسلامی انصاری و بانک اسلامی القبده» را از انجام هرگونه معامله به دلار منع کرده است.

برای سال ها، مقامات آمریکایی عراق را تحت فشار قرار داده اند تا کنترل خود را بر بانک ها تشدید کند. در سال 2015، مقامات گفتند که فدرال رزرو و وزارت خزانه داری به طور موقت انتقال میلیاردها دلار به بانک مرکزی عراق را به دلیل نگرانی از انتقال ارز به بانک های ایرانی مسدود کردند. تأثیر اقدامات کنترلی شدیدتر اتخاذ شده در ماه نوامبر را می توان در کاهش شدید مبادلات دلاری بانک های عراقی که بانک مرکزی در وب سایت خود ثبت می کند، مشاهده کرد. طبق داده‌های 17 اکتبر سال گذشته، قبل از اجرایی شدن قوانین جدید، انتقال روزانه از حساب‌های رسمی عراق به فدرال رزرو نیویورک و سایر موسسات خارج از کشور 224.4 میلیون دلار بود. اما در 17 ژانویه 22.9 میلیون دلار بود که نزدیک به 90 درصد کاهش داشته است.

مقامات ایالات متحده می گویند که با پیروی از دارندگان حساب در عراق، اختلالات اقتصادی به حداقل می رسد. حتی بانکداران و تاجران ارز عراقی می گویند که هدف از قوانین سختگیرانه تر، متوقف کردن طرح هایی است که برای انتقال غیرقانونی دلار استفاده می شود. به عنوان مثال، آنها می گویند، واردکنندگان فاکتورهای کالاهایی را جعل می کنند که هرگز به عراق تحویل داده نمی شوند، اما به دلار پرداخت می شوند که به مردم خارج از کشور می رسد.

حمزه الصراف که پشت پیشخوان صرافی خود در منطقه شلوغ قراده بغداد نشسته است، گفت: دلارهای عراقی قطعا و 100 درصد به ایران، ترکیه، سوریه، یمن، لبنان و گاهی دبی می رود.
صراف گفت که محدودیت ها در انتقال الکترونیکی دلار باعث شده است که مردم برای خرید دلار کاغذی به صرافی ها هجوم آورند.

واردکنندگان عراقی که نمی توانند از بانک ها استفاده کنند، مجبور می شوند در حالی که از قوانین جدید پیروی می کنند یا راه های دیگری را برای پرداخت به تامین کنندگان، مانند استفاده از شبکه های غیررسمی انتقال پول معروف به حواله، سفارش ها را به تاخیر می اندازند. آقای صراف گفت که برخی از بازرگانان دلارها را بارگیری کرده و با وسایل نقلیه از عراق می فرستند.

دیدگاهتان را بنویسید