قوه قضائیه: شرط ادای محارب قتل یا جراحت نیست

قوه قضائیه: شرط ادای محارب قتل یا جراحت نیست

روابط عمومی قوه قضائیه با صدور بیانیه ای حقوقی در خصوص شرایط جرم محاربه در قانون تاکید کرد: شرط اجرای محاربه قتل یا جراحت نیست و مجازات محارب یکی از چهار مورد ماده ۲۸۲ ق. قانون مجازات اسلامی و انتخاب آن با صلاحدید قاضی تحقیق است.

مركز رسانه هاي قضايي در پي اجراي احكام برخي از محكومان به اتهام محاربه و اظهارنظر برخي افراد و رسانه ها به اطلاع ملت شريف ايران مي رساند:

1- طبق اصل سی و ششم قانون اساسی مجازات و اجرای آن فقط باید از طریق دادگاه صالح و به موجب قانون باشد. در ماده 2 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 آمده است: «هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعلی که در قانون برای آن مجازات تعیین شده باشد جرم محسوب می شود».

بنابراین قانون اسلامی و قانون مجازات اسلامی اصل قانونی بودن جرم و مجازات را به رسمیت می شناسد و طبق اصل 167 قانون اساسی: «قضات مکلفند تصمیم هر مورد را در قوانین مدون قرار دهند و در صورت عدم احراز آن، با رجوع به منابع معتبر اسلامی با فتوا، به طور صحیح قضاوت را صادر می کند و نمی تواند به بهانه سکوت یا نقص، تلخیص یا تعارض قوانین مکتوب، از رسیدگی و صدور حکم خودداری کند. به نظر ما قانون مجازات اسلامی صراحتاً حکم محرم و مجازات آن را بیان کرده است، لذا قضات تحقیق ملزم به رعایت قانون هستند.

2- شرایط، ارکان، مجازاتها و بخشهای مختلف جنایت جنگی در ماده 279 به بعد قانون مجازات اسلامی مشخص شده است. در این ماده آمده است: «جنگ به معنای برداشتن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها به نحوی است که باعث ایجاد ناامنی در محیط شود. اگر کسي با انگيزه شخصي بر عليه يک يا چند شخص خاص سلاح بياورد و عمل او جنبه عمومي نداشته باشد و همچنين کسي که بر عليه مردم سلاح بياورد ولي به علت ناتواني امنيت را سلب نکند، نمي‌تواند. رزمنده محسوب می شود.

3- رکن مادی جنایت جنگی، کشیدن اسلحه است که به معنای آشکار ساختن سلاح است. مشروط بر اینکه اولاً اسلحه کشیدن به قصد کشتن جان یا مال یا ناموس مردم یا ترساندن و ترساندن مردم باشد. دوم اینکه باعث عدم اطمینان در محیط می شود و طبق هنر. 279 ارتکاب مجروح یا کشتن شرط جنگ نیست.

بنابراین، طبق ماده مذکور، اگر کسی بدون کشتن مردم، مال یا ناموس یا بدون قصد ترساندن، اسلحه را شلیک کند، مشمول محرم نمی‌شود و همچنین اگر سلاحی را به قصد مزبور شلیک کند، ولی شلیک نکند. موجب عدم اطمینان محیطی می شود، محاربه جاری نمی شود، قسمت دوم ماده 279 این معنا را به صراحت بیان می کند.

4- از نظر عنصر روانی جرم، تحقق جنگ مستلزم سوء نیت عمومی یعنی همان قصد در بیرون آوردن اسلحه و قصد او به ارتکاب رفتار مجرمانه است. همچنین باید قصد خاصی وجود داشته باشد، یعنی. کشیدن سلاح به قصد کشتن یا ترساندن جان یا مال افراد. علاوه بر این، عمل مرتکب باید باعث ایجاد عدم اطمینان در محیط شود. در ماده 144 قانون مجازات اسلامی آمده است: «در ارتکاب جرایم عمدی، علاوه بر آگاهی مرتکب از جرم، باید قصد او به ارتکاب رفتار مجرمانه نیز احراز شود. در جرائمی که وقوع آنها به موجب قانون منوط به تحقق نتیجه است، باید قصد نتیجه یا علم به وقوع آن نیز احراز شود.

5- احراز علم، قصد یا قصد خاص از نتیجه یا علم مرتکب به نتیجه، یک سؤال قضایی است و قاضی می تواند این سؤالات را از مجموعه اعمال و رفتار مرتکب و شرایط حاکم بر پرونده بررسی کند. .

6- کلمه «سلاح» در ماده 279 قانون مجازات اسلامی شامل سلاح سرد و گرم است. ماده 617 کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (مجازات و بازدارنده‌ها) می‌گوید: «کسی که با چاقو یا هر نوع سلاح دیگر تظاهر به اقتدار کند یا آن را وسیله آزار و اذیت یا زورگیری یا تهدید قرار دهد یا با آن درگیری کند. کسي اگر جزء موارد محاربه نباشد به حبس از شش ماه تا دو سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم مي شود. در تبصره الحاقی ماده ۶۵۱ قانون مجازات اسلامی (مصوب ۱۳۹۶/۸/۲۲) سلاح سرد از قبیل قمه، شمشیر، چاقو، چاقو، چنگال بوکس و سلاح‌های جنگ سرد از قبیل چاقو سنگر درج شده است. بنابراین، نوع سلاح مورد استفاده جنگنده بی ربط است و می تواند هر یک از نمونه های ذکر شده باشد.

7- در ماده 279 قانون مجازات اسلامی تفاوتی بین ارتکاب جرم در شبانه روز یا در شهر یا روستا و خارج از آن وجود ندارد.

8- در ماده 282 قانون مجازات اسلامی در مورد مجازات محارب آمده است: «حد محارب یکی از مجازاتهای اربعه است» و در ماده 283 قانون مجازات اسلامی به صراحت آمده است که انتخاب هر یک از موارد چهارگانه مذکور در ماده ۲۸۲ به تشخیص قاضی است.

9- شرط اجرای محارب قتل یا جراحت نیست و مجازات محارب یکی از موارد چهارگانه ماده 282 و انتخاب آن به تشخیص قاضی تحقیق است.

با توجه به مراتب فوق، قضات همواره ملزم به قانون تلقی می شوند و طبق قانون رسیدگی و احکام صادر می کنند و در حوادث اخیر نسبت به کلیه متهمان اعم از مدیران، شرکا و… معاونان، فرماندهان و عاملان جنایت.

دیدگاهتان را بنویسید