قیمت نجومی و عجیب استقلال و پرسپولیس

قیمت نجومی و عجیب استقلال و پرسپولیس

چندی پیش رئیس سازمان خصوصی سازی برای دومین بار تاکید کرد که واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تا پایان بهمن ماه سال 93 خارج از بورس خواهد بود و صورت های مالی هر دو باشگاه باید به طور مناسب به سازمان خصوصی سازی ارائه شود. .
روند ارائه آهن ربا در بازار خارج از بورس چگونه خواهد بود؟

رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام کرده بود: در مدل عرضه اولیه، پول به حساب خزانه دولت واریز می شود، اما در مدل افزایش سرمایه، پول مردم به باشگاهی می رود که از آنجا سهام خرج می شود. اما مدل دوم تفاوت چندانی ندارد و شبیه نسخه اصلی با مشارکت مردم است. در مدل افزایش سرمایه، شرکت در بورس عرضه می‌شود و در ابتدای واگذاری مشارکت‌های مردمی، انگار بخشی از سهام را می‌گیرند و پول پرداختی را به باشگاه می‌دهند.

ابتدا باید مجمع تا تایید صورت های مالی تایید شود، سپس ارزیابی در هیات واگذاری تایید شود و در نهایت این اتفاق با درج نماد در فرابورس همراه باشد و امکان خرید سهام از هر دو برای مردم فراهم شود. باشگاه ها واگذاری 10 تا 20 درصد این دو باشگاه از طریق مشارکت در افزایش سرمایه صورت می گیرد و ساختار سهامداران هر دو باشگاه تغییر می کند و وزارت ورزش و جوانان، وزارت اقتصاد و دارایی و هر دو باشگاه جابه جا می شوند. روند رو به جلو در تعامل بدون شک حداقل 10 تا 20 درصد از سهام این دو باشگاه به مردم واگذار می شود و تا پایان بهمن ماه این موضوع نهایی می شود. آنها باشگاه را در اختیار خواهند گرفت و افراد مختلف از جمله پیشکسوتان، بازیکنان، کارکنان وزارت ورزش و جوانان و سایرین می توانند در مالکیت این دو باشگاه شرکت کنند.

ارزش استقلال و پرسپولیس چقدر است؟

رئیس سازمان خصوصی سازی در بیانیه اخیر خود گفت: در فروردین ماه امسال ارزش باشگاه پرسپولیس 1800 میلیارد تن و ارزش باشگاه استقلال 1600 میلیارد تن بوده و بیش از 1000 میلیارد تن برند اینها است. دو باشگاه . . (قبلا اعلام شده بود که 1100 میلیارد از 1800 میلیارد پرسپولیس و 1000 میلیارد از 1600 میلیارد استقلال به صورت مستقل متعلق به برند است)

دعوت از کارشناسان دو هفته پیش انجام شد و با توجه به بررسی مجدد همان موضوعات و لیست دارایی ها، شاهد بروز رسانی خواهیم بود و این هفته ارزیابی نهایی دو باشگاه انجام می شود و پس از تایید واگذاری مجمع عمومی فوق‌العاده شورا تشکیل می‌شود و براساس الگوی افزایش سرمایه از محل مصرف سهام با سلب حق تقدم کار عمل می‌کند.

مدل افزایش سرمایه از محل مصرف سهام با سلب حق بازخرید ترجیحی. این مدلی است که در آن افراد در افزایش سرمایه این دو باشگاه مشارکت می‌کنند، زیرا در عمل پول پرداختی در خود باشگاه ذخیره می‌شود و مدیریت هر دو باشگاه محسوب می‌شود و عملا نماد بسته و افزایش ثبت‌شده است. سرمایه و مجوز سازمان بورس و سازمان خصوصی سازی صادر می شود.

استقلال و پرسپولیس با اتفاقاتی که برای این دو باشگاه می افتد تا پایان بهمن ماه امسال خصوصی نمی شوند و مشکل آنها در کنفدراسیون فوتبال آسیا حل می شود اما این یک روند است و با این روند نیاز به معرفی دارد. Run قرار داده شده است.

البته درآمد واقعی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بیشتر از درآمدهای سال‌های اخیر است و متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد ضعف حاکمیت اقتصادی و شرکتی در هر دو باشگاه بوده‌ایم و شاید این دو باشگاه دلیل این امر نباشد. در سال های اخیر مقدار مشخصی درآمد داشته اند که بسیار کم است، یعنی بر همین اساس بگوییم در آینده چقدر درآمد خواهند داشت. وی ادامه داد: باید بدانیم که این دو باشگاه از ظرفیت درآمدزایی بسیار بالایی برخوردار هستند و این موضوع به کارشناسان قیمت گذاری منتقل شده است تا در ارزیابی رقم مناسبی برای این دو باشگاه در نظر بگیرند.

نگاه دولت سیزدهم به خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس

با وجود وعده های متعدد در دولت دوازدهم مبنی بر واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی، این امر محقق نشد و روند واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی در دولت دوازدهم تکمیل نشد.دولت و آخرین وضعیت در پرونده خصوصی سازی دو باشگاه نشان می دهد که مصوبه شورای عالی خصوصی سازی و در عین حال مصوبه شورای عالی بورس نیز گرفته شده است. در اختیار هیات پذیرش فرابورس قرار خواهد گرفت و عرضه اولیه بر اساس اطلاعیه فرابورس خواهد بود.

پس از نظر مثبت سید ابراهیم رئیسی به عنوان هشتمین رئیس جمهور ایران مبنی بر واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، دیدار با جمعی از ورزشکاران و پیشکسوتان کشور را می توان خط مقدم دانست که در 13 شهریور در سال 1389 حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان در اولین وعده خود مبنی بر واگذاری دو باشگاه به بخش خصوصی اعلام کرد که این اتفاق در نهایت تا 60 روز آینده رخ خواهد داد. الان اتفاق نیفتاده

رئیسی سپس تاکید کرد که برای رفع نگرانی مدیران، پیشکسوتان و هواداران هر دو تیم، خصوصی سازی باشگاه های استقلال و پرسپولیس را به یک دولت مردمی در نظر خواهد گرفت. در نهایت به نظر می رسد با توجه به وعده های رئیس سازمان خصوصی سازی بر اساس مدل افزایش سرمایه از محل مصرف سهام، واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تا پایان بهمن ماه امسال کلید بخورد. به اولین جرقه زاغی ها را در پایتخت تنظیم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید