قیمت مرغ به 65 هزار تومان افزایش یافت/ مصرف مرغ 20 درصد کاهش یافت.

قیمت مرغ به 65 هزار تومان افزایش یافت/ مصرف مرغ 20 درصد کاهش یافت.

روز جدید رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی خاطرنشان کرد: قیمت قطعی گوشت مرغ کیلویی 59 هزار و 800 تومان است. فروشندگان امیدوارند با شروع هفته جدید قیمت ها کاهش یابد چرا که با افزایش قیمت گوشت مرغ، مصرف مردم 20 درصد کاهش یافته است.

مهدی یوسفانی با تایید خبر فروش مرغ کیلویی 65 هزار تومان خاطرنشان کرد: چند روزی است که شاهد افزایش قیمت مرغ در اتحادیه ها هستیم. مرغ زنده کیلویی 44 تا 45 هزار تومان و مرغ عمده کیلویی 60 هزار تومان است، بنابراین قیمت خرده فروشی مرغ آماده به کیلویی 65 هزار تومان رسیده است.

این فعال صنفی با بیان اینکه رعایت قیمت تعیین شده از سوی فروشندگان الزامی است، تصریح کرد: قیمت تعیین شده برای هر کیلوگرم 59 هزار و 800 تومان است که فروشندگان امیدوارند با آغاز هفته جدید قیمت ها کاهش یابد زیرا با افزایش قیمت قیمت گوشت مرغ، مصرف مردم حدود 20 درصد است

وی ادامه داد: هر کیلوگرم گوشت مرغ 60 هزار تومان خرید گوشت قرمز را برای خانوارها به صرفه کرده است. اختلاف قیمت مرغ و گوشت همیشه 5 برابر بوده است، اما اکنون این اختلاف قیمت به 2.5 تا 3 برابر افزایش یافته است و به همین دلیل برخی خانوارها ترجیح می دهند به جای مرغ گوشت قرمز بخرند زیرا در سفره خانه های ایرانی از گوشت بیشتر استفاده می شود.

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی؛ قدرت خرید مردم مشخص است و حتی قیمت مصوب کیلویی 60 تومان برای خریداران قابل قبول نیست. این در حالی است که تولیدکنندگان برای تعرفه جدید اقدام می کنند و پیشنهاد می دهند مرغ کیلویی 70 تا 80 هزار تومان به دولت بفروشند، البته بدون شک این تعرفه مورد تایید دولت نخواهد بود.

در همین رابطه محمد یوسفی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با بیان اینکه تولیدکنندگان برای متعادل کردن قیمت مرغ گوشتی میزان تولید و جوجه ریزی را کاهش داده اند، افزود: در ماه های اخیر تولید توجیه اقتصادی نداشته است به همین دلیل ما تولیدات را کاهش داده ایم. شاهد تعطیلی تعدادی از واحدهای تولیدی کوچک بوده اند.

وی در خصوص افزایش قیمت جوجه یکروزه توضیح داد: کاهش جوجه ریزی قیمت جوجه یکروزه را از 2000 تومان به 10000 تومان افزایش داد.

به گفته یوسفی؛ قیمت گوشت مرغ در بازار از کیلویی 45 هزار تومان به کیلویی 55 تا 65 هزار تومان رسید و این قیمت همچنان نمی تواند رضایت تولیدکنندگان را جلب کند و امیدواریم با آغاز هفته جدید قیمت ها واقعی تر شود.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در پاسخ به این سوال که هزینه تولید چقدر برای تولیدکنندگان هزینه دارد؟ وی گفت: نمی توان در مورد قیمت نهایی مرغ اظهار نظر قطعی کرد. از آنجایی که مواد اولیه نرخ ثابتی ندارد و بازار سهمیه ای را در اختیار تولیدکنندگان قرار نداده است، بنابراین برای تامین نیاز واحدهای تولیدی مجبور به خرید از بازار آزاد هستند و این باعث افزایش قیمت نهایی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید