قیمت روز اول از مهر; یک میلیون تومان

قیمت روز اول از مهر;  یک میلیون تومان

روز جدید : پاییز نارنجی در راه است و بازار لوازم التحریر دوباره داغ است. اما امسال پس از گذشت چندین سال که بازار این دستگاه ها به دلیل کرونا چندان داغ نبود، وضعیت قیمت گذاری عجیب تر از هر سال گزارش شده است. برآوردها نشان می دهد که یک خانواده باید بین 800 تا 1800 هزار تومان برای خرید لوازم التحریر هزینه کند تا فرزندش را به مدرسه بفرستد. با شروع فصل بازگشایی مدارس، بسیاری از والدین برای خرید لوازم التحریر برای فرزندان خود در مدرسه با مشکل مواجه هستند. اما قیمت های عجیب و غریب لوازم التحریر بسیاری از والدین را شوکه کرد.
بر اساس گزارش ها، لباس فرم که در لیست خرید والدین قرار دارد، با افزایش قیمت عجیبی همراه شده است. این در حالی است که قیمت لباس در سال 2018 بین 80 تا 140 هزار تومان بوده که اکنون قیمت آن به حدود 350 تا 500 هزار تومان رسیده است.

در برخی مدارس خصوصی که از فرم مشخص تری استفاده می کنند، هزینه لباس فرم حتی به حدود یک میلیون تومان هم می رسد. وضعیت کیف مدرسه هیچ تعریفی ندارد. بر اساس گزارش ها، کوله پشتی در حال حاضر به یکی از گران ترین لوازم التحریر تبدیل شده است. بررسی قیمت کوله پشتی در بازار و سایت های فروش اینترنتی نشان می دهد که برای خرید یک کوله پشتی معمولی و با کیفیت باید حدود 500 هزار تومان هزینه کرد.

لازم به ذکر است که قیمت برخی از کوله های خارجی حتی به بالای دو میلیون تومان نیز می رسد. سبد لوازم التحریر بازار پایه یک تا نهم شامل کوله پشتی، مداد، خودکار، مداد رنگی، دفترچه، پاک کن، خط کش، دفترچه یادداشت، پاک کن، هایلایتر، هایلایتر و … با روند صعودی همراه است. بررسی‌های سطح بازار نشان می‌دهد که والدین برای فرستادن فرزندانشان به مدرسه باید بین ۸۰۰ تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بدون احتساب هزینه‌های ثبت نام مدرسه، کتاب‌های درسی و لباس فرم بپردازند. از سوی دیگر افزایش قیمت کاغذ باعث افزایش دو برابری قیمت لوازم التحریر شد. اگرچه بیشتر لوازم التحریر داخلی است، اما بسته به تغییر نرخ ارز و ورود برخی کالاها به بازار، قیمت ها تغییر می کند.

حتی این افزایش قیمت در برخی از لوازم اداری به بیش از دو برابر می رسد. به عنوان مثال قیمت یک برگه A4 (500 صفحه) در ابتدای امسال حدود 50 هزار تومان بود و امروز قیمت آن به 128 هزار تومان رسیده است.

بر اساس اظهارات رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم التحریر، واردات برخی از کالاها از جمله مداد، خودکار، پاک کن و تراش ممنوع است. موسی فرزانیان در این باره به ایسنا گفت: تولید داخلی برخی از این کالاها از جمله ماژیک کافی نیست. بنابراین به دلیل عرضه کم و تقاضای زیاد قیمت های بالاتری داشتند. لازم به ذکر است که آمارها نشان می دهد که 935 هزار دانش آموز (16 تا 18 ساله) از تحصیل در کشور خارج شده اند.

قیمت های افسار گسیخته

بر اساس گزارش های رسیده به امدالی، قیمت های بی رویه در این بازار به حدی رسیده است که بسیاری از خانوارهای کم درآمد توان خرید اقلام مورد نیاز دانش آموزان را ندارند. «فقط هزینه چند اقلام تجهیزات برای هر خانواده تا 200000 تومان هزینه دارد. پاک کن، خودکار، دفتر و خط کش» و…; از این قبیل گزارش ها زیاد است. این اولین باری نیست که افزایش قیمت لوازم التحریر در اواخر سپتامبر در سال های اخیر خبرساز شده است. قبل از کرونا نیز چنین گزارش هایی از گرانی های شدید منتشر شده بود، اما نکته اصلی این است که امسال قیمت ها به میلیون ها رسیده و به نظر می رسد با تورم همراه باشد.

یکی از فعالان بازار در این خصوص به امدالی گفت: دلیل اصلی گرانی لوازم التحریر ایرانی نبود رقیب در بازار است. بر اساس برآوردها، واردات لوازم اداری در سال های اخیر کاهش چشمگیری داشته و حتی نزدیک به صفر گزارش شده است. این مشکل باعث شد تا تولیدات داخلی قیمت را تا حد امکان بالا ببرند.

دلیل افزایش قیمت لوازم التحریر

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم التحریر و مهندسی از افزایش 10 تا 30 درصدی قیمت لوازم التحریر نسبت به سال گذشته به دلیل افزایش هزینه های تولید خبر داد و گفت: واردات انواع مارکرهایی که تولید نمی شوند ممنوع است. به اندازه کافی بازار داخلی، در این بازار به یک مشکل تبدیل شده است.

موسی فرزانیان با اشاره به کاهش فروش لوازم التحریر در سال های اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، گفت: در سال های گذشته همکاران با 20 تا 30 درصد ظرفیت کار می کردند اما امسال وضعیت بهتر شده است. به عنوان مردم، بانکداران نیز لوازم التحریر می خرند، زیرا لوازم التحریر قبلی معمولاً تمام می شود. البته هنوز بازار داغ نیست اما تقاضا در بازار وجود دارد.

به گزارش ایسنا، وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییر قیمت لوازم التحریر، با بیان اینکه قیمت ها بر اساس تغییر نرخ ارز و ورود برخی کالاها به بازار تغییر کرده است، گفت: بیشتر اجناس این حوزه هستند. تولید داخل هستند. واردات برخی از کالاها مانند مداد، خودکار، پاک کن و تراش ممنوع است که در این صورت تولید داخلی کافی است و اشکالی ندارد. اما در برخی از این کالاها، از جمله جادو، تولید محلی کافی نیست. بنابراین، عرضه کاهش می یابد، تقاضا زیاد است و قیمت حتی بیشتر شده است.

فرزانیان از افزایش 10 تا 30 درصدی قیمت لوازم التحریر نسبت به سال گذشته به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، دستمزد و به طور کلی هزینه های تولید خبر داد و گفت: در مورد دفترخانه نیز مشکل وجود دارد. کاغذی که با کاهش عرضه وارد می شود و توسط گران ساخته می شود.» اما اگر عرضه ثابت بماند، قیمت تغییر نخواهد کرد.

در ابتدای امسال وضعیت بازار کاغذ خوب بود اما اکنون کمبودی وجود دارد که امیدواریم تا پایان شهریور ماه این مشکل برطرف شود و قیمت ها تغییر نکند.

عدم وجود جادو در بازار

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم التحریر و تجهیزات مهندسی، با وجود تنوع زیاد محصولات ماژیک، در حال حاضر تنها تولید ماژیک وایت برد در ایران از سال گذشته آغاز شده است و واحدهای تولیدی متعددی در این زمینه فعالیت می کنند. اما در زمینه وایت بردهای جادویی فقط 20-30 درصد بازار را تامین می کنند. هایلایتر، مارکرهای ترسیمی و انواع دیگر نشانگرهایی که به 20 قلم می رسند در کشور تولید نمی شوند و واردات آنها نیز ممنوع است. بنابراین عدم تعادل بین عرضه و تقاضا منجر به افزایش قیمت شد.

وی با بیان اینکه برخی از مارکرها به صورت قاچاق وارد کشور می شود، گفت: برخی از نشانگرها که استفاده از آنها تخصصی تر است، به راحتی در دسترس نبوده و قاچاق نمی شود و کمبود در سطح عرضه وجود دارد.

فرزانیان در ادامه از رایزنی با وزارت حراست برای معافیت واردات این محصول خبر داد و گفت: البته معمولاً گرفتن این مجوزها زمان زیادی می برد و به نظر می رسد در کوتاه مدت این مشکل حل نشود. به هر حال، وضعیت بازار لوازم التحریر به جایی رسیده است که بسیاری از خانواده های کم درآمد دیگر توان خرید بسیاری از لوازم مورد نیاز فرزندان خود را ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید