قیمت برنج وارداتی را افزایش دادند + قیمت جدید

قیمت برنج وارداتی را افزایش دادند + قیمت جدید

روز جدید : واردات برنج در سال جاری 37 درصد افزایش یافته است، اما ظاهراً در زمان مناسب انجام نشده و در حال حاضر ممنوعیت چهار ماهه و عدم واردات از جمله عوامل موثر بر افزایش قیمت برنج است. پیش از این به وزارت صمت در مورد عواقب بالای ممنوعیت هشدار داده شده بود، اما توجهی نشد.

افزایش قیمت برنج ایرانی در ماه های اخیر در آمارهای رسمی و در بازار به وضوح دیده می شود. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در دی ماه امسال، رکورد افزایش قیمت برنج شکسته شده است که نسبت به سال گذشته 68 درصد رشد داشته است. هر کیلوگرم برنج ایرانی تا بالای 68 هزار تومان ثبت شده و مشاهدات میدانی تا 90 هزار تومان نیز افزایش قیمت دارد.

این افزایش دلایل مختلفی از جمله خشکسالی، سفته بازی و تنش بازار دارد، اما بخشی از آن ناشی از عدم مدیریت واردات برنج است.

این در حالی است که آخرین وضعیت واردات برنج که از سوی لطیفی، سخنگوی گمرک ایران به ایسنا اعلام شده، نشان می دهد در 10 ماهه امسال بیش از یک میلیون و 134 هزار تن به ارزش 975 میلیون و 738 هزار دلار از گمرک ترخیص شده است. این واردات با ورود به ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی 33 درصد و از نظر ارزشی 27 درصد افزایش داشته است. در 10 ماهه سال گذشته 852.5 میلیون تن برنج به ارزش 771.1 میلیون دلار به ایران وارد شده است.

واردات برنج هر چند ماه یکبار برای حمایت از تولید داخلی ممنوع می شود که امسال از اوایل مرداد تا اواخر آبان ادامه دارد، در حالی که فرآیند برنج تحت شرایط خاصی ممنوع یا به شدت محدود شده است. انجمن واردکنندگان – وی در خصوص علت افزایش قیمت برنج ایرانی به همین ممنوعیت اشاره کرد و گفت: «قبل از تحریم به دولت اطلاع داده شده بود که واردات برنج تهدیدی برای برنج ایرانی نیست و نباید این ممنوعیت اعمال شود. پس از پایان ممنوعیت واردات «برنج وارد کشور شد اما این واردات در زمانی بود که برنج ایرانی ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشت و دیگر تاثیری در کاهش قیمت نداشت».

مکاتبات گمرکی به جایی نرسید

این اظهارات در حالی مطرح شد که قبل از ممنوعیت واردات برنج، بحث های زیادی مبنی بر عدم اجرا یا تاخیر در برنج به منظور کنترل واردات و مدیریت بازار مطرح می شد. تیرماه امسال گمرک ایران در نامه ای به وزارت صمت نسبت به جریان واردات برنج هشدار داد.

آروناگی – معاون گمرک – در مکاتبه با گوبادی – معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت با اشاره به کاهش واردات و وجود تنها حدود 37 هزار تن برنج در بنادر، خواستار بازنگری در ممنوعیت فصلی شد. واردات برای جلوگیری از کمبود برنج یا قیمت آن در ماه های بعد افزایش یافت.

معاون فنی معاونت فنی گفت: حدود 10 فروند کشتی با مبدا برنج بارگیری و وارد ایران شدند که ممکن است پس از ممنوعیت وارد شوند و امکان ترخیص آن وجود نداشته باشد، بنابراین تحریم دیر شروع می شود یا سازوکاری در نظر گرفته می شود. وی تاکید کرد: با توجه به شرایط فعلی و خشکسالی امسال به نظر می رسد برای جلوگیری از عواقب کمبود برنج و یا افزایش قیمت آن در ماه های آینده، تصمیم اعلام شده در مورد ممنوعیت فصلی باید مورد بازنگری قرار گیرد. بلافاصله . .

اما هیچ اقدام موثری از سوی دستگاه های ذیربط از جمله وزارت صمت و کشاورزی در خصوص زمان ممنوعیت و اجرای آن که تا پایان آبان ماه ادامه داشت و در نهایت تنها یک هفته زودتر لغو شد، صورت نگرفت.

دیدگاهتان را بنویسید