قیمت خرید و فروش کلیه در ایران

قیمت خرید و فروش کلیه در ایران

سایت اختاز 24 در گزارشی به تحلیل آخرین آمار قیمت کلیه و خرید و فروش آن پرداخته و به تفاوت قیمت کلیه در انجمن کلیه ایران و قیمت کلیه در بازار سیاه پرداخته است. .

بیماری کلیوی را شاید باید یکی از خطرناک ترین بیماری ها دانست که به کندی و به طور مداوم در بدن بیمار رشد می کند و در نهایت تنها با دیالیز یا پیوند اعضا می توان مرهمی را برای دردی که در جریان است به کار برد. بدن اما بحث پیوند کلیه از آنجایی که بدن انسان دارای دو کلیه است و در نهایت با یکی می تواند به راحتی زندگی کند و اینکه این پیوند از بدن انسان زنده به بیمار انجام می شود، همیشه ابعاد مختلفی را در بر می گیرد.

اینکه کلیه عضوی از بدن است و افراد زنده می توانند آن را به بیماران نیازمند اهدا کنند باعث شده بازار سیاهی در اطراف این پیوند عضو مهم به وجود بیاید و اکنون با پیشرفت وضعیت بد اقتصادی بسیاری از شهروندان علاقه مند شده اند. در فروش کلیه نسبت به قبل، بنابراین با وجود اینکه انجمن کلیوی ایران مبلغ اهدایی کلیه را 80 میلیون تومان تعیین کرده است، اما گاهی هزینه خرید و فروش آن به 300 میلیون تومان و در مواردی بیشتر نیز می رسد.

تفاوت قیمت کلیه در انجمن کلیه ایران و بازار سیاه

بر اساس آمار وزارت بهداشت، تنها در سال 1398، 420 مورد پیوند کلیه در ایران انجام شده است و به همین دلیل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران پس از مشاهده وضعیت کارگزاران اهدای کلیه ، تصمیم به ثبت نام گرفت و این روند را نامگذاری کرد و ارقام مشخصی را برای این کمک تعیین کرد.

به گزارش اقتصاد 24، مبلغ تعیین شده از سوی انجمن ابتدا 12 میلیون تومان و اندکی بعد 34 میلیون تومان بوده و تا سال 1398 به 80 میلیون تومان افزایش یافته است، اما اکنون به نظر می رسد با تصمیم اولیه که منجر به حذف شده است مغایرت داشته باشد. یک دلال به دلیل قیمت مشابه با انجمن.و بازار سیاه شده بود حالا اختلاف قیمت اهدای کلیه از طریق تالار و بازار سیاه خرید و فروش کلیه افزایش یافته که در واقع باعث رونق شده است. بازار سیاه و بازگشت دلالان در بازار.

توجه داشته باشید زمانی که انجمن رقم 12 میلیون تومان را تایید کرد، کلیه ها بین 10 تا 12 میلیون تومان در بازار آزاد خرید و فروش می شد، اما اکنون این رقم را 80 میلیون تومان می گویند که گاهی به 250 تا 300 میلیون نیز می رسد. tomana بازار سیاه توسط دلال ها خرید و فروش می شود.

سن اهدای کلیه از 22 تا 38 یا 40 سال است و اهداکننده باید آزمایشات کامل را انجام دهد تا از سلامت و توانمندی خود اطمینان حاصل کند و اهدای آن آسیبی به او وارد نمی کند. کلیه اهداکنندگان و گیرندگان باید آزمایش HLA را انجام داده و در سیستم ثبت نام کنند. این در حالی است که هیچ تماسی بین اهداکننده و گیرنده وجود ندارد و زمانی که آزمایش HLA دو نفر اجازه پیوند را می دهد، از وزارت بهداشت مجوز می گیریم و آن افراد برای انجام عمل اهدا به بیمارستان مراجعه می کنند.

اگرچه انجمن ساز و کاری دقیق و گاه حتی پیچیده را تدوین کرده است، اما در هر موردی که اهدای عضو قانونی است و اهداکننده و بیمار توافق کرده اند، در عمل امکان پرداخت و دریافت آسان مبالغ عجیب و غریب وجود دارد.

در ادامه مدیرعامل انجمن بیماری های کلیوی کرمانشاه پیش از این با اشاره به اینکه «در حال حاضر قیمت مصوب برای خرید کلیه 80 میلیون تومان است»، گفته بود، اما مشکلات اقتصادی باعث شده مردم تمایلی به فروش با آن قیمت نداشته باشند. قیمت فروش کلیه به «150 تا 200 میلیون تومان» رسیده است.

حسین بیگلری همچنین گفت که به دلیل مشکلات اقتصادی، «بسیاری از مردم» در ایران می خواهند کلیه های خود را بفروشند، اما مشکل اصلی این است که «تقریباً همه بیماران ما نمی توانند هزینه خرید کلیه را پرداخت کنند» و دولت باید به این افراد کمک کند.

وی همچنین در خصوص شایعه سفر ایرانیان به خارج از کشور برای فروش کلیه گفت: «اگر فردی بخواهد کلیه خود را به خارج از کشور بفروشد، دولت نمی تواند مانع رفتن آن فرد شود».

قیمت کلیه در ایران

لازم به ذکر است که برخلاف روند سال های 95 تا 98 که حداقل به دلیل نزدیک بودن شماره انجمن و دلالی، وضعیت اهدای کلیه تا حدود زیادی ثبات داشت، اما اکنون این روند بسیار آشفته است و برخی از فروشندگان کلیه به صراحت بگویم دلیل مشکلات مالی این است که حاضرند کلیه های خود را تنها به قیمت 500 میلیون تومان بفروشند و قصد فروش کمتر از این رقم را ندارند و البته کم نیستند افرادی که آنقدر غرق در مشکلات هستند. حاضرند با مبالغ بسیار کمتری بین 150 تا 200 میلیون تومان برای پیوند کلیه خود به بیمار بفروشند.

علیرضا که 27 سال سن دارد و گروه خونی (O-) منفی دارد، جزو دسته اول است و به صراحت می گوید که گروه خونی استثنایی دارد و قصد ندارد به کمتر از 500 میلیون تومان بسنده کند. او می گوید که اگر قرار است کلیه ای اهدا کند و بقیه عمرش را در معرض خطر کلیه زندگی کند، با توجه به گروه خونی خاص خود به اهدای کمتر از این رقم فکر نمی کند.

او امیدوار است با چنین رقمی شرایط زندگی خود را بهبود بخشد.

احسان 25 سال سن دارد و فوق لیسانس دارد اما به مبلغ 300 میلیون تومان راضی است. او که پدرش یک کارمند دولتی است، می‌گوید که برای مهاجرت به این رقم نیاز دارد و پس از مدت‌ها فراز و نشیب متوجه شد که تنها با فروش کلیه‌اش می‌تواند به نتیجه دلخواه برسد.

احسان با اینکه ساکن مشهد است اما با اجاره خانه خواهرش در انجمن به عنوان ساکن تهران ثبت نام کرده است زیرا به گفته خودش با شماره او راحت تر در تهران خواستگار پیدا می کند.
دلال فروش کلیه در تهران

مکانیسم اهدای کلیه در ایران به این صورت است که افرادی که متقاضی فروش کلیه هستند در انجمن های حمایت از بیماری های کلیوی شهر خود اعلام تمایل می کنند و این انجمن ها لیست افراد زنده برای اهدای کلیه را به وزارت بهداشت ارائه می دهند. اما قیمت فروش یک کلیه در تهران بیشتر است، زیرا دلالی در تهران وجود دارد که قیمت یک کلیه را تعیین می کند و به همین دلیل اهداکنندگان کلیه بیشتر به تهران مراجعه می کنند.

طبق قانون، افراد باید ساکن همان شهر تهران باشند، اما در موارد متعددی گزارش شده است که فروشنده کلیه در یک بنگاه معاملات ملکی با امضای قرارداد رسمی نشان می دهد که ساکن تهران است. خریداران و فروشندگان به روش های مختلفی پیدا می شوند. برخی با چسباندن تبلیغات به در و دیوار و برخی دیگر جلوی بیمارستان ها و مراکز. برخی از طریق یک دوست یا آشنا شخصی را پیدا می کنند. اما چند سالی است که راه های ساده تری از جمله تبلیغات در وب سایت ها و شبکه های اجتماعی پیدا شده و از این طریق به راحتی می توانند اعضای بدن را خرید و فروش کنند. در این میان بحث جوانی و عدم وجود بیماری و سن و گروه خونی اهداکننده نیز از عوامل مهم در تغییر قیمت کلیه است.

به گزارش اقتصاد 24، موضوع مهم دیگر زمان و سرعت اهداکننده و گیرنده است. مونا می گوید می خواست کلیه خود را به قیمت 250 میلیون تومان بفروشد و از نظر مالی در مضیقه بود اما در نهایت با 210 میلیون تومان رضایت طلبکارانش موافقت کرد. اما در موردی دیگر علیرضا به مدت یک سال تمام درخواست ها را رد کرد زیرا می خواست کلیه خود را به مبلغی که قبول کرده است واگذار کند.

در عین حال دکتر حسین بیگلری به عنوان مسئول دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه کرمانشاه می گوید: «گاهی اوقات افرادی که برای اهدای کلیه به انجمن مراجعه می کنند با مواجهه با گرانی کلیه تمایل خود را برای اهدای کلیه اعلام می کنند. کلیه که می گویند کم است، به ما می گویند ما می رویم.» ما به عراق کلیه می فروشیم، تکرار این کلمه باعث شد که فرض کنیم عراقی ها به ایران می روند و یکی را پیدا می کنند که می خواهد کلیه شان را بفروشد، اما از آنجایی که عضو بدنش است. پیوند اتباع خارجی در ایران ممنوع است، فرد را به عراق دعوت می‌کنند، دلار هم به کشور می‌دهند و آنجا وصل می‌شوند؛ پس وقتی مردم این‌ها را به ما می‌گویند، حتماً چیزی در آنجا هست.»

قیمت فروش کلیه در عراق و ترکیه

به گزارش اقتصاد 24، مشکل سفر برخی از داوطلبان اهدای کلیه به عراق و ترکیه بیش از هر زمان دیگری جدی شده است. در ادامه گفته می شود در این کشورها برای یک کلیه بین 7000 تا 1500000 دلار و گاه بیشتر پرداخت می شود که این ارقام یعنی رقم فروش یک کلیه در این کشورها بین 300 تا 500 تومان می تواند متغیر باشد. اهدا کننده قطعا جداگانه محاسبه خواهد شد.

فروش همه شهروندان ایرانی به عراق و سلیمانیه پیش از این بارها خبرساز شده بود. روزنامه آرمان ملی در سال 1394 گزارش داده بود که دلالان کلیه عده ای را تشویق کرده اند تا برای فروش کلیه خود به عراق و سلیمانیه بروند و 140 میلیون تومان دریافت کنند. در نظر داشته باشید که در آن زمان کلیه در کشور با رقمی حدود 30 میلیون تومان معامله می شد.

همچنین پیش از این مصطفی قاسمی، رئیس هیئت مدیره انجمن بیماران کلیوی گفته بود که گزارش هایی از این انجمن دریافت شده که نشان می دهد عده ای از طریق کردستان برای فروش کلیه خود به خارج از کشور اعزام شده اند.

اگرچه در سال های اخیر شایعاتی مبنی بر فروش تمامی اتباع ایرانی در خارج از کشور شنیده می شود، اما اکنون تاکید و شناخت مسئولان انجمن های اهدای کلیه در شهرهای ایران نشان می دهد که این روند در دو سه سال اخیر سرعت گرفته است.

حقیقت این است که کلیه و مغز استخوان و ربع کبد و هر چیز دیگری که از بدن انسان زنده پیوند می زند از 100 میلیون تومان تا یک میلیارد تومان در بازار سیاه اهدایی خرید و فروش می شود. اعضای بدن و با وجود اینکه قائم مقام انجمن اهدای عضو ایران می گوید فروش کلیه مثل قبل نیست و فروشندگان باید زیر نظر دولت این کار را انجام دهند (و البته کلیه پیوند کلیه در انجمن ثبت می شود) اما واقعیت این است که خرید و فروش کلیه زیر پوست شهر انجام می شود و دلالان بسیار مشغول هستند.

نباید فراموش کرد که هر دو تا سه ساعت یک بیمار در لیست انتظار پیوند جان خود را از دست می دهد و اکنون راه اصلی نیازمندان پیوند مراجعه به بازار خرید و فروش عضو است. به خصوص با توجه به تفاوت قیمت در نظر گرفته شده در بازار سیاه و قیمت رسمی در انجمن، جای تعجب نیست که در طرف دیگر این ماجرا فروشندگانی هستند که می گویند اعضای بدن خود را برای حل مشکلات مالی می فروشند و عقب نشینی نمی کنند. با قیمت های تعیین شده

این تطابق با ارقام رسمی باعث شده قیمت کلیه بسته به محل و گروه خونی از 150 میلیون تومان تا بالای 350 میلیون تومان متغیر باشد و حالا کافی است به خیابان های مرکزی شهر به خصوص اطراف خیابان ولیعصر (عج) بروید و بروید. نزدیک طالقانی (نزدیک دفتر خیریه حمایت از کلیه) با در و دیواری پر از آگهی فروش اعضای بدن روبرو می شوید. اگرچه دیوارهای این منطقه بارها رنگ آمیزی شده است، اما هنوز هم دستفروشان آگهی ارسال می کنند و تجار نام و شماره خود را با خودکار و نشانگر زیر این آگهی ها اضافه می کنند. غم دیدن این آگهی ها غمی مضاعف است، حکایت هموطنانی بیمار و هموطنانی که چنان در تنگنای اقتصادی قرار دارند که برای قسمتی از بدن خود چانه می زنند و چانه می زنند.

دیدگاهتان را بنویسید